Hubbe2 skrev:
Alternativet till adm. avgift är ju att de lägger på timdeb för att hantera det.
Det är bara att inse att ingen vill jobba gratis och det tar mer tid att administrera ett rot-avdrag.
Håller med ditt resonemang till viss del. Men säg att om inte ROT-avdraget funnits så hade många jobb inte blivit av och då kanske man kan se den extra administrationen som en liten ansträngning för att få ett lönsamt jobb istället för inget jobb alls. Nu verkar det vara så att de flesta firmor redan hade fullt upp innan avdraget infördes och att man av den anledningen väljer bort ROT-jobb eller tar extra betalt. Men skillnaden på totalen i några minuters extra administration om man som flera påpekar ser till att ta korrekta uppgifter innan arbetets start kan inte vara särskilt stor.
 
Det är ju inte bara det administrativa utan också att det tar tid att få in pengarna. I värsta fall har man hunnit att betala ut lön och arbetsgivaravgift innan pengarna från RSV kommit in.
 
Tycker den sk. fakturamodellen suger!
Varför kunde inte systemet med att man själv deklarer fått vara kvar så man själv kunde välja om man ville lägga ned några minuter eller betala utsugande hantverkare för överprisatta fakturatjänster?
Men högerregeringen gör allt för att flytta över pengar från vanliga Svenssons till företagare - usch!
 
Humulus skrev:
Tycker den sk. fakturamodellen suger!
Varför kunde inte systemet med att man själv deklarer fått vara kvar så man själv kunde välja om man ville lägga ned några minuter eller betala utsugande hantverkare för överprisatta fakturatjänster?
Men högerregeringen gör allt för att flytta över pengar från vanliga Svenssons till företagare - usch!
Hur menar du nu? Jag skulle gissa att tanken var att en vanlig "Svensson" skulle slippa allt pappersarbete och att en van företagare istället skulle administrera avdraget. Men jag har inte full koll så du kanske kan förklara hur "högerregeringen" på något sätt skulle vunnit genom upplägget med att flytta över pengar från vanliga Svensson till företagare?
 
Redigerat:
Jag förstår inte heller varför man ska behöva ta ut en administrativ avgift för detta då det faktiskt inte tar speciellt mycket tid i anspråk när det väl kommer till kritan... Men visst finns det säkert fall som kan strula till det...
Dock har jag aldrig råkat ut för det ännu iaf...

Uppgifterna får man ju ta reda på innan så de finns med i offertstadiet och det mesta hittar man lätt på nätet idag...
När betalningen skett är det bara att logga in på Skatteverkets sida och registreringen tar mindre än två minuter och pengarna har hittills kommit inom en vecka för min del iaf...

Det jobbigaste är att pengarna sätts in på mitt privata konto så jag får själv föra de till firmakontot via internetbanken och detta gick inte att ändra... Dock känns det inte särskilt betungande får jag säga...
 
Humulus skrev:
Tycker den sk. fakturamodellen suger!
Varför kunde inte systemet med att man själv deklarer fått vara kvar så man själv kunde välja om man ville lägga ned några minuter eller betala utsugande hantverkare för överprisatta fakturatjänster?
Men högerregeringen gör allt för att flytta över pengar från vanliga Svenssons till företagare - usch!
På vilket sätt suger den för dej?? Du får en faktura på halva beloppet och slipper ligga ute med pengarna själv upp till ett år.

Snarast är det så att "högerregeringen" avstår från de pengar som en vänsterregering skulle konfiskerat från dej via skatterna.

Men du anser väl att det bara är de rika som skall ha råd att anlita hanverkare?? :rolleyes: :@
 
Förstår inte heller riktigt. Både ROT och RUT innebar att man ändå var tvungen att ha råd med totalsumman då man ska ligga ute med pengarna i vissa fall mer än 1 år.

Istället för detta system avstår regeringen från ev ränta och betalar ut avdragen per omgående så att den enskilda privatpersonens ekonomi underlättas för att kunna utnyttja avdragen. En hantverkare låg aldrig ute med pengar eller förhöll sig på annat sätt så att ändringen är gjord för att premiera företagen känns rätt överdriven
 
Självklart överdrev jag en aning och den politiska delen är en överdrift...men svaren är ju ännu mer politiskt avgivna tycker jag nog....

Det viktiga att man borde ha låtit konsumenten VÄLJA själv verkar alla ha missat.....
 
Humulus skrev:
..Det viktiga att man borde ha låtit konsumenten VÄLJA själv verkar alla ha missat.....
Det måste vara svårt att köpa julklappar till dej..

Du får 50% till skänks och gillar inte hur det betalas ut?
 
Luktar mest företagarförakt och förtrödenhet här känns det som... Vissa blir aldrig nöjda typ... ;)
 
Är ju snart första maj. Då sturskar dom te sej! ;P

"Utsugande företagare" - hehe. Jo, men visst.
http://www.e24.se/entreprenor/jobbar-tio-veckor-mer-for-30-procent-mindre-lon_2756371.e24

Det är så vanligt bland gråsossar och trasvänstern att klumpa ihop oss småföretagare med finanseliten. Visst finns det en finansiell elit som många gånger ärvt sina tillgångar och som har mer på banken än vad Schweiz har i BNP. Men dom snickrar inga trädäck eller lägger golvvärme.

