Hej,

Jag vet inte om juridik är rätta området att posta denna fråga, men jag prövar.

Vi hade en fornminnesmarkering på vår fastighet som uppkom till följd av att en arkeolog som var på grannens fastighet och grävde efter lämningar, fann en del och trodde att det även kunde finnas på vår fastighet.

När vi 15 år senare ville utföra några åtgärder sa Länsstyrelse att då det fanns en fornminnesmarkering var de tvugna att utföra en förundersökning innan vi fick göra någonting över huvud taget. Vi fick vänta ett år innan undersökningen blev av och kostnaden på 130.000 kr tillföll oss. De hittade ingenting, och hela fastigheten som tidigare bestod av ängar och klippta gräsmattor såg ut som ett slagfält. Vi fick utöver de 130 tkr som undersökningen kostade hyra in grävmaskin med maskinist för att jämna ut marken så att vi skulle kunna klippa gräset osv.

Min fråga är alltså, ska vi verkligen behöva bekosta detta själva eller finns det något stöd man kan få som står för del av kostnadel eller dyl? Jag tycker det är väl magstarkt, speciellt med tanke på att det inte fanns något och markeringen alltså inte kom av att de funnit något för i tiden utan för att en arkeolog "trodde"... att det fanns hos oss.

PS
I specifikatikationen till fakturan kan man se att det kostade mig över 30 tkr för att de sammanställde en rapport (inbunden bok på ca 45 sidor) som beskriver arbetet och att de inte fann någonting....
 
Japp, exploatören står för notan. Bara att bita i det sura äpplet.
 
O
Så vitt jag vet så stämmer det tyvärr, att det blir du som får betala notan.
 
Arkeologer ska väl också ha jobb .. har man inget vettigt att göra får man hitta på något t.ex. skriva en fläskig rapport tydligen. Surt .. skulle själv blivit vansinnig.
 
il_duce skrev:
Arkeologer ska väl också ha jobb .. har man inget vettigt att göra får man hitta på något t.ex. skriva en fläskig rapport tydligen. Surt .. skulle själv blivit vansinnig.
Ja, och en annan sak som jag blev lite irriterad över var att jag fick en förväntad kostnad innan på ca 140 tkr och som var en maxkostnad enligt Länsstyrelsen. Där var det inräknat 5 dagars arbete, undersökning av fynd, tillvaratagende av fynd, etc etc. Arkeologerna behövde bara tre dagar då de inte fann någonting, men ändå slog de nästan i taket kostnadsmässigt..........
 
Rätt märkligt att en arkeolog kan anta något och detta ska kosta fastighetsägaren 130 tusen. Man kan ju anta hit och dit. Vilken grad av sannolikhet krävs för att fornminnesmärkningen ska få ske?
 
gråsten skrev:
Rätt märkligt att en arkeolog kan anta något och detta ska kosta fastighetsägaren 130 tusen. Man kan ju anta hit och dit. Vilken grad av sannolikhet krävs för att fornminnesmärkningen ska få ske?
Det verkar inte som om det är några begränsningar i vad Länsstyrelsen får göra, och det är klart att när det inte innebär några kostnader för dem gissar jag att de hellre gör en markering för mycke än en för lite.....

Men jag kan tycka att det är ganska magstarkt att få en sådan stor kostnad, speciellt när de inte finner något. En sak är väl om man vet att det finns fonlämningar där man vill exploatera, och då får bekosta borttagning själv. När det råder osäkerhet om huruvida det finns fornminnen eller ej, borde Länsstyrelsen bekosta den initiala förundersökningen.

En rolig anekdot från "utgrävningen"... Jag tänkte fjäska lite med arkeologerna, och åkte ut med kaffe och bullar. När jag visar mig på plats rusar den kvinnliga arkeologen fram till mig och i stort sett sliter med mig bort till ett ca meterdjupt hål i gräsmattan och pekar exalterat "se, se!" Jag tittar ned i gropen och ser ingenting mer än jord, lera, stenar etc. Dvs, vad man förväntar sig finna om man gräver i marken... Hon hoppar då ned i gropen och pekar på en sten och säger, "på den här stenen är det lite mörkt där. ser du? Det KAN vara aska, vilket skulle kunna innebära att det har varit en eldstad här." Jaha?! Vad skall man svara när man har att göra med sådana personer?

Efter tre dagar kontaktade hon mig och sa, jättebesviken, att de tyvärr inte hittat så mycket och inte tyckte det var någon ide att gräva mer. Lite märkligt att lägga upp det så till mig som är äger fastigheten, och för vilken det kunde sluta med katastrof om de hittat något av värde..... När jag sedan talade med grävmaskinisten, som inte hörde till deras team, fick jag veta att "inte så mycket" var en överdift. De hade inte hittat en enda sak.
 
Vi har extremt mycket fornlämningar här, men jag tycker att det går bra att diskutera med LST.

När vi grävde 50 km kabeldiken i samband med fiberutbyggnaden i socknen pekade de ut två områden som var extra intressanta, och begärde att få närvara när VI grävde. Kostnaden uppskattades till 10-15 000 kr.

Dom kom en förmiddag, och vad jag vet så fick vi aldrig någon faktura.
 
Finns anledningar att de flesta grävare bara lägger igen det snabbt som ögat när de ser vad som är på gång.

Fruktansvärt idiotiskt att man själv ska betala för andras intressen. Okaj om jag själv vore arkeolog eller intresserad av att få min gård "undersökt" men så är det ju inte i de flesta fallen.

Hört om grävare som lagt igen när de sett skallar och annat bara för att markägaren velat undvika eller helt enkelt inte har råd med kostnaderna i samband med detta. Jag skulle göra samma sak!
 
:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 
v-g skrev:
Hört om grävare som lagt igen när de sett skallar och annat bara för att markägaren velat undvika eller helt enkelt inte har råd med kostnaderna i samband med detta. Jag skulle göra samma sak!
Om inte annat kan man ju visa respekt för griftefriden.
 
Vi hade också misstänkta fornlämningar på vår tomt och länsantikvarien krävde att det skulle göras en utgrävning men vi fick bidrag för hela kalaset. Det enda vi betalade för var grävaren som hjälpte arkeologerna så det kostade inte många tusenlappar, men utan bidrag hade det nog landat på ett sexsiffrigt belopp:O. Så det finns ekonomisk hjälp att få, men jag kommer inte ihåg på rak arm vem eller vad som gick in och betalade det hela.
 
mr_bygg skrev:
Vi hade också misstänkta fornlämningar på vår tomt och länsantikvarien krävde att det skulle göras en utgrävning men vi fick bidrag för hela kalaset. Det enda vi betalade för var grävaren som hjälpte arkeologerna så det kostade inte många tusenlappar, men utan bidrag hade det nog landat på ett sexsiffrigt belopp:O. Så det finns ekonomisk hjälp att få, men jag kommer inte ihåg på rak arm vem eller vad som gick in och betalade det hela.
Jag har hört ryktas om att det finns viss ekonomisk hjälp eller bidrag att söka för detta, men har inte kunnat finna vad eller var. Är det någon annan som vet?
 
billy_baver skrev:
Om inte annat kan man ju visa respekt för griftefriden.
Det är faktiskt ganska häpnadsväckande att arkeologer tycker att det är OK att gräva upp gravar och visa upp benen på museum.

Snacka om brist på respekt för de döda.

I USA har man på senare tid börjat återbegrava indianskelett som visats upp på museum. Indianstammarna har med rätta känt sig kränkta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.