Hej
Hej!


Sotarn har dömt ut vår gamla kombipanna! Det går inte att få ner rökgastempen tillräckligt... Så glidgjutningen i skorstenen lossnar...!

Så nu vill vi köpa ny panna  ;D

Vi har ett 1 ½ plans hus m källare. 100kvm. Har en Dalatank på 700l med solslinga, Laddomat 21.
Ska köpa ytterligare en 700 l Dalatank. Och i framtiden solpaneler.

Vad rekomenderar ni? Tips och råd snarast!

Mvh
Danne å Emmie
 
1400 liter är inte roligt vid vedeldning. Man bör ha minst det dubbla.

Ang pannor: Solo Inova är bäst (livslängd, verkningsgrad, handhavande, ärliga effektsiffror allt är bra), men kostar därefter. Men jag tror att dom pengarna betalar sig med tiden...

Angående solvärme: Lägger man dom pengarna på större tank och panna får man en anläggning där man eldar färre gånger per år än om man köper solvärme och billigare panna/tank.
 
Själv har jag 1,5planshus på 115m2 + källare byggt -54 jag klarar mig precis att elda 1ggr/dygn när det är som kallast (västsverige)

Ska lägga till 500-750l till för att kunna göra något annat direkt efter jobbet, än att behöva åka hem och tända.

Ett annat problem är att elda på sommaren med bara 1500l och en Calmar 33a, det går inte lägga i fullt om tankarna inte är helt slut.
 
Har precis kört igång min Solo Inova 50 kW, är helnöjd. Men du kanske skall satsa på en lite mindre Inova om du inte har mer vatten än så. Jag har 4.5 kubik till min.
 
vedeldaren skrev:
Har precis kört igång min Solo Inova 50 kW, är helnöjd.  Men du kanske skall satsa på en lite mindre Inova om du inte har mer vatten än så. Jag har 4.5 kubik till min.
Kul med lite volym va? Skulle du ha lidit av några kubik till??
 
Ska du ha 1400 L skulle nog en ctcv35 passa bra.
Den har bra verkningsgrad och är billig.

1400 liter till en innova är inte bra.Jag har 2000L till min och kan inte lägga i fullt stora delar av året :(
 
CTC V35 verkar lite mer rejäl än Calmar som jag tycker har lite sniklösningar här & där. Kanske Värmebaronen Vedolux 33, kostar liote mer ..
//P
 
skulle satsa på CTC .... tycker det är mycket lyckad vedpanna med mindre antal keramikdelar som kan gå sönder och kostar tusenlappar att ersätta. Fex alla Baxi modeller har tonvis med dyr keramik. Värmebaronens Vedolux, om jag minns rätt, har svängda konvektionsrör som jag inte tyckte om =kort livstid i den hårda miljön som rören sitter i.
CTC var mitt första val men huset är för stort ( över 300m3 att värma upp )och fick välja annat större.
Har du plats med större tank så ta åtminstånde 1000l till ;). Ingen större skillnad i pris men stor i bekvämlighet. Man kan alltid ladda en stor till hälften men man kan inte ladda dubbelt i en liten ;)
gaia
 
Jag har hellre utbytbar keramik än byter panna när mikrostrukturen i stålet degenereras av värme i några år...
 
Matss skrev:
Kul med lite volym va? Skulle du ha lidit av några kubik till??
Nej det skulle nog inte skada med nån kubik till, men jag skall utöka systemet i framtiden och då sätter jag nog en slavtank på nån kubik eller så i det andra huset.  ;D
 
hej kolla baxi bonus 30kw funkat bra i 5år mot 1500l. ps keramiken ser ut som ny efter 5 år ca 120m3 ved. däremot samma problem med flamskålen som ctc och nibe
men man för en ny på garantin tills en battre kommer.
 
Eftersom ni har ett äldre hus så rekommenderar jag minst 35 kW, med mindre så räcker det inte med ett ilägg under stora delar av året. Det finns en uppsjö fabrikat. Innan vi hade bestämt oss var vi på byggmässan Nordbygg i Älvsjö och tittade på alla pannor vi hittade där. Gasell låg rätt bra till, Nibe (minns jag rätt namn?) var billiga men hade fyrkantiga rökkanaler, Baxi verkar ju trevligt med sina lösa innanplåtar. Men det blev tillslut Effektas Woody för att den var lamdastyrd (dvs man slipper hålla på att ratta på primär och sekundärluften det görs automatiskt) Vi fick dessutom ett introduktonionspris på den modellen, så den stod sig i konkurrensen.

Tips, om du ska ha slutet expansionskärl, nöj dig inte med mindre än 200 liter.
Tips 2, innan nya pannan kommer måste ni tänka ut hur ni ska ha fundamentet till pannan, det gamla är oftast för litet...
 
Tack för alla svar och tips! :D

Vi har fortfarande inte bestämt oss...

Det står mellan CTC, Calmar, Nibe och Vedolux. Vilka är mest lättskötta?

Synd bara att vi inte kan få in mer tankvolym...


Eldare: Vad är problemet med flamskålen?
 
Har tänt upp i min Nibe Vedex 3300 tre ggr nu. Inte märkt nåt dumt än. Jag har 2,5m[sup]3[/sup]. Just nu är den oisolerad men jag tycker det går rätt snabbt att varma upp den. DEn ända dumma saken jag har stött på hitills är "rökplåten" som gör att det inte ska ryka in när man öppnar luckan. Men det är nog en teknik sak att inte stöta ner den för det händer mer och mer sällan.
 
Synd bara att vi inte kan få in mer tankvolym...
Man bör ta generella uttlanden om acktanksvolym med en nypa salt och istället räkna på husets effektbehov. Vi har bara plats för en 750 l Dalatank och det är definitivt för litet för vårt behov. 1400-1500 liter skulle däremot räcka bra för dygnseldning.

Men vi får numera våra 750 liter att räcka till uppvärmning i ett dygn ner till c:a minus 6-7 grader med temperatursänkningar nattetid samt dagtid när vi inte är hemma (tvivlade på att det skulle funka men det gör det). Dessutom får vi värmetillskott direkt från kökspannan 5 timmar under kvällen. Huset är drygt 130 kvm, finns i Sörmland, 85 kvm timrat utan tilläggsisolering (plus dragiga golv), resten nybyggt med 220 mm cellulosaisolering.

Ett väl intrimmat värmesystem kombinerat med ett bra styrsystem med veckoinställning är viktigt om man har en acktanksvolym som är i minsta laget. Likaså en väl fungerande skiktning i tanken. Däremot är det ju knappast fel att ha en ack på 3 kubik. Eller 10 kubik om man har panna och isolering för det. Bekvämt och bra och man minskar vedförbrukningen genom få tändningar av pannan. Men alla har inte de möjligheterna och då får man hitta andra kompromisser och styrmedel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.