Lika bra att erkänna direkt: jag har tummen mitt i handen. Därav min fråga som förmodligen alla andra på detta forum har svaret på:

Vad är skillnaden underhållsmässigt mellan puts och trä? Är puts svårare, dyrare att underhålla än trä?
 
Puts ruttnar inte
Puts behöver inte målas om lika ofta
Puts torkar inte i solen
Rikt folk byggde stenhus, de som inte var lika rika putsade och enligt min personliga åsikt är träfasad bar snäppet bättre än säckväv
 
"Träfasad bara snäppet bättre än Säckväv." :cool:
Tills putsen börjar spricka är man säkert nöjd :p

Mvh Putte
 
Hejsan!

Puts kräver mindre underhåll än en träfasad.
Puts är dyrare.

Jag hade gärna haft en putsad yta, men bygger så stort nu så det får bli på nästa lillla hus vi bygger - då barnen är utflugna! :)

// Snäcakn
 
för mej är valet enkel: puts på stenhus, trä på trähus :). Säkrast att ha skalet som liknar underlaget och rör sej lika.
gaia
 
Jag skulle rekommendera puts. Jag har det själv och vi har inte behövt göra något med själva putsen sedan det byggdes -54 och det målades när det byggdes och sedan -78 och -2004 eller om det var -03 senast. :cool:Minns inte riktigt.
Så mitt är undershållsfritt ialla fall :)
 
gaia skrev:
för mej är valet enkel: puts på stenhus, trä på trähus :). Säkrