Jag har över 60kg elkabelskrot - koppar över från renoveringen. Ska man bara kasta det på tippen eller finns det något skrotvärde i det? Var säljer man det i så fall?

Någon som har en susning?

Tack
 
Skala upp det så får du en hel del per kilo eller så säljer du det som det är och får lite bara per kilo.
 
Åk till en skrothandlare och sälj det.. Du får ca 15:-/kg för det.
Tror ren koppar ligger på ca 55:-/kg nu, men du får nog räkna med att nästan hälften försvinner i övrigt material. Beror på vilken kabelsort. Sedan tar det tid att skala, men har du inget annat för dig så.. Min tid är för dyrbar för att sitta och skala kabel iaf.. Då ska det vara riktigt grov kabel isf.
 
Jag minns när jag gick i trean på gymnasiet. Då fanns det ett förråd fullt med gammal kabel, där brukade vi gå ner på raster och dyl. och skala en massa kabel för att sedan kunna sälja och få pengar till studenten. Minns inte nu vad vi fick ihop, men har för mig att det var en ganska skaplig slant vi fick i alla fall.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Jag minns när jag gick i trean på gymnasiet. Då fanns det ett förråd fullt med gammal kabel, där brukade vi gå ner på raster och dyl. och skala en massa kabel för att sedan kunna sälja och få pengar till studenten. Minns inte nu vad vi fick ihop, men har för mig att det var en ganska skaplig slant vi fick i alla fall.

//Patrik
Det kan väl inte varit speciellt länge sedan?
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
jag sålde 350kg blandkabel för ett par månader sedan och fick 11,50/kg, då tillhandahåller skrotfirman pall o kragar samt hämtar det. grövre oskalad kabel ger bättre betalt och ren koppar då 34kr/kg .
 
raveper skrev:
Det kan väl inte varit speciellt länge sedan?
Såg nu att det såg ut som att det kanske var fler år sen än vad det egentligen är.
Två år sen var det. :) Men man har ju minne som en dement guldfisk så...

//Patrik
 
inst.-mäst. skrev:
jag sålde 350kg blandkabel för ett par månader sedan och fick 11,50/kg, då tillhandahåller skrotfirman pall o kragar samt hämtar det. grövre oskalad kabel ger bättre betalt och ren koppar då 34kr/kg .
http://www.va.se/nyheter/2011/01/19/topp-for-koppar/
På prisnivån 9 781 dollar per ton koppar säger denna artikel.

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikfragan/article3137880.ece
världsmarknadspriset för koppar, som nu ligger på cirka 60 kr/kg

Fick du bara 34:-/kg fick du dåligt betalt :O jag blev erbjuden 55:-/kg för ca 1,5 mån sedan..
 
Vi fick 40kr/kg för oskalad 125A kabel, totalt 200kg... ner i "fikakassan"
 
Redigerat:
Sålde 390 kilo förra veckan för 14 kr kilot. :) Då bara 1.5 mm2 samt tele/nätverkskabel.
 
Gör inte misstaget att elda av kabeln bara. En del tror att det är ett snabbt sätt att "skala" kabeln men det man gör är att mer eller mindre göra kopparn värdelös.
 
14-15kr/kg gäller kopparkabel tänk på det, aluminium kommer jag inte ihåg men det är väl ungefär en tredjedel i kilopris.
 
Sen finns det kabel med bärlina m.m m.m... Tror TS hade det vanliga, dvs kopparkabel.. :)
 
Jo jag såg nu att han t.o.m skrivit koppar :) Men det är värt att nämnas ändå, vissa skrothandlare sparkar bakut om de ser en enda alu kabel så får man snällt stå och rensa säckarna, been there etc...
 
Fått runt 50kr för skalat. kopparrör var 1-2 kronor mindre värda. oskalat blir de nog bara 7-14kr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.