Var och fikade med några polare och deras bekanta. Vi kom in på husrenovering och jag nämnde då att jag tänkt byta fasad till sommaren och en av killarna berättade då att det inom kort skulle komma en färdigmålad fasadpanel (oljad runt omr, grundmålad och struken ett varv. Den sista strykningen fick man göra själv). Dessutom skulle det vara 12 eller 14 års garanti(minns inte säkert) på den. Eftersom det lät intressant försökte jag givetvis pressa honom på mer info men eftersom det inte var officiellt ännu kunde han inte berätta mer...

Därför tänkte jag höra om någon här vet något mer?

Antar att det kostar en slant. Är det värt de extra pengarna att välja "färdigmålat"? Någon som har erfarenheter av denna typ av panel? Har man nån form av garanti på färgen om man målar själv?
 
Bergslagspanel från Karl Hedin är grundad och struken en gång. Den har funnits länge och inger förtroende. När jag räknade betalade man för vanligt virke plus del av färgkostnaden för den färdigmålade. Känns helt rätt och rimligen borde strykningen på fabrik bli bättre än på plats.
 
Det verkar bli allt vanligare att folk väljer sk färdigmålat. Det borde ju spara grymt mycket tid. Själv har jag drygt 200 m2 fasad som ska kläs och målas. Och måla är ju inget man gör i onödan... :) Vad kan det röra sig om för prisskillnad jämfört med omålad panel?

Edit:
Nu såg jag att man kunde räkna ut kostnaden på bergslagspanelens hemsida. De verkar tyvärr ha saltat panelpriset lite om man väljer att måla själv. Minst 10 000 kr för mycket räknat på panel för 200 m2

Någon som vet om bergslagspanelen lämnar garanti på sin panel?
 
Redigerat:
Nu har jag ingen uppgift om vilken tillverkare, men generellt när man beställer färdigmålat, eller bara grundat, så är det väldigt tunt har jag fått höra av en god vän som är målare. Samtidigt som man ju inte vet vilket fabrikat det är målat med så vi kännde att det blir nog bäst/hållbarast om man målar själv och kör samma fabrikat rakt igenom, och så blev det i vårat fall.
 
Jag betalade 18,38 kr/m ink moms för 22x145 Bergslagspanel. Byggmax virke säljs för 12,95 och är ju oftast av tveksam kvalitet.

För mina 207 kvm fasad gav det 7700 kr att köpa färg för, vilket ju knappast räcker. Sen ska det målas med egen eller målares tid/kostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.