Har en sedan ca 6mån tillbaka en nybyggd väg. Jord och sten i botten, markduk och sedan ca 20-30cm naturgrus och sten vilket ger en hård och bra yta.
Den är inte så bra att köra med vägsladden på utan det skulle behövas ett ytskikt.

Jag vill ha ett hårt ytskikt som packar sig bra och skulle det bli lite ojämnt med tiden ska jag kunna ta en vända med vägsladden och få det bra igen.
Inte något material som sprätter småsten när man kör bil eller som hamnar i diket när man plogar på vintern.

5cm?
a 300m väg val landar det på i ton / kubik?

Vad är lämpligt?
 
Asfalt?
 
Har sett vägar av stenmjöl som packar sig bra men jag har ingen aning om hur man sköter de men de har varit trevligare än grusvägar då stenmjölet blir mer lik asfalt när det packat sig.
 
lägg på ett lager 0-8 eller 0-16, då kommer du att få en bra fin yta som kommer att bli stenhård med tiden. Annars finns det asfaltskross att köpa, blir stenhårt och helt slätt där man åker med hjulen, men blir nog för hårt för en egn liten vägsladd, då lär man nog ta dit en hyvel med tiden och hyvla av vägen. Men ett kanon underlag att köra på.
 
Om jag väljer 0-8 eller 0-16 hur mycket behövs? Vägen är ganska slät och fin nu men det behövs ett lite mjukare ytskikt jag kan sladda till då och då när det blir ojämnt.

5-10cm?
 
Om du stastar på att lägga runt en tia tjockt så blir det nog kanon, då blir det lite mer på vissa ställen och lite mindre på andra, man vill ju ha lite packmån i materialet så runt en tia blia kanon.

Lycka till
 
Och någon som kan matte hjälper mig tack.
10cm tjockt x 3.5m bredd x 300m långt = ton/kubik av t.ex 0-16?
 
L. Mäkinen skrev:
Det finns en materialkalkylator på Jehanders websida:
[länk] Allt verkar dock ha samma densitet:

Vad du behöver är 105 m³.
Vad du behöver är 170.1 ton.
Tack.
Bra att få ett hum om var det kommer landa i pengar.
Får se efter nästa sladdning av vägen hur bra det går att få den med nuvarande material.
 
Bra att veta med olika fraktioner av bärlager är tumregeln på tjocklek. För att inte materialet ska ligga och rulla ska man lägga minst 3*största fraktionen och som mest 10*största fraktionen.
Dvs om du kör 0-18 så minst 3*18mm=54mm och som mest 10*18mm=180mm.

1 kubik 0-18 väger mellan 1.6 och 1.8 ton.

Jag hade satsat på 0-18 eller 0-16(samma sak) då du har möjlighet att dra till vägen när gropar uppstår. Med krossad asfalt eller stabilbär blir det svårare då det är stenhårt och drar man till det med hyvel lossnar kakor så man får lägga ett nytt lager.
 
JakeoMalin skrev:
Bra att veta med olika fraktioner av bärlager är tumregeln på tjocklek. För att inte materialet ska ligga och rulla ska man lägga minst 3*största fraktionen och som mest 10*största fraktionen.
Dvs om du kör 0-18 så minst 3*18mm=54mm och som mest 10*18mm=180mm.

1 kubik 0-18 väger mellan 1.6 och 1.8 ton.

Jag hade satsat på 0-18 eller 0-16(samma sak) då du har möjlighet att dra till vägen när gropar uppstår. Med krossad asfalt eller stabilbär blir det svårare då det är stenhårt och drar man till det med hyvel lossnar kakor så man får lägga ett nytt lager.
Strålande. Bra förklarat!
Ska köra lite tungt igen på vägen sen efter det får jag se vilken omvårdnad den behöver.
Ska kika på 0-18.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.