F
Ska plantera ett äppelträd men vill ha förslag på ett trevligt äpple.

Vill inte ha vinteräpple
Gärna röda äpplen
Lättskött
Tåligt mot sjukdom
Bra med frukt
Tycker om lite syrligare äpplen typ Gravensteiner eller nåt åt det hållet.
 
Mio är väl ganska friskt, mognar i september-oktober. Aroma/Amorosa är ganska friska och har underbar smak, september och framåt. Silva, härdigt, friskt och väldigt god smak. Rödluvan, frisk och har ganska goda frukter.

Bra med frukt är lite svårt att säga. Alla de sorter jag räknat upp ger ganska bra skörd och relativt jämt men det beror en hel del på yttre omständigheter om frukten skulle utebli.
 
alla äppelträd är ympade på olika stammar...visa kan växa sej stora och andra förblir rätt små. När du bestämmer dej för sorten glöm inte tänka på och välja storleken.
gaia
 
F
Det blev Katja på svagväxande stam (B9). Ett bra val?
 
Ja Katja är ok. Jag hade kartgallrat trädet när det blir dax för att få mindre skörd men riktigt fina äpplen. Katja har en tendens att bli mjöligt i slutet av hösten och därför skulle jag satsa på kvalitet. Att du valt en svagväxande är jättebra. Då slipper du hålla på och försöka ta ner trädet i alla möjliga och omöjliga beskärningssätt. Fler skulle göra som du för då skulle vi slippa se stympade träd i trädgårdarna.
 
Hej,

Hoppas det är ok att låna tråden.

Jag ska också planetra ett litet äppelträd med vita/rosa blommor. Jag vill ha fasta/hårda syrliga äpplen likt Royal Gala(tror jag de heter) men även tåliga träd, har ni något tips?

Mvh
Bambi
 
Hmmm...finns inget svårare än att ge äppeltips. Jag utgår från att du kanske inte bryr dig så mycket om äpplets utseende utan är mer för smaken. Gällande äppelblommorna är de flesta/alla vit/rosa men med olika mycket av vardera. Royal Gala är ganska krispigt och de flesta av våra sorter är ganska fina och krispiga. Sedan är det lite beroende på var du bor och vad för pollinerare som finns omkring.

Alice kanske skulle kunna vara något. Aroma/Aomorosa är en personlig favorit tillsammans med James Grieve. Rödluvan är gott och härdigt. Även Säftsaholm är en bra sort med god smak och är motståndskraftig mot sjukdomar.

Gällande äppelblommor är min personliga favorit Transparent Blanche...underbar sky av äppelrosa när trädet står i högblom. Sedan är det nog mitt absoluta favoritträd när det gäller äpplen, ger underbara sommaräpplen som dock inte vara så länge.
 
Är också på jakt efter ett bra äppelträd.. Vill inte heller ha äpplen alldeles för sent på året och absolut inga vinteräpple utan man ska kunna plocka lite under sommaren då det är som godast att äta äpplen.
Inga träd som blir 10 meter höga men inte heller små 2 meters träd.. det gör inte så mycket om dom brer sig lite på bredden också.
Röda eller gröna spelar inte så stor roll, fast jag har fått för mig att dom röda oftast är godare.
Halvt som halvt snabbväxande skulle vara perfekt..

Vad ska jag då välja ??


ps.. följdfråga: När är det bästa tiden för att plantera ett äppelträd? Det behöver inte bli äpplen redan i år.
 
Hmm, ingen som bara kan räkna upp en 4-5 sorter som kan passa in på mina krav :)
Det är skitsvårt att välja..
 
F
Benny_o_Lina skrev:
Hmm, ingen som bara kan räkna upp en 4-5 sorter som kan passa in på mina krav :)
Det är skitsvårt att välja..
Det låter ungefär som min kravbild och vi valde Katja (utan att ha provsmakat dock).
 
Alltid kul med överraskning.. Ska söka lite på den sorter och läsa..
 
Varför inte införskaffa ett familjeträd. Eller gå på ympkurs och skapa ett själv på befintligt träd eller skapa på en grundstam?

Till Benny och Lina: Ett familjeträd med Transparent Blanche (sommar), Aroma/Amorosa (höst/vinterfrukt), Discovery (höst) och Säfstaholm (höst)?

Ska ni ha ett träd som inte växer lika kraftigt som ett träd på A2-stam så välj då ett träd på M 26-stam eller B 9-stam (lite svagare än M 26). Sedan handlar kronans utbredning mer på beskärning och de olika äppelsorternas växtsätt. En del är mer upprättväxande (Åkerö) medan typ TB är lite mera utspridande. Andra sorter är väldigt starkväxande och vissa med svagväxande när det gäller att skjuta skott.
 
Ophelia skrev:
Varför inte införskaffa ett familjeträd. Eller gå på ympkurs och skapa ett själv på befintligt träd eller skapa på en grundstam?

Till Benny och Lina: Ett familjeträd med Transparent Blanche (sommar), Aroma/Amorosa (höst/vinterfrukt), Discovery (höst) och Säfstaholm (höst)?

Ska ni ha ett träd som inte växer lika kraftigt som ett träd på A2-stam så välj då ett träd på M 26-stam eller B 9-stam (lite svagare än M 26). Sedan handlar kronans utbredning mer på beskärning och de olika äppelsorternas växtsätt. En del är mer upprättväxande (Åkerö) medan typ TB är lite mera utspridande. Andra sorter är väldigt starkväxande och vissa med svagväxande när det gäller att skjuta skott.
Ahh, tack för tipsen..
Vad menas med familjeträd? Är det ett träd som får alla dom sorterna på ett o samma träd?
Aroma har jag läst en del om och det verkar vara ett mycket gott äpple också.

Ska ta mig en titt på Transparent Blanche också..
 
Benny_o_Lina skrev:
Vad menas med familjeträd? Är det ett träd som får alla dom sorterna på ett o samma träd?

Jupp. Vill man skoja till det riktigt så kan man ju ympa in grenar av något helt annat med. Tex päron. :)
 
Familjeträd är riktigt roligt, speciellt för de med liten trädgård och önskan att kunna smaka olika äpplen men även som pollinerare. Det är inte bara bland äpplen som familjeträd finns utan även bland päron, plommon och körsbär.

Däremot är jag skeptisk till att ympa päron och äpple. Det går men brukar inte blir bra och ympen kan stötas bort även efter en längre tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.