Hej,
Jag har precis köpt en stuga som står på en plintgrund. Plintarna som den står på ser ju inte direkt bra ut plus att dom dessutom går utanför panelen på vissa ställen. Nån enstaka cm kanske. Det är plintar med lutning (konformade) vilket gör att dom längst ner sticker ut kanske 5 cm som mest från panelen. I alla fall så hade jag tänkt bygga in dessa och är ute efter tips till material mm. Jag har förstått att jag måste bygga en ram med inpregnerat virke och sedan fästa stenskivor (minns inte vad dom hette) runt om. Jag ska även kunna gräva ner dessa skivor ca 10 cm i marken. I alla fall så undrar jag om det går bra att bygga denna "in klädnad" av plintgrunden då den kommer att sticka ut ca 5 cm från panelen. Tanken är ju att jag ska regla upp och tilläggsisolera och sätta ny panel utvändigt och då kommer ju "grund bygget" att hamna innanför panelen, men jag hade inte tänkt tilläggsisolera förräns nästa sommar och grunden skulle jag vilja fixa omgående om det är möjligt. Kanske går att göra någon tillfälligt för att det inte ska bli en kant som samlar vatten mot panelen???
 
Jag kan lägga till att jag gärna tar emot tips på hur jag sedan ska ventilera grunden? Det har jag faktiskt ingen aning om alls. Skulle det t.ex räcka om jag gjorde ett hål på 30x30cm i skivan på varje sidan om grunden och sätter dit nån typ av nät eller liknande så att luften kan blåsa på bra igenom. Jag läste även här på forumet om att någon hade satt presenning under huset och fyllt med några cm sand på den så att det slöt tätt mot marken, är det en bra eller dum ide?
 
Jag hade satt ribbor i tryckt virke 45x45 mellan plintarna, mellan ribborna hade jag lämnat ca 1cm springa.
 
pbengtsson skrev:
Jag hade satt ribbor i tryckt virke 45x45 mellan plintarna, mellan ribborna hade jag lämnat ca 1cm springa.
Du får gärna förklara lite mer hur du tänkte. Har du nått förslag på hur jag ska lösa det iom att grunden kommer kanske sticka ut ca 5cm utanför ytterpanelen. Nån sorts avrinning eller liknande, bara tills nästa sommar då jag hunnit reglat ut väggen med ny panel.
 
Du vill göra klart hela grunden nu? Det du letar efter då kasnke är Steni skivorna (http://www.stenikampanje.no/se/), det är plastskivor med pålimmat grus.
För avrinning häfta fast plast under gamla fasaden som du sedan hänger ned över skivorna, häfta plasten i en träregel i nederkant så den inte blåser upp.

Sedan vågar jag inte svara på hur grunden kommer att må efter en sådan här operation, men antar att man måste göra de åtgärder som gäller för krypgrund (bort med organiskt material, på med grus och plast etc).
 
pbengtsson skrev:
Du vill göra klart hela grunden nu? Det du letar efter då kasnke är Steni skivorna det är plastskivor med pålimmat grus.
För avrinning häfta fast plast under gamla fasaden som du sedan hänger ned över skivorna, häfta plasten i en träregel i nederkant så den inte blåser upp.

Sedan vågar jag inte svara på hur grunden kommer att må efter en sådan här operation, men antar att man måste göra de åtgärder som gäller för krypgrund (bort med organiskt material, på med grus och plast etc).
Jo de är dom skivorna jag hade tänkt använda. Däremot var jag mer inne på att ha väldigt stora öppningar, kanske en på 30x60cm med "nät" på varje sida om stugan för att luften ska flöda på bra under den. Förhoppningsvis kan någon här svara på om det räcker? Jag läste även att någon hade lagt en stor presenning under hela stugan och lagt på ca 10cm sand på den, det kanske också är ett alternativ att göra iom att jag kommer ha så pass stora öppningar? Jag vill ju gärna komma undan på enklaste och bästa sättat med att få bort bilden av dessa plintar iom att dom var extremt fula på denna stuga. Konformade, sitter lite hursomhelst, någon sticker ut mer än andra mm. Ni kanske förstår ungefär vad jag menar. Det hör till dom risigare plintarna jag har sett i mina dar i alla fall (verkar dock vara grävda till frostfritt då stugan stått i 40 år utan problem).
 
Redigerat:
Jag skruvade en regel uppe och nere på plinten, på det satte jag dit 50mm frigolit som jag sedan nätade och putsade så nu ser det ut som en putsad sockel.
 
Ja ska regla upp och sätta steni skivor med hål i varje sida av grunden på 30x60cm för luftning. Jag kommer att regla från underredet av stugan då jag har "konformade" plintar. Nu är frågan vad ni tror om att lägga en 12x7m presenning under hela stugan ( det blir tätt mellan presenningen på marken och steni skivorna) och 10cm sand på presenningen ? är det dumt att göra så ? i och med att jag har så stora luftningshål borde det väl gå bra ? Jag kommer även att sätta nät för lufthålen för att inte djur och skräp osv ska komma in under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.