Hej,

Jag har köpt tomt och är i färd med att rita huset.
Eftersom det inte blir ett hus med vanliga takstolar så är jag lite villrådig vad gällande takkonstruktion med hänseende på hållfasthet.

Det jag framförallt under är om man är tvungen att använda limträ i "högbenen" då det blir ett ganska långt spann utan stöd, framförallt på högra sidan? Eller om det duger med "proffs"-skarvat k-virke i lämplig dimension?

Se skiss för mått och vinklar.
 
  • stomme.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle valt Kertobalkar. Hör exempelvis med Moelven.

Lycka till
 
Det beror på så många olika faktorer, bl.a takmaterial, snözon m.m. Jag råder dig att anlita en konstruktör som kan räkna på det åt dig. Du kan även vända dig till en takstols tillverkare. Dom kan göra färdiga takstolar till högdelen och takbjälkar till den andra.
 
Matti_75 skrev:
Det beror på så många olika faktorer, bl.a takmaterial, snözon m.m. Jag råder dig att anlita en konstruktör som kan räkna på det åt dig. Du kan även vända dig till en takstols tillverkare. Dom kan göra färdiga takstolar till högdelen och takbjälkar till den andra.
Det jag menade med Moelven, de har ju konstruktörer.:)
 
Väljer du kertubalkar, vilket du måste med den längden, alt limträ, kan du skippa sidostödet till vänster. Det är dyra ballkar, men de är riktigt bra.
 
Normalt virke är max 5.40, det finns fingerskarvat som kan bli längre, men tror inte de skall användas till takstolar.
 
Fler möjligheter öppnar sig med takstolar av stål eller betong. Ännu fler verktyg får du med saxtakstol eller andra typer av inbyggda fackverk.

Anlita gärna en konstruktör från början.

Även om du inte jobbar med traditionell takstol kan du - med fördel - vända dig till någon takstolsfabrik. De brukar kunna ta fram lite av varje, och beställer du från en sådan leverantör får du beräkningen på köpet.
 
  • sax_introbild.gif
Redigerat:
Tack för alla svar.

Jag får kontakta en konstruktör så det blir korrekt.

Vad har masonitbalken för renomme´? De ligger väl lite lägre i pris om jag fattat rätt.
 
Det viktigaste är givetvis att det håller och funkar. Synliga delar av konstruktionen ska förstås helst bli uthärdligt snygga. Och det är väl därför det aldrig skadar att matcha ihop sin konstruktör med någon sorts arkitekt.

Bästa pris på givet material får du genom att begära in minst tre offerter.
 
när jag ser den bilden du har lagt upp så är det främst en sak jag tänker på och det är att du får inte glömma att ta med vindlasten som kommer på väggen mellan taken särskilt när du ska ha ett tag som sticker ut så kan det bli en ganska stor kraft som vill slita i tak och vägg och pressa på huset på ett ogynsamt ställe så du kommer behöva tänka på att det blir stabilt i den leden med och det kan bli att du får sätta förstärkningar i innerväggarna så att inte hela huset blir vridet
(kan tillägga att jag är för ringrostig och tror aldrig jag heller har räknat på vilken kraft det blir när det har en sådan utformning men skulle nog funka med att ta hela takets höjd och räkna som en vägg så du får en totalkraft och ta det på den lilla biten där uppe )

men nu var det takstolarna eller balkarna du ville få svar på och det finns längre virke om du lägger ner pengar och ork så kan en del sågar köpa in extra långa stockar och såga ut åt just dig men det blir nog ändå svårt om du inte planerar långt i förväg med bestälningen att få 6,8m då det är långt men då kan de också såga i rätt mått men jag skulle gissa på att limträbalkar är billiga jämfört med det

så mina förslag är att antingen köra med kompositbalkar (flera olika material så som massonits balkar) eller varför inte stål och sätta dit några I balkar och då är stål tacksamt då det är det man tror det är jämfört med trä där man reducerar vad den ska hålla för inom mer än 95% av fallen så tar man ändå ner styrkan så det blir ungefär hälften som orsakar en del problem med dimentioner ibland men sen så är dimentioneringsreglerna lite lätt överdrivna då det ska komma ca 3 kanske även 4ggr så mycket snö som det kom i vintras för att gå över vad man räknar på att det ska hålla för

sen tillkommer frågan vad för typ av tak ska du ha ovanpå då du kan reducera en del om du har ett plåttak än om du har betongplattor då de plattorna blir väldigt sträva efter några år (och väldigt sträva efter allt från 20-30år ) och det är också saker som bör vara med för att kunna göra en beräkning

så räknar man vilken last du får i snölast så ska du dimentionera för 2,86kN/m2 och har du tänkt att ha 1,2m mellan dom så blir det 3,43kN/m (om det är platt men nu blir det en reducering men räkner den ej här) och det på 6,8m (ska vara mindre men vet ej överhäng från vägg) men det blir 14,5kNm/balk och en 220x45 k12 virke tar under 2kNm på en kallvind och då med snölast och det skulle bli tom under 1,5 med en permanent last så som tegel och råspont mm är så det är värt att tänka på

men med vindlasten så kommer du kunna få runt 5kN/m bredd i last enbart på den biten av väggen mellan taken och sen sug på översida och tryck på hela det låga taket (men det reduceras en del om det står skyddat och det var en uppskattning med ungefärliga mått på bilden och att huset står öppet åt fel håll så att säga)
 
miry skrev:
...huset står öppet åt fel håll så att säga...
Sådana här galna konstruktioner står väl alltid åt "fel håll"? :D
 
KnockOnWood skrev:
Sådana här galna konstruktioner står väl alltid åt "fel håll"? :D
inte nödvändigtvis

så det kan ha den delen mot södersidan utan att ha allt för mycket av öppen träng åt det hållet men allt är ju en fråga om hur ogynnsamt det är
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.