P
Håller som bäst på med omdränering av huset med montering av pordrän under mark.

Dock är jag villråd vad gäller sockelisolering och sockelskiva eller motsvarande ovan mark. Putsad cellplast har ju nyligen fått ett skamfilat rykte. Ändå har jag blivit rekommenderad just cellplastisolering plus puts. Helt klart tvekar jag där.

Ett annat alternativ är ju mineralullsbaserade putsskivor, men jag vet inte jag. Det verkar ganska meckigt. Inbillning eller oerfarenhet. Cellplastskivorna verkar ju lätta att montera. Slänger man sen på en sockelskiva istället för att lägga på puts så blir ju jobbet klart lättare.

Alt. mineralullsskivor monterade med plastdistanser, en cembrit-skiva utanpå det och slutligen en avrinningsplåt ovanpå....

Sökte lite här på forumet men blev inte klokare.

Någon som har erfarenhet eller någon ide i ämnet?
 
Lyfter den här tråden, jag kommer troligen att byta panel och tilläggsisolera i sommar, och tänkte då även isolera sockeln (puts på betonghålsten, från -43). Under mark är det redan 10 cm pordränskivor mot källarväggen.

Hur gick det för pärzon, och vad säger expertisen? Är det cellplast eller mineralullsskivor som rekommenderas nuförtiden? Och som ytskikt; puts, skivor eller något annat? Behövs det luftspalt i konstruktionen, även om det bara är betonghålsten bakom?
 
är också intresserad av detta, sambons far har satt en skiva som är av cellplast men
med en glasfiber yttersida som man sen kan måla med vanlig sockelfärg + att den tål
stötar mm....han satte det för ~10 år sedan..
undra om det finns att få tag på denna glasfiberskiva numera????
//
M
 
Jag står inför samma fråga. Har en sockel av betong, helt oisolerad. Jag lutar åt cellplast. Att den binder fukten på den "varma" sidan spelar ingen roll eftersom det där finns betong och inget annat än betong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.