Hej

Har ändrat en släntvinkel i och med utbyggnaden av infarten, och då år vinkeln fel på mitt gamla räcke som är helt i koppar. Hade tänkt kapa benen (3 st), och gjuta fast dem igen, sen fästa tillbaka räcket igen.

Hur gör man det, har ingen svets, men har varmluft pistol och lödkolv?. Det är ju trots allt bara koppar...

Kanske fel forumdel men här häckar de flesta innovatörerna ... Trots allt..
 
Vad har du för tjocklek på bitarna? Spontant känns det som du kommer behöva gas för att klara uppvärmningen, vanlig butan ska gå bra.
Om du inte har en primusbrännare eller likande, så har biltema billiga för någon hundring.
Det blir dock endast mjuklödning av detta, för hårdlödning behöver du en gassvets.
 
Ok, tror de säkert kan vara 0,5 iaf. Dessutom leder ju koppar värme rätt bra. Om man fixar det med brännare, vad ska man ha för lod?

Kapar dem imorgon får vi se tjockleken
 
Biltema har karosseritenn, borde fungera om du har gas. putsa lite innan med sandpapper så du får ren koppar och löda i
 
Ok, helst skulle man ju vilja ha koppar i lodet så det blir grönt allting.

Men karroseritenn + en gasolbrännare från biltema?
 
Om jag inte är helt fel ute så använder man silverlod när man löder koppar inom rörmockeri.
 
Lobo69 skrev:
Om jag inte är helt fel ute så använder man silverlod när man löder koppar inom rörmockeri.
Precis, det finns silverlod avsett för använding med gasol. Jag tror jag har handlat hos Clas en gång i tiden men har för mig jag har sett det på andra ställen också.
 
Hårdlöda med Fosco eller liknande ett fosforkopparlod med 2 %silver i arbetstemp 700 gr. Mjuklödning med tenn 3% silver arbetstemp 300 gr, jag vet att Bauhaus har fosforkopparlodet men kommer inte i håg vad det heter där. Annars har Rinkaby eller välsorterad järnaffär, problemet kan va att du måste köpa helt paket ett par kg. Bauhaus säljer 3-4 stickor i ett paket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.