F
Hej, får jag låna lite kunskap och inspiration av er som har sån..? :)

Jag har ett trädäck som längs en kant har tre fristående 70*70-stolpar med dryga metern emellan, som jag ska såga ner till lagom höjd och lägga på en överliggare så det blir en kombinerad bänk och räcke. Min fantasi sträcker sig inte länge än till att köpa en tryckt regel 45*120 eller 45*145, runda av lite i hörnen och lägga på.

Då är frågan - hur fäster jag den på stolparna för att det ska bli både snyggt och stabilt?

Eller finns det någon helt annan, roligare variant för att åstadkomma samma sak mha de tre stolparna?

Per
 
  • pinnar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
perfol skrev:
Ah, min fråga var inte speciellt orginell förstås - det är väl så här man gör?

[länk]
Jag skulle skruva en 45x45 under, då har du till eventuellt räckverk, angående överliggare så finns det lite olika, jag kör oftast med en
som är fasad 34x145.
 
F
barajag skrev:
Jag skulle skruva en 45x45 under, då har du till eventuellt räckverk, .
Ursäkta, hur menar du? 45*45 under vad?
Jag har förstått attd det kan vara en variant att lägga en tunnare bräda först, som skruvas rakt ner i stolparna, och sedan skruva den 'riktiga' överliggaren genom den underifrån. Men i så fall måste väl den undre överliggaren vara minst lika bred som stolparna?
 
Jag skråskruvade en fasad 34x145 i stolparna. Ingen extra bräda emellan eller likn...

Mvh//Janne
 
F
gadu^ skrev:
Jag skråskruvade en fasad 34x145 i stolparna. Ingen extra bräda emellan eller likn...

Mvh//Janne
Kommer inte stolpen bara att spricka om jag skråskuvar i änden på den?
 
perfol skrev:
Ursäkta, hur menar du? 45*45 under vad?
Jag har förstått attd det kan vara en variant att lägga en tunnare bräda först, som skruvas rakt ner i stolparna, och sedan skruva den 'riktiga' överliggaren genom den underifrån. Men i så fall måste väl den undre överliggaren vara minst lika bred som stolparna?

Montera den precis under överliggaren så har du till eventuellt räckverk.
 
perfol skrev:
Kommer inte stolpen bara att spricka om jag skråskuvar i änden på den?
Om den är väldigt torr finns risken, men tryckt virke brukar klara det.
 
Körde med långa skruv så det blev inte direkt vid kanten på stolpen.

Mvh//Janne
 
F
ok, tack för tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.