Vi har ca 25m staket som ligger i anslutning mot asfalterad väg i ett bostadsområde. Problemet är att mellan vårt tomtstaket och kommunens asfalt (trottoar) så har gräset ätit upp ca 20cm asfalt och det diggar hundarna varvid de dagligen pissar ner den lilla gräsranden och vårt staket. Staketet slits väldigt hårt och är inte sugen på att skrapa och måla det varje sommar. Ägarna verkar inte bry sig även om vi står och blänger på dom när de rastar dom......

Så vad gör man? Kommunen lär väl inte göra något åt sin asfalt som vittrat ner till gräs. :S
 
Mikael_L
Min första tanke var att koppla in ett elstängselaggregat ... :D
 
Mikael_L skrev:
Min första tanke var att koppla in ett elstängselaggregat ... :D
Du är teoretiker ja d^_^b
Praktiskt funkar det nog mindre bra :)

Ska testa spraya utspädd ättika 10m får vi se om det partiet undviks. Eller så borde jag spraya ägarna med det...!!
 
Mikael_L
Har du dryftat det något med hundägarna?
Är det typ grannar? eller diverse löst folk längre bort ifrån som du inte känner?
 
Mikael_L skrev:
Har du dryftat det något med hundägarna?
Är det typ grannar? eller diverse löst folk längre bort ifrån som du inte känner?
Blandade skurar och har inte pratat med dom men har demonstrativt tittat på dom med blängande ögon utan effekt.
 
Mikael_L
Är det dom som bor i ens närhet och man träffas regelbundet så brukar ju en dialog ofta fungera.
Jag skulle väl sagt till dom att hundarna får gärna pissa på vårt staket bara husse och matte skrapar och målar om staketet varje sommar pga av urinets frätande effekt.

Generös som jag är. :)
 
Jag är själv hundägare och här i kvarteret har vissa extremt utsatta (inte av mig såklart) gjort egna små förbudskyltar i trä.
(En svart pissande hund på gul botten med rött förbudsmärke ovanpå)

Jag tror det funkar bra.
Alla ser ju skylten och det uppfattas inte så extremt aggressivt. Förhoppningsvis tänker folk till ett extra varv.

Detta till skillnad mot de jätteplakat vissa spikar upp med oförskämdheter. Speciellt som samma personer konsekvent kör som idioter i i villakvarteret.
Någon dag kommer jag att knöla in den där dj-vla skylten i bakrutan på deras f-rbannade suv.

Men det är bara min åsikt...
 
Hhm.... nu är ju undertecknad hundägare & då jag ena sidan anser att hundar är hundar & kommer alltid att bete sig som hundar & skall så få göra i möjligaste mån.... å andra sidan så har jag full förståelse för att TS känner frustration inför att behöva skrapa & måla tidigare/oftare än förväntat.
Det där med att prata med hundägarna fungerar nog på grannarna... men alla andra då...alla som bara går förbi ibland & vid tillfällen då TS med familj inte är hemma.... med andra ord så fungerar inte "pratandet" fullt ut.

När vi skaffade vårt vinylstaket för att göra en inhägnad åt hunden på baksidan av vårt hus så hade vi bara en tik...men, lite senare förra året så skaffade vi oxå en hanhund & hanar lyfter på benet & kissar gärna mot något (skälet till detta är att "doften" skall komma så högt som möjligt). Jag hade ju ingen tanke på detta & blev lite förskräckt när jag tittade ut genom fönstret & fick se våran hanhund kissa mot vinylstaketet...."helv-e ! nu kanske staketet missfärgas" var min första tanke.... men, icke så.... trots upprepade kissningar mot staketet så påverkas det inte alls.... som tur är.

Så, istället för att hålla på skrapa/måla ihjäl sig så kanske byta staket är ett alternativ för TS & andra med samma problem.
 
Ättikblandingen fungerade inte. Inte heller att trimma ner gräset runt staketet till snaggat. Kärringen kom likväl med sina stora hanhundar och låter dom dränka mitt staket i hundpiss. Hon står och tittar rakt in på mig i köksfönstret utan att bry sig ett skit... Hur tänker folk..egentligen?
 
Mikael_L
img_0_441_1300811648.jpg

Efter 12 Joule rakt i snorren lyfter hunden aldrig mer benet vid den stolpen. :)
 
Haha knappast lagligt att smälla upp på 30cm höjd i ett bostadsområde va :) Men lockande.. Ska försöka hugga henne nästa gång får vi se vad hon säger. Annars blir att det göra sina egna behov vid hennes brevlåda nästa gång och låta som en hund.. ;) Blir bara så bitter på folk som inte tänker längre än sina snuttepluttgossehundar.
 
Mikael_L
Men förutom elaka saker finns det väl i princip bara två vägar.
Kommunikation dvs dialog, gräl, skäll osv
Eller någon/några skyltar som upplyser om ditt önskemål.

edit:
Och elaka saker tycker jag inte att man tar till förräns alla andra möjligheter är uttömda, om ens då ...
 
Mikael_L skrev:
Men förutom elaka saker finns det väl i princip bara två vägar.
Kommunikation dvs dialog, gräl, skäll osv
Eller någon/några skyltar som upplyser om ditt önskemål.

edit:
Och elaka saker tycker jag inte att man tar till förräns alla andra möjligheter är uttömda, om ens då ...
Håller med dig. Finner det märkligt att hundarna föredrar staket framför buskar, gräs men det kanske är normalt. Sen har kärringen 50m till skogsområdet vid oss men nej, vovven ska få som den vill så klart.
 
Det är inte så märkvärdigt svårt att lära sina hanhundar kissa där det är lämpligt att kissa. Tycker det ingår i det mest elementära man lär sig fyrbenta kille redan innan han börjar lyfta på benet. Så en eller två prydliga skyltar kan du väl börja med ... och vänligt påpeka problemet när man stöter på ouppfostrade hundägare.
 
Tur att vi inte har det problemet hemma, saknar både staket och odresserade hussar/hundar. Men jag lider verkligen med dig. Om det hänt oss hade jag gått och skällt ut kärrigen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.