Det förakt som vänstermänniskor visar mot de som kör eget är minst sagt missriktat. I bästa fall beror detta på oförstånd men många gånger upplever jag att det beror på ren avundsjuka.
 
Locke skrev:
Är ju snart första maj. Då sturskar dom te sej! ;P

"Utsugande företagare" - hehe. Jo, men visst.
[länk]

Det är så vanligt bland gråsossar och trasvänstern att klumpa ihop oss småföretagare med finanseliten. Visst finns det en finansiell elit som många gånger ärvt sina tillgångar och som har mer på banken än vad Schweiz har i BNP. Men dom snickrar inga trädäck eller lägger golvvärme.

Det förakt som vänstermänniskor visar mot de som kör eget är minst sagt missriktat. I bästa fall beror detta på oförstånd men många gånger upplever jag att det beror på ren avundsjuka.
Det ligger mycket i det du skriver och jag har många ggr erbjudit dessa människor (som oftast då är anställda och i många fall knappt gör sin 40tim i veckan p.g.a att de bl.a är sjuka oftare än en liten egenföretagare), att följa med en arbetsvecka... ;)
Än så länge har ingen nappat... :rolleyes:

Denna vecka har typ sett ut så här med arbete i lgh på 3e våningen utan hiss måndag och tisdag med mängder av utrivning och bortforsling av klinkergolv med underliggande golvgips samt rivning av vägg och köksinredning m.m.
Onsdag och torsdag har också bestått av rivningsarbete med bortforsling samt golvläggning förvisso i ett hus från 1800-talet men långt ut på landsbygden.
Fredagen har bestått av lite småjobb samt bortforsling av vitvaror från lgh på 3e våningen åter igen utan hiss...

Måndag , arbete hos kund 8.00 - 16.00 (8) , administration 19 - 21 (2) (trots röd dag)
Tisdag , arbete hos kund 6.30 - 19.30 (13) , administration 20 - 22 (2)
Onsdag , arbete hos kund 6.30 - 18.30 (12) , administration 19 - 22 (3)
Torsdag , arbete hos kund 6.30 - 18.30 (12) , administration 20 - 21 (1)
Fredag , arbete hos kund 6.30 - 12.30 (6) , administration XX - XX (3)

Totalt hos kunder 51 tim
Totalt administration 11 tim

Totalt 62 timmar blev det denna veckan... ;)

Naturligtvis är inte alla veckor så här men det slår sällan på speciellt mycket... :blushing:

Jag förstår varför ingen nappar på att hänga med en liten egenföretagare men då ska man inte heller gnälla och påstå att de har det sååååå himla bra och de bara skörtar upp Svenssons... ;)

Detta är absolut inget beklagande över min situation eller så att jag vill utnämnas till någon hero som är oumbärlig men det är ett försök att få Svensson att förstå hur det ofta ser ut för den lilla egna företagaren...så de slipper spekulera... :cool:

Själv trivs jag med att kunna styra mitt liv och mitt arbete hur jag vill och Det är den fördelen jag ser i att köra eget...inte tusan har jag planer på att bli rik på kuppen... :x


Till topic så vet jag många som tar ut en administrativ avgift på typ 300:- ifall kunden vill nyttja rotavdrag och då får det stå för dem, och själv gör jag det inte då jag tycker det är ganska enkelt skött när jag ändå sitter vid datorn...
Dock tycker jag inte dessa 300:- är till att skörta upp någon... :rolleyes:
 
Ang. söka rot nu för 2010
Ja, det är för sent! (tror sista mars var sista datum). Dessutom har förmodligen leverantören gjort bokslut nu för 2010 och lär inte vara sugen på att riva upp den. (baserat på egen erfarenhet)
Synd att man inte har möjlighet själv att rätta sånt i deklarationen utan att blanda in företaget igen. Men får väll glädjas åt att avdraget finns :)
 
Paul-Staffanstorp:
Visst är friheten det fina! Att inte ha en chef. Att göra allt efter eget huvud. Att inte behöva fråga.

Enda baksidan som jag ser det är byråkratin och all korrespondens med myndigheter et cetera. Jag vill lägga min tid på att lösa problem åt mina kunder - inte att fylla i blanketter och skicka in svar på förfrågningar från 'Skattevärket'.

Ungefär en tredjedel av mitt affärsdrivande bolags omsättning kommer från ROT-jobb. ROT gynnar således mitt bolag MEN vad det handlar om är ren brandsläckning. Ett sänkt skattetryck rakt igenom hade varit bättre än konstgjord andning. Det samma gäller ju alla avdrag som löntagarna kan göra. Jobbskatteavdrag och allt vad det heter. Ett massa bollande med pengar där staten sedan sätter marknadskrafterna ur spel och delar ut dom igen lite här och där. Det vore kul att veta vad byråkratin kring ROT kostar samhället (skattebetalarna) och företagen (kunderna). Visst går staten kanske plus men det sker på bekostnad av en massa administrativt extraarbete. Lite OT kanske men men...
 
Visst är det ofta en massa byråkrati som du skriver men vad gäller rotavdraget så fyller jag i 7 rutor på skatteverkets hemsida och klickar ok och sen skriver jag ut ett kvitto på detta och inom fem dagar så har jag pengarna på mitt konto...
Inte såå värst betungande tycker jag iaf... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.