Jag bor på 5:e våningen i ett hus som är byggt i början på 90-talet. Vårt badrum är precis nyrenoverat. Allt är utbytt och vi har numera kakel och klinkers. Jättebra och fint. Men ett enda problem återstår:

Ventilen ylar.

Vi har mekanisk frånluft, och det har alltid susat en hel del om ventilen. Men innan badrummet renoverades kunde vi iallafall justera ventilen så att det inte susade så mycket.

Men nu när renoveringen är klar så har företaget som hjälpte oss, bytt ut ventilen - mot en som ser likadan ut, men där diametern är lite större.

Och problemet är nu att ventilen ylar som bara den. Även om vi stänger badrummet och ställer oss i andra änden av lägenheten (vi har iofs bara 2 rum och kök) så hörs ylandet tydligt.

Den nya ventilen verkar dessutom mycket svårare att justera, trots att den på ytan ser likadan ut som den gamla (bortsett från diamentern alltså).

Och jag har ingen aning om vad de böjda "stålpinnarna" har för funktion. Men jag tror att det är egalt - för firman som har fixat badrummet - har också misslyckats med att få bort ylandet. Men det vore iofs ändå intressant att få besked om vad dessa "stålpinnar" har för funktion - om någon vet.

Jag har fotograferat själva hålet och ventilens framsida, baksida och sida.

Kan någon ge mig ett tips på vad som kan vara fel. Allt vi vill är att ylandet skall försvinna, och att luftflödet går att justera.

Finns det någon annan typ av ventil. Eller är det bara fel på den vi har? Eller är det något annat fel?


Att det susar är vi, som sagt, vana vid. Och det kan ev bli bättre vid nästa OVK, hoppas jag. Eller så är det bara någonting som man får vänja sig vid när man har mekanisk frånluft. Hursomhelst, är det alltså inte det vi behöver hjälp med just nu.
 
  • ventil.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fram.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bak.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sida.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klantröven som lagt kaklet har inte tagit bort ramen till ventilen utan bara kaklat över den.
Detta gör att det blir fel avstånd mellan ventil och infästningsram, vilket medför att det inte blir tätt mellan kakel och ventil. Det är då du får det "ylande" ljudet.
Hade jag varit dig hade jag bytt ut donet mot en vanlig plastventil med fjädrande infästning.
De är gjorda för att passa i de flesta raka kanaler, och beöver inte någon speciell infästning.

De brukar ligga på mellan 50-75spänn på vilken byggmarknad som helst.

---> http://www.fresh.se/p74096/files/Franluftsdon-204.pdf fph 100-125

Edit: Stålpinnarna som ditt don har är avsedda att sättas i ett spår i infästningsramen.
Den verkar inte vara rätt, eller så har man fuskat dit något som inte ska vara där.
men prova rådet om plast donet, så ska det nog sluta "yla"
 
Redigerat:
Jag tycker samma.
 
Så det är försent att rätta till felet?

FPH frånluftsdonet - hur får man fjädrarna att "klämma åt"?
 
Redigerat:
Du kan testa med att fylla i fixet eller silikon mellan kaklet och flänsen. Det kan hjälpa.
 
kia2 skrev:
Så det är försent att rätta till felet?

FPH frånluftsdonet - hur får man fjädrarna att "klämma åt"?
Dom spänner mot insidan av röret, och håller på så sätt fast donet.
 
Enklaste testet är att linda tjockare Lambi? toapapper runt donet och trycka in det. Det ska täta till mellan donet, kaklet och flänsen. Det kan du göra redan ikväll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.