Skall gjuta en ny platta för en tillbyggnad och klinker skall läggas. Nu pratade jag med en plattsättare som jobbat "hur länge som helst" med detta och han menade att jag måste flytspackla innan klinker. Han hade aldrig sett en betongplatta tillräckligt jämn för klinker...

Det låter lite märkligt, för jag trodde man var noga vid gjutningen och sedan glättade plattan för att slippa flytspackel? Är nästan säker på att den som lade klinker i huset för många år sedan INTE flytspacklade plattan innan läggning. Den läggningen ser kanonfin ut.

Vad säger ni - bara grovriva plattan och spackla, eller stålglätta och sätta plattorna direkt på betongytan?

/Peter
 
Detta undrar jag med! Vem vet?
 
Jag hade bara stålglättat och sedan satt plattorna direkt. Blir det inte perfekt går det ju att slipa ner topparna med betongslip.
Vi hade en riktigt fult grovriven platta som vi ville klinkra och där räckte det med att hyra en stor betonggolvslip i en dag (vi körde den själva) för att slipa ner golvet så att det gick att plattsätta, mycket billigare och enklare än att flytspackla. Viktigt också att man primar betonggolvet innan man klinkrar.
 
Vi satte klinker på en 33 m2 stor platta för någon vecka sedan. Vår eminenta plattsättare flytspacklade två mindre ytor om ca 6 m2 för jämna ut mindre svackor och höjder, medan resten fick vara helt "obehandlade". Vi resonerade kring det och var helt överrens om att hellre lägga på lite flyspackel än riskera att det blir ojämnheter i golvet. Dock, hade golvet varit slätt och fint hade han inte lagt ut något spackel...
 
  • Gilla
Olof Nilsson1
  • Laddar…
Nej ojämnheter i golvet vill jag inte vara med om. På plattsättaren lät det dock som det inte var någon idé att försöka, lika bra att bara riva plattan och sedan satsa på att flyta. Flytet fäster bättre i en riven plattan än i en slipad enligt honom. Men som någon skrev, flytspackla är inte gratis och jag har ca 35 kvm platta så om en noggrann gjutning och stålglättning fixar biffen så blir jag nöjd. Dessutom har jag tänkt bygga ned en tröskel på ett skjutparti, så om golvet helt plötslig blir 10-20 mm högre måste jag ta in det i beräkningen redan nu...
 
Olika hantverkare har väl olika metoder så hör dig runt lite, för inte ska du behöva flyta om allt är jämnt och fint?! Min plattsättare bad mig prima innan han flytspacklade fallet i badrummet, så jag har inte hört om att riva plattan. Känns jobbigt och dammigt och kanske helt onödigt.

Kom ihåg att det är ditt hus och ditt liv, så bara byt hantverkare om du inte är nöjd!
 
Glätta så klart, flytspacka gör man bara där det ska vara fall, eller om man måste pga gjutningen inte gick att rädda pga tex regn. Kan inte plattsättaren sätta utan att flyta skulle jag ta en annan...
 
Ok, skall satsa på att få ytan slät och jämn.

Finns tydligen ett annat sätt än glätta, nämligen att slipa ytan efteråt med en betongslip typ ABS. Fördelarna skall vara att man slipper tajma brinnprocessen och hoppa in med glättningsmaskinen i rätt sekund + billigare och mindre jobb med ABS-slipen. S5 konsistens är fördel i detta fall.

Vad anser ni - ABS eller glätta?

Dessutom finns en självkompakterande betong (sk SKB) som inte behöver vibreras. Dock är den lite knepigare att bearbeta - t ex brinner snabbare och får en hård yta fort. Dessutom innehåller betongen mer cement och blir hårdare.

Frågan är, går SKB betong att slipa med ABS-slip på samma sätt som vanlig betong i efterhand? Eller måste man på med glättningsmaskinen i rätt tid istället?

Valen jag står inför just nu är alltså ABS-slip eller glättningsmaskin, vanlig betong eller SKB...

Tacksam för synpunkter!
 
SKB går ej att glätta. Den får man använda abs- slipen på i efterhand.
 
Kan man inte glätta SKB? Ok, det var i så fall ny info. Jag läste tråden "Funderingar kring garageplatta" och fick intrycket av jhenrikj att man glättade:

"...Vibratorbrygga på SKB är helt värdelöst (förutom risken för separationen då), det enda den skapar är en knottrig yta med sten som flyter upp i ytan. Det är brädskurning antingen för hand eller med maskin och sedan stålglättning som gäller. Eventuellt maskinslipas elementen efteråt om det är exklusiva fasader."
 
SKB stelnar inte som en vanlig betong. Om du du börjar röra i den så börjar den att flyta igen. Den torkar utifrån och in. Det enda man gör är att lägga ut den med laser och sloda av den med en speciell sloda som är rund. Slipar av den dan efter. Man ska inte ha Skb vid synliga betonggolv då den inte blir lika fin som vanlig betong, det är min åsikt.
 
Nu är det gjutet och klart. Blev vanlig betong med helflyt (S5). Enkelt som attan att lägga ut, körde vibban i kantbalkarna och lite lätt på ytan. Drog av med rätskiva, sloda och sedan brädriva ytan. Blev riktigt jämt och fint. Kan inte plattsättaren fixa det på denna platta vet jag inte hur man skall göra... Får återkomma med vad han har att säga senare :)
 
Hur gick det med plattan?
 
T
Haha...årets trådbump, sexår senare.........(y)
 
Vem vet, det kanske saknas några lister fortfarande... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.