Hej allihop!

Ni är så jäkla duktig här och jag har fått så många bra råd. Nu skall jag försöka igen! :)

Jo, jag har precis rivit ut all isolering på vinden till mitt fritidshus. Det visade sig att möss har bott där i väldigt många år. Det såg rent ut sagt förjävligt ut. Men nu har jag plockat bort all gammal glasfiberull, allt bajs och kiss (inte världens roligaste jobb) och det är väldigt fint på vinden.

Problemet är att det är väldigt trångt där uppe och jag vill göra det så enkelt för mig som möjligt. Jag har hört talas om Lösull och det verkar ju väldigt smidigt. Men jag har några frågor om hur det funkar. Ni får gärna komma med andra tips om ni vill.

1. Det pratas om "Vindbjälklagets täthet", vad betyder det egentligen? Detta är en väldigt trång vind till ett fritidshus. Man går in, utifrån, i en liten lucka. Nu är det rent där inne, men jag vet inte hur tätt det är. Det är ju liksom bara taket på huset ovanför mig och plankorna som utgör innertaket under mig. Inget annat. Tidigare låg det lite plast på ovansidan av innertaket, men det mesta var så äckligt att jag slängde det.

Så, behöver jag förbereda någonting eller är det bara att ringa en firma som kommer och sprutar in den här ullen?

2. Är det "dåligt" att ha vinden oisolerad några månader nu under sommaren? Liksom för att vädra ur alla år av musbajs...


Har ni några andra förslag. Jag vill helst inte krypa däruppe mer. Är lite trött på den där vinden... som ni kanske förstår... :)

Jättetacksam för svar!

Mvh
C
 
Du kan kolla upp ekofiber, jag har nyttjat sjömarkenns som sprutade, de gjorde sitt jobb mycket bra. Det kommer en säljare ut till dig och kollar upp, då har du möjlighet att ställa frågor sedan får du ett fastpris.
De snickare jag känner säger också att mössen skyr ekofiber, men det skall man ta med en nypa salt.
 
Tack så mycket för tipset!

Är det någon som vill försöka sig på mina frågor så vore jag väldigt tacksam!!

Mvh

C
 
Om du har möjlighet att istället spruta in kutterspån så är det överlägset då det gäller att transportera bort eventuell fukt samt att mössen låter det vara. Lösull ger samma problem med möss som du haft tidigare. Jag har i mitt gamla hus rivit bort all gullfiber och lösull som någon före mig haft på vinden i några rum. Var bara piss och musskit av alltihopa, går inte att föreställa sig vad mössen gjort!!. De rummen och de övriga har nu sedan flera år ett lager av 70 cm såg-/kutterspån, utan plast! Har ganska nyligen kollat lösningen och det finns varken fukt eller musskit längre.

Min granne renoverade badrummet förra året, det gamla golvet i torpargrunden var gjort på 70-talet. Det var lagt gullfiber på en dåligt gjord blindbotten. Inte konstigt att det varit golvkallt där för all kvarvarande gulfiber var perforerade av musgångar, resten bestod av en sörja av muspiss och musskit.. Såg för j-vligt ut!!

Så har man ett hus eller fritidshus på landet eller i närheten av kossor, hästar eller dyl så ska man veta att mössen finns runt husknuten..
 
Redigerat:
Förra hösten isolerade jag vinden på mitt fritidshus. Jag valde mineralull. Att möss och råttor skulle sky kutterspån måste vara något som hänt sedan jag förra gången bevistade en zooaffär. Ty där gjorde råttorna ingen annat än att krypa runt i kutterspån. Födde ungar gjorde dom till och med.

Att möss och råttor avskyr ekofiber säger väl lite hur nyttigt det är med borsalter.

Jo, vinden ska vara tät. Om du med det menar att varm inneluft inte ska kunna stiga upp genom springor, glipor och hål.
Mitt råd är att du köper vindduk som du lägger ut i facken mellan bjälkarna/takstolarna. Duken ska gå upp en bit på bjälkarna så du kan klämma fast den med en längsgående läkt.

Detta bör du göra oavsett vilket material du väljer att isolera med. Naturfibers egenskap att transportera fukt är kraftigt överdriven. Visst, den är bättre är mineralull, men långt ifrån egenskapen hos solida material, som tex trä.
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Jannez69 skrev:
Om du har möjlighet att istället spruta in kutterspån så är det överlägset då det gäller att transportera bort eventuell fukt samt att mössen låter det vara. Lösull ger samma problem med möss som du haft tidigare. Jag har i mitt gamla hus rivit bort all gullfiber och lösull som någon före mig haft på vinden i några rum. Var bara piss och musskit av alltihopa, går inte att föreställa sig vad mössen gjort!!. De rummen och de övriga har nu sedan flera år ett lager av 70 cm såg-/kutterspån, utan plast! Har ganska nyligen kollat lösningen och det finns varken fukt eller musskit längre.

Min granne renoverade badrummet förra året, det gamla golvet i torpargrunden var gjort på 70-talet. Det var lagt gullfiber på en dåligt gjord blindbotten. Inte konstigt att det varit golvkallt där för all kvarvarande gulfiber var perforerade av musgångar, resten bestod av en sörja av muspiss och musskit.. Såg för j-vligt ut!!

Så har man ett hus eller fritidshus på landet eller i närheten av kossor, hästar eller dyl så ska man veta att mössen finns runt husknuten..
Bortse från inlägget ovan. aldrig hört något konstigare.
möss föredrar kutterspån framför mineralullsisolering 8 dagar i veckan.
 
styrman1 skrev:
Bortse från inlägget ovan. aldrig hört något konstigare.
möss föredrar kutterspån framför mineralullsisolering 8 dagar i veckan.
Ja vänta får ni se.. Har du hört samma problem som TS nämner hända i vindar och golv isolerade med kutterspån? Värsta som finns är gullfiber men stenull bygger mössen också i. Har man mycket möss i trakten så kommer TS med stenull/lösull få göra om sin musbajs-städning om något år igen.

Sedan skriver du att "du aldrig hört något konstigare"? Men för folk som har husen på landsbygden eller bondgårdar (där det oftas finns gott om möss) har upplevt vad jag pratar om. Och jag har upplevt samma problem som TS och problemet uppstår inte i kutter/sågspån, utan enbart i glasull/stenull.
 
Redigerat:
Varför möss och råttor skulle föredra mineralull framför kutterspån eller cellulosa kan ju förklaras med att man förr ofta blandade kalk i kutterspånet för att få bort fukten. Cellulosaisolering kan bland annat innehålla borsalter, och det är också giftigt.

Säga vad du vill om mineralull, men enligt mössen är det inte giftigt.
 
Mössens infrastruktur blir så mycket bättre i vanlig isolering då gångar och
boutrymmen består, i kutterspån drabbas dom av samma problem som i
hallandsåsen att materialet är svårbemästrat:)
 
S
satsar man på lösull finns det grejer som man ej tänker på.
efter en tid kommer lösullen bli kompaktare. då måste du "fluffa" upp den. luften är viktig.
eventuellt måste du fylla på med mera ull.
"vanlig" isolering. jo den kan bli kompaktare men inte fullt på samma sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.