Hej,
Har hittat ett radhus jag verkligen vill ha. Igår betalade jag in handpenningen och idag var det besiktning. Då framkom det under informella samtal med ägaren att det finns en offert på omläggning av taket. Grannarna i min huslänga verkar vänta på att ägaren för mitt hus skall vara med på omläggningen innan de kör igång. De vill att alla byter tak samtidigt.

Offerten för takomläggningen är på nära 100 000kr.

Jag misstänkte att taket skulle behövas bytas inom de närmaste åren men inte just NU! Det är tungt att köpa ett hus och direkt efteråt få reda på att det kommer att kosta 100 000kr ytterligare.

Huset är i övrigt väldigt fint och inget behöver fixas innan inflyttning. Det var ett av mina krav för att vi skulle köpa huset. Vi skall precis få barn och mitt jobb kräver mycket av mig just nu så jag hinner inte med några större renoveringar.

Borde jag fått reda på den aktuella takomläggningen innan budgivningen började?

Tacksam för snabb hjälp.
Mvh Kjell
 
Vad sa besiktningsmannen om taket? Är det så dåligt så det måste åtgärdas omgående?
 
Han sa att taket kunde hålla i 35 år till - eller läcka redan idag. Den teoretiska tiden för takets livslängd går ut ungefär nu.
 
Tyckor nog att du skulle fått reda på offerten tidigare.

Vad är det som gör att alla måste byta på samma gång? Taken/husen är väl avgränsade som hus var för sig även om dom sitter ihop. Dom måste kunna byta på grannhusen utan att dom måste göra åverkan på ditt hus och om du byter senare måste det gå att göra utan att du gör åverkan på deras.
 
Teoretisk livslängd !! Vad dom hittar på. Vad är det för tak och hur gammalt ? Inspektionsbart på vinden ?
 
Benny_o_Lina skrev:
Vad är det som gör att alla måste byta på samma gång?
Antagligen har man kunnat förhandla fram ett förmånligare avtal med entreprenören om alla byter samtidigt.
 
Det är upp till dig att vara med eller inte. Byter du taket senare, blir det dyrare eftersom du inte får eventuella fördelar av att många gör det samtidigt. Men samtidigt kan du lättare planera för det ekonomiskt. Samtidigt kommer 100 000 kännas som tungt att ta när än du tar det.
 
O
Kanske borde du det kanske inte. Oavsett så vad spelar det för roll? Du får inga pengar av säljaren för att han inte nämnde det innan budgivningen. Så jag tycker att den delen kan vi skippa. Du upptäckte problemet i samband med besiktningen. Nu får du förhandla med säljaren om slutpriset.
 
H
Vad är det för material på taket?
Hur många m2 är det?
Det verkar vara väldigt dyrt!
När vi la Mataki tak för ett par år sedan på vårt radhus, inkl. nya plåtar betalade vi 20.000,00
 
Redigerat:
Antingen är det ett riktigt stort radhus ni satsar på eller så är det ett monster av hus med takkupor, vinklar osv för 100.000 låter som en väldigt dyr omläggning för ett radhus.
 
är det 100.000 bara för ditt tak? eller hur många tak finns i din länga?
 
Kjell_68 skrev:
Han sa att taket kunde hålla i 35 år till - eller läcka redan idag. Den teoretiska tiden för takets livslängd går ut ungefär nu.
Det var inte mycket till besiktningsman.

Det finns ingen anledning att byta taket om det inte är dåligt. Det måste du ju kolla upp först. Sen lät det som sagt skapligt dyrt med 100000, särskilt med tanke på den centrala upphandlingen. Hur stort är taket, vad är det för material och underlag?
 
Ca 50.000 för 100 kvm betongpannor med papp och strö/bärläkt är väl rätt normalt.

Vad förväntas du betala för? Glöm inte ROT-avdraget.
 
Har säljaren lovat grannarna något om att en framtida köpare förbinder sig att byta taket? Annars så är det väl TS val om taket ska bytas eller inte. Skulle det vara så att det fanns någon typ av överenskommelse grannarna emellan som säljaren också var med på så är det väl bara att informera grannarna om att det inte framgått vid försäljningen. Och om det orsakar några problem så får de väl helt enkelt ta det med säljaren och förhoppningsvis ha förståelse för att TS varken räknat med eller planerat att lägga pengar på ett takbyte precis efter husköpet.
 
Vi skall byta tak i vårt radhusområde. Varje fastighet har ca 100-110kvm betongpannor.
De offerter vi fått in har legat på 70-115kkr inkl papp, läkt och pannor. Pris exkl ROT.

Ett tips om du absolut inte vill byta tak är att hyra in en firma som tvättar och målar pannorna i samma kulör som de nya. Kostnaden för detta ligger väl runt 25-30kkr.

Mvh//Janne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.