Jag har tre träd (björk, lönn, tall) som jag behöver få bort utan att få hål i taket på byggnaderna. Nåt kreativt tips? Tallen och björken är lite väl nära för att chansa på att det faller enbart dit jag gör fällhugget.
 
  • 110501trad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fällde en mycket stor björk i förra sommaren. Björken var dålig i stammen och hängde ut över en gärsgård som jag ogärna ville ha fullständig sönderkrossad. Jag var alltså tvungen att få björken att falla i motsatt riktning som den redan lutade nu. Jag spände upp ett rejält rep till en fast punkt 30 m bort. Repet fästes högt men ändå stadigt i trädet. I dragänden byggde jag upp ett spel, som möjliggjorde tillräcklig dragstyrka. Sedan vara det bara att spänna upp allt vad tygen höll och fälla med riktskär och fällskär enligt konstens alla regler.

I ditt fall skulle jag råda dig med två rep i triangelformation, så att ingen risk finns för att "snurra runt"
 
Har fällt många träd i lägen där de var tvungna att falla åt ett visst håll. Funkar utmärkt att fästa ett rep åt rätt håll bara man gör det tillräckligt högt upp.
 
Man riskerar inte att bottenänden "sprätter" iväg och krymper altanen en smula?
 
AXS
Hyrde in en trädfällare, kostade träden de fällde och 500:-. Var 2 svåra och ett lätt träd.

Klart värt, men björken ger fin ved... För mig var det tall, rutten björk och typ rönn. Så inget att ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.