Logger är ett MÅSTE kan jag konstatera nu i efterhand, www.e-logger.se/pub?Tallbacken på den hemsidan loggar jag min fastighet. Har lärt mig mycket om ved/sol med denna apparat, för att inte tala om hur många ggr man sprang till pannrummet förut. Kör nu oftast logger via WIFI med en 7" tablet (surfplatta) som jag köpte för ynka 1500spänn. Klart ichgary ska ha en logger!
 
Måste ju nå #400 innan jag ska hitta på en ny tråd att fylla med klagosånger :)

En uppdatering iallafall, läget har väl inte förbättrats än kan jag ju säga..

Ska ta ett till snack med Fröling i dagarna, men som sagts tidigare så beror det nog på trycket iallafall..
Jag har provat att stoppa igen min rökbypass med stenull för att vara säker att det inte är där det drar tjuvluft, men efter dagens eldning så fick jag samma svar av pannan som jag brukar få när den fått nog ;)

Men att flytta expkärlet är ju ingen direkt liten operation så jag vill utesluta allt annat först.. Och hur högt skulle det behöva vara för fullgod funktion?
 
Hur har det gått? Har följt dina bekymmer med din fina panna.
 
Jodå, det går frammåt kan man väl säga.. Är ju somsagt inte pannan som skapar mina beskymmer utan det är min fina installation..

Det låga trycket och för klen cirkulation är väl huvudproblemet.

Det jag önskar mig mest av allt nu är nog ett 35-rör till bypassen, men det tar emot att tömma tanken på vatten igen..
 
Redigerat:
Det förstår jag, hade samma problem med min elpatron (vill absolut inte tömma och fylla igen) den får sitta tills den ruttnar!!
 
Var det inte så att det var din pump som var orsaken? Eller jag minns kanske fel.....
Skulle det då inte vara ett enkelt alternativ att hitta en pump som klarar att gå ordentligt under de förutsättningar du har?
 
Uppdatering!
Har du fortfarande problem med luft/lokalkok
backventilens vara eller inte prova med att ta bort backslaget i bypassen
 
Problemet har minskat dramatiskt efter sommaren men det funkar ju inte optimalt..

Felet är att när botten på tanken når 50-60 grader dvs före termostaten har öppnat riktigt så är det ett väldans drag i bypassröret, och när pannan börjar bli 80 grader så kommer luftbubblorna. Och eftersom det är fullt ös i bypassen så drar den med sig all luft ner dit och in i pannan igen, tillslut har jag en luftficka i toppen på pannan och som resultat av det okylda plåtytor som skapar små ångexplosioner och utlöser säkerhetsventilen..

Det skulle jag helt kunna utesluta med en större bypass, och det har nog varit det stora felet ända från början skulle jag tro..

Men somsagt så minskar ju problemet allt eftersom det bubblar av sig, för när tankbotten är runt 65grader så försvinner problemet helt, eldade igår och ladda upp till 93-92-90..
 
Inlägg #231
på bilden sitter det en säkerhetsventil ganska lågt
kan du inte höja upp den med ett grovt rör samma 35mm som stigare
tanken är att man skapar en luftfälla /volymförstorning före säkerhetsventil
ett grovt rör i sidan uttag för anslutning av säkerhetsventilen på toppen en avluftnings kran
 
Jag förstår hur du menar, men jag är fortfarande övertygad att luften ändå kommer sugas in i pannan igen under den kritiska perioden i mitten av eldningen..
 
Ok! du kan /känner din anläggning bäst
har du fortfarande har kvar backventilen ?kan man demontera backslaget invändigt
är det är möjligt att göra -utan att tappa ur systemet
kan det vara så enkelt att backslaget fodrar ett för"stort" undertryck -att du får kavitation just före
termostaten öppnar (det är därifrån luftbubblorna kommer)när vattnet är varmare ökar risken
Någonstans har jag sett exempel / orsakade av detta kommer inte på var just nu
får återkomma till det senare
 
Hittade det här i min gamla lärobok om kavitation !

Ventilen kan inte låta all vätska igenom så snabbt som det borde, så strömmarna "olika hastigheter skapa miniatyr förändringar i jämnt tryck. Även så små variationer är nog för att skapa den perfekta omständigheter för kavitation.


:)
 
FIck en idé nyss..

Jag tänkte så att jag skulle kunna pumpa upp systemtrycket lite om jag satt ett till expkärl ovanför mitt befintliga, det kommer iofs att vara utomhus men jag skulle ju kunna höja upp trycket så jag iaf når cirkpumpens minvärden som kanske inte är så dumt..
 
Kan du strypa så att du får lite mera mottryck i pumpen
minskar risken för kavitation
 
ichgary skrev:
FIck en idé nyss..

Jag tänkte så att jag skulle kunna pumpa upp systemtrycket lite om jag satt ett till expkärl ovanför mitt befintliga, det kommer iofs att vara utomhus men jag skulle ju kunna höja upp trycket så jag iaf når cirkpumpens minvärden som kanske inte är så dumt..
Om man förutsätter att dina problem beror på att vattenpelaren i röret mellan tank och expansion bryts av luft och att du därför får undertryck (du skrev tidgare att säkerhetsventilen sög in luft) så skulle ju situationen bli mycket bättre om du fick upp expansion i taket så att expansion kom över tanken och luften kunde gå ut naturligt utan att behöva tryckas nedåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.