Jag funderar på att skaffa solfångare till huset. Önskar tips om paket som man kan montera själv. Plana solfångare eller vakuum? Köpa paket med tank= dyrare, eller skaffa beg tankar och köpa ett paket med värmeväxlare= kanske lite billigare men sämre?
Huset har en byggyta på ca 80 kvm, och jag kör golvvärme i källaren året om. Därav tror jag att en solvärmeanläggning skulle betala sig på kanske under 10 år. Tips tack!!
 
Hej.
Jag skall koppla in 10m2 plansolfångare till sommaren mot en befintlig 750liters tank. Det blir kopplat med plattvärmeväxlare. Nackdelen är att man ju behöver en extra cirkulationspump, men effektiviteten är inte sämre än för solslinga.
En tank man isolerar med ett tjockt lager lösull är ju inte fel om man har plats för det.

Jag köpte mina solfångare ifrån Polen på kotly.com när jag ändå skulle köpa ny panna, de har även kompletta paket. Sen finns ju många firmor i landet som säljer fångare. Trenden verkar ju gå åt vakuumrör, men planpanelerna börjar bli jämförbara i prestanda per ytenhet. De jag köpte ligger på 525kWh/år och m2 enligt solar keymark certifikatet.

Jag var på en föreläsning i veckan om solvärme, jag frågade föreläsaren(som installerat solvärme sen tidigt 90-tal) vad han skulle valt till sitt eget hus. Han sa att han skulle valt plana paneler.

Nu handlar det nog mer om vad man tycker ser mest ok ut på sitt tak, och vad man tror om livslängden på systemet.

Lycka till i valet.

Mvh Gordon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.