Tjenna.

Ska lägga om vårat tak under semestern, har en kompis som är snickare som ska va med å ett gäng folk till, har tillgång till container och hjullastare att lyfta upp pannorna med, men det en sak jag inte kan räkna på...

Hur mkt kostar det att hyra en byggnadsställning?

Förstår se beror ju på huset, höjd osv
Vill ha med montering å demontering, har tillräckligt med arbete..
Å tiden är två veckor. Huset är cirka 8-9 meter till nock, ganska brant tak.

Någon som har något förslag på va de kan gå lös på?

Mvh Daniel
 
Tjena.

Mellan 60 och 100kr m2 ställning brukar vara normalt.
 
  • Gilla
Elfvenfrost
  • Laddar…
Du lämnar inte så många mått, så jag får göra en del antaganden. Ett ett och ett halvplanshus med svensk takstol får ungefär den höjd som du säger. Takfoten ligger då på ca 4 meter. När du skall lägga tak med ett gäng kompisar så bör du ha gott om plats på ställningen. Därför bör det vara bred plattform som gäller.

Nu är den här lite låg men en ställning med måtten höjd 2,85, längd 8,3 och bredd 1,45 går att hyra på Hyrpoolen för 2750 i två¨veckor. enligt prislistan http://www.hyrpoolen.se/document/Prislista-2011.pdf varje tillkommande dag kostar 180 kr.

Om din snickarkompis vet hur det skall göras så kan ni istället bygga en i trä.
En ställning med arbetshöjd upp till 4 m, lika lång som den hyrda ovan, avstyvad med kortlingar halvvägs upp och rejält kryssad (glöm aldrig målarspiken), med förankring på tre punkter och räcke. Plattform i OSB, hela skivor på bredden. Kostar i material ungefär 2000 kr.

Det tar ungefär lika lång tid att bygga som att ställa upp en hyrställning. Skillnaden är att den inte kostar extra om tidplanen inte håller (hur ofta gör de det på privata byggprojekt?). Den håller förstås inte i evigheter, utsatt för väder och vind. Men en sommar klarar den utan problem. Efter projekten kan den sågas upp i bitar och stoppas i kaminen. OSB skivorna blir förstörda.

VH/Findus
 
Redigerat:
Imponerad! Dina antaganden stämmer väldigt bra. Ca 4 meter vid takfoten.

Jag har mailat å frågat om ett antal ställningsofferter, men de är som du säger blir de "för" dyrt kanske man kan bygga själv å elda upp skiten sen.
Tack för ditt svar!
Får se vad notan hamnar på

Mvh dabiel
 
Vad är en målarspik?
 
glöm inte att de där två veckorna kommer att spricka och bli en vecka mer, minst...så är det nästan alltid, oftast är det en massa små detaljer kvar i slutet och det behövs/är behändigt med en ställning. Så länge du inte har någon anställd kan du bygga själv (annars finns det riktlinjer för säkerheten)
 
/Svartöra.

När man "kryssar" en ställning genom att sätta ett par bitar diagonalt i kors mellan två stolpar skall man också fästa ihop stagvirket där det möts. Genom att det därmed blir mindre trianglar som håller ihop grejerna förstärks konstruktionen väsentligt. Testa och se effekten. Den imponerar.

Denna sammanfogning brukar kallas för "målarspik" för att målare sällan (fördom jag veet) anser sig ha tid med denna. Utan spiken svajar det mera, och risken för att ställningen rasar ökar.

VH/Findus
 
Ola78
Jag ber om ursäkt att jag bryter in i tråden med en fråga om byggställning. Findus42, vet du om det finns nån beskrivning på hur man bygger ställning själv med hjälp av virke? Står även jag i behov av att hyra en ställning men du verkar ju kunna en del om att bygga ställningen själv. Tack och ber om ursäkt igen för min lilla kapning.
 
med felbyggda ställningar är uppenbara. Jag är rädd att jag missar att säga sådant som är självklart för mig, men som för en ovan kan verka onödigt. Därför bra om det finns någon som har gjort det förut i din bekantskapskrets som kan vara med på bygget.

Förr så klossade man allt underifrån med korta stumpar som spikades fast med några blanka fyrtumsspik. Det går lättare nu med spikplåtar och skruv. Istället för hela skivor att gå på så lades plankor i bredd. Hål överallt och om någon slarvat med att fästa planken så kan de vippa, med i ´värsta fall katastrofala följder. Räcke kan verka lyxigt. Men speciellt om det är flera uppe på ställningen så är allt mycket lugnare.

Plitade ihop en enkel skiss som jag bifogar. Undervåningen på ställningen stagar upp långa stolpar. Det är ingen lyx. Sätt upp den först och låt stolparna sticka upp. Montera den övre plattformen från den undre. Skruva fast allt. Använd vinklar i alla möten mellan reglar. Det bör egentligen vara 45x95 till allt, men är ställningen konsekvent avstyvad så att ingen stolpe eller liggande bit är längre än drygt 2m mellan möten och fästpunkter, så håller 45x70. Kryssen på ytterstolparna stagar ställningen innan plattformen är skruvad.När OSB skivorna på toppen är skruvade så upphör allt gung i sidled. Kryssen gör också att ställningen tål mer last. Det blir som ett fackverk av det hela.

VH/Findus
 
  • Gilla
flaektrem och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.