Hej!

Ska precis renovera om badrummet i vår lägenhet. Har sedan tidigare en vattenburen handdukstork som går på tappvattnet. Vi har en gemensam cirkulationspump i källaren. (3 rör in i lägenheten alltså).

Nu säger byggaren att det enligt branchreglerna för säkert vatten är förbjudet med vattenburen handdukstork på tappvatten och vill inte sätta tillbaka den (på grund av legionellarisken). :(

Handdukstorken är ju superbra på två sätt:
1) Man har alltid varmt vatten direkt i kranen/duschen
2) Det kostar inget (föreningen betalar) för uppvärmningen

Någon som känner till dessa regler mer i detalj, gäller de verkligen när hela föreningen har handdukstorkar och när man har en cirkulationspump i källaren. Jag vill VERKLIGEN har handdukstorken kvar.

Texten från www.säkertvatten.se lyder (från och med 1:a jan 2011)

Handdukstorkar eller andra värmare ska inte anslutas till
VVC-systemet. Inga proppade avstick längre än cirka
1,5 gånger rördiametern får förekomma på tappkallvatten-,
tappvarmvatten- eller VVC-ledningar. Se fig.
3.1.1.
 
  • Gilla
projekt für alle
  • Laddar…
Hmm, är inte superinsatt, men jag tolkar det som så att du får ha varmvattencirkulation, och får således alltid varmt vatten i duschen direkt, men det får inte gå via handukstorken som skall gå på värmesystemet.
 
Säkert vattens text är just det du skriver "branschregler" dvs inte lag.
Välj en annan entreprenör!
 
Välj en annan handdukstork skulle jag säga. Det finns energisnåla el-varianter som inte fanns när det var poppis med VVC-torkar.
Byter du till en annan seriös entreprenör kommer denne också att neka.
 
O
Om du bor i lägenhet så kolla med styrelsen i detta fall.
 
Förakta inte legionellarisken säger jag. Försök att få föreningen att koppla om det så att handdukstorkarna går på vattenburet värmesystem istället för på tappvarmvatten.
 
Från och med 2011 får man inte ha handukstork på VVC enligt branschreglerna.

Vill du ändå ha en tork, köp en och installera en elpatron. Det handlar ju om folks hälsa, inte helt oviktigt.
 
Redigerat:
Uhm... varför skulle det bli mer legionella i en handdukstork än i andra rör?
VVC är ju tillåtet, väl....
 
så du tror att man gör en regel för att det är roligt, och att den saknar funktion?

Därför att det finns risk för legionella, varför ta en risk när det finns andra lösningar?

Jag kan ine svara exakt på varför man inte längre vill ha handukstorkar på VVC´n men ett scenario, Du monterar en handukstork på VVC-ledningen, och tycker att den är för varm under sommaren och stänger av torken, nu står en mängd vatten still under en längre period och det håller dessutom en perfekt temperatur för legionellatillväxt, när du sedan öppnar ventilen skickar du ut bakterierna via VVC,n till alla tappställen i hela systemet,huset, ..

Helt klart en onödig risk.
 
Jag försöker att inte tro så mycket...

Varmvattencirkulation med eller utan handdukstork gör i mina ögon ingen skillnad för legionellarisken, men som du nu skriver, om/när man stänger av värmen på handdukstorken så ökar ju risken såklart....

Men är man rädd för legionella så borde man slopa vvc helt o hållet, för att vara helt säker....
 
nej vvc minskar risken legionella, eftersom det håller varmvattnet varmt samt i rörelse. ;)
 
Om VVC nu står för cirkulation av varmatten så MINSKAR risken för legionella i ett sådant system. Men sätter man då på handdukstorkar och gör det möjligt att strypa dem för att sänka temperaturen i den får man istället kraftigt ökad risk för legionella.

Har man inte VVC är det viktigt att alltid spola fram friskt varmvatten, särskilt om det var ett tag sedan man använde kranen sist..

Citerar från Vattenfalls hemsida:
Bakterierna förökar sig i temperaturer mellan 18 och 45 grader. Det är därför viktigt att vattentemperaturen överstiger 50 grader. Stillastående vatten och blindledningar ökar risken för bakterietillväxt.
 
Okok, då är jag med på banan, jag uppfattar det som att det är "svenssons" strypning som ställer till bekymmer, har man handdukstork ostrypt är det ju grönt så att säga...
 
Det har inget med bakterier eller strypningar att göra. Det är syret i vattnet som är boven. En modern handdukstork som kopplas in på VVC förorenar vattnet med järn och inom loppet av 2 år rostar sönder. Detta har jag sett i 3 lägenheter.

Satsa på en el handdukstork eller en rostfri värme element som du kan använda som handdukstork. Även koppar funkar under lång tid.
 
Krilleman
kamilenski skrev:
Det har inget med bakterier eller strypningar att göra. Det är syret i vattnet som är boven. En modern handdukstork som kopplas in på VVC förorenar vattnet med järn och inom loppet av 2 år rostar sönder. Detta har jag sett i 3 lägenheter.

Satsa på en el handdukstork eller en rostfri värme element som du kan använda som handdukstork. Även koppar funkar under lång tid.
Många gör det felet som kamelinski beskriver, sätter in första bästa handukstork i fin design och får den sönderrostad på ett par år, man har inte läst beskrivningen till den att den endast är för värmessytem, finns de för VVC med om man bara beställer rätt. Men sen är det ju det med att det är förbjudet... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.