11 943 läst · 17 svar
12k läst
17 svar
Minimera sprickrisk vid spikning av 170 panel med hattläkt
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Hej!
Jag skall i dagarna börja sätta panel på garaget, 170 x 22 mm färdiggrundad. Jag har kapat till färdiga längdet med droppnäsa och färdigstrukit en gång. Nu till frågan: Jag skall ha sk hattläkt, eller kubbläkt som det också kallas. Hur spikar man bäst panelen för att minimera risken för att panelen med tiden spricker?
#1 Spika 1,5 cm in från kanterna, så att spiken sedan döljs av hattläkten (bra då jag vill använda spikpistolen och den gör lite märken, en DeWalt)
#2 Spika 4 cm in från kanterna, så man kommer närmare mitten och brädan kan röra sig lite mer
#3 sätta en spik i mitten och hoppas på att hattläkten pressar ner kanterna tillräckligt, även efter 25 år. (Detta alternativ skrev jag mest för att jag läst om det, men tror inte jag vågar )
Tacksam för svar och funderingar kring detta!
Jag skall i dagarna börja sätta panel på garaget, 170 x 22 mm färdiggrundad. Jag har kapat till färdiga längdet med droppnäsa och färdigstrukit en gång. Nu till frågan: Jag skall ha sk hattläkt, eller kubbläkt som det också kallas. Hur spikar man bäst panelen för att minimera risken för att panelen med tiden spricker?
#1 Spika 1,5 cm in från kanterna, så att spiken sedan döljs av hattläkten (bra då jag vill använda spikpistolen och den gör lite märken, en DeWalt)
#2 Spika 4 cm in från kanterna, så man kommer närmare mitten och brädan kan röra sig lite mer
#3 sätta en spik i mitten och hoppas på att hattläkten pressar ner kanterna tillräckligt, även efter 25 år. (Detta alternativ skrev jag mest för att jag läst om det, men tror inte jag vågar )
Tacksam för svar och funderingar kring detta!
#1 med 70mm spik och sedan 90mm till läkten när jag spikade på min förra kåk och den står kvar
#1, det blir bäst, inga spinkhuvuden i onödan som förfular fasaden. Spricker panelen (vilket den inte gör), så är det dåligt virke.
Jag körde med #1 på våran panel, spikade med 40 spik och spikpistol. Satte en uppe, en på mitten och en nere och i sicksack. Detta gjorde jag för att panelen skulle kunna röra sig relativt fritt. Lockläkten skruvade jag med panelskruv då jag ville slippa spikar som kryper ut efter några år. Detta har nu suttit ett antal år och har inte trillat ner än.
Alla äldre hus hemmavid är spikade enligt #1 så det är det bästa
gissar att #3 är från ekonomiavdelningen som kom fram till att man sparade in 1500 spik och 5 sek st i arbetskostnad, sedan fick de med det i byggbeskrivningar m.m.
Förr var inte spiken galvad så då kanske man vilje dölja dem under locken då skallarna kunde rosta.
Men jag gissar bara, jag har bara fått lära mig #1, fick ingen fick ingen förklaring då.
gissar att #3 är från ekonomiavdelningen som kom fram till att man sparade in 1500 spik och 5 sek st i arbetskostnad, sedan fick de med det i byggbeskrivningar m.m.
Förr var inte spiken galvad så då kanske man vilje dölja dem under locken då skallarna kunde rosta.
Men jag gissar bara, jag har bara fått lära mig #1, fick ingen fick ingen förklaring då.
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Jag var inne och frågade en byggrådgivare på Beijer idag, som ingav förtroende. Han menade som Ola78 att sätta spiken i sicksack så att panelen har chans att röra sig och sedan täcka spiken med locket. 1 cm mellan brädorna skulle det vara. Till locken rekomenderade han en 4" spik med "dyckerhuvud" så att inte den vanliga skallen förfular panelen, alla lock tyckta han skulle förborras. Jag kommer köra på detta, tycker dock att 1 cm låter lite mycket.
Jag har inhandlat en nockbräda som var rak och fin. Tänke montera den på rätt höjd längs väggen, för att sedan kunna ställa de färdigkapade brädorna på den för att få dem i våg.
Tack för era kommentarer!
Jag har inhandlat en nockbräda som var rak och fin. Tänke montera den på rätt höjd längs väggen, för att sedan kunna ställa de färdigkapade brädorna på den för att få dem i våg.
Tack för era kommentarer!
Avståndet mellan panelbrädorna beror ju på vad man sätter dem mellan... På mitt hus varierar avståndet mellan brädorna av den enkla anledningen att jag vill ha det symmetriskt med lockläkten vid fönster, dörrar och annat. Då blir ju avståndet mellan brädorna vad det blir.
Snickarna som gjorde en gavel satte dock med samma mellanrum utan en tanke på fönsternas placering, blev ju tokfult.
Jag körde på alternativ 1 förresten just 170 panel och smal lockläkt, dock inte hattmodellen.
Snickarna som gjorde en gavel satte dock med samma mellanrum utan en tanke på fönsternas placering, blev ju tokfult.
Jag körde på alternativ 1 förresten just 170 panel och smal lockläkt, dock inte hattmodellen.
Helt rätt, ser inte klokt ut om man inte har hela brädor mot fönster eller dörrar. Mät avståndet mellan dem och dela med 175 - 5mm för sista brädan, det skall gå helt jämt ut, annars öka eller minska någon millimeter på spalten. Då du är nöjd sågar du till en kloss som du märker upp var brädorna skall sitta. Väg av var tredje bräda med pass så de sitter i våg.
Under fönster kan det behövas att man klyvsågar panelen någon cm för att det skall gå jämt ut.
Under fönster kan det behövas att man klyvsågar panelen någon cm för att det skall gå jämt ut.
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Jag håller med. Har ju allt i cadden så jag har justerat fram och tillbaka nu så det skall bli symetrisk över väggen och samtidigt passa mot knutbrädorna, så inte locken kommer för nära osv. Har inga fönster på första väggen och går nu på 7 mm mellan (använder ett 7 mm borr). Får se hur det ser ut när man kommer till andra änden...
Jag har slutat sätta något mellan brädorna utan ritar istället direkt på spikläkten var de skall sitta.
Min panel visade sig nämligen vara mellan 170 och 173 vilket gör en hel del när man sätter många brädor. Helt plötsligt var allt mellanrum borta till sista brädan.
Min panel visade sig nämligen vara mellan 170 och 173 vilket gör en hel del när man sätter många brädor. Helt plötsligt var allt mellanrum borta till sista brädan.