Mina Peltor radiolurar hängde ute i regnet (jag skyller på sonen!! :rolleyes:) förra sommaren och dog.

Mätte lite på dem idag och det visade sig att radiodelen är OK, men förstärkaren längst ner i kåpan är död. Det var väl den som fick bada, kan man tänka.

Frågan är nu: Var hittar man TDA7050? Jag har kollat runt lite utan resultat.
 
Kanon! Tack!

Nu gäller det bara att löda en SO8 med en vanlig kolv..
 
Kanonbra video!

Ska försöka klara det utan fluss, det är ju bara åtta pinnar.
 
Det är klart att det kan gå, men jag skulle _starkt_ rekommendera att använda fluss.
 
Jo, jag inser det lämpliga, men jag har inget hemma..
 
En SO8 fungerar helt utmärkt med bara vanligt lödtenn. I princip allt lödtenn på rulle för elektronik innehåller kanaler med fluss redan. Var försiktig när du tar bort den defekta bara. Sedan ta bort ev överflödigt tenn med lödfläta. Lägg en "kulle" med lödtenn i ett hörn. Placera SO8. Smällt tennet i hörnet och låt SO8 sjunka ner samt orientera den rätt. Löda motstående hörn och sedan de andra.
En SO8 är väldigt förlåtande.
 
Skall ge mej på den med lödsug, annars får jag försöka suga upp med mångtrådig kabel, för fläta har jag inte heller. Rapport senare i helgen! Måste deklarera.. :(
 
Plocka bort kretsen med skalpell eller liten avbitare, sen löder du loss ett ben åt gången.
 
Som tidigare HiFi/DVD/MD/CD reparatör så brukar jag rekommendera att på mindre kort initialt "slå" bort tenn - Dvs, värm anslutningen med penna - Bort med värmen och dräm handen i bordet (dvs, handen där du håller kortet) och det mesta tennet flyger av. Funkar lika bra som tennsug i mitt tycke.
Fläta tycker jag kräver mycket värme och i många fall kanske så mycket att man riskerar att värma för mycket och få släpp på paddarna.
Men som mrfrenzy säger - Är kretsen kass så kan du ju klippa bort den och ta ben för ben - Enklast.

SO8 är inga problem - Har lött av och återlött QFP100 med vanlig lödpenna, lod och fluss! =)
 
Det var ett mindre helsike att få loss kretsen, Peltor doppar tydligen korten i lack, så det krävdes en del våld. En lödpad strök med, men det gick. Den nya kretsen fick jag sedan montera med ett uppvikt ben och patchtråd vidare.

DESSUTOM saknades index för pin 1, brukar det vara så på ytmonterade kretsar? Tur att jag gissade rätt, förstärkaren funkar. d^_^b

Dessvärre så verkar radion vara halvknäckt. På den ena kanalen ligger det 2-3 Vdc offset, vilket gör att förstärkaren bottnar när man drar på volym. Den andra kanalen är skum på något annat sätt, så det är nog dax att skriva av tankarna på att lyssna på radio under gräsklippningen.

Funderar på att montera ett 3,5 mm jack istället så jag kan plugga in iPhone:n.

Glad Valborg!
 
Redigerat:
Jo, jag har samma datablad, kretsen som kom från BHIAB saknad helt märkning förutom typen.

Nu brukar ju pin 1 vara nere till vänster när texten är rättvänd så jag chansande på det.

Radion är den stora ICn på bilden, och den verkar inte så lättillgänglig, speciellt som jag inte har något schema och allting är lackat. Det kan ju vara någon kondensator som är kortsluten, men att följa signalerna i det ytmonterade jyttret är inte det lättaste.

Radion fungerar i stort, dvs jag kan höra ljud (program), i den ena kanalen via högtalaren, och se signalen från den andra kanalen med oscilloskopet.
 
  • Peltor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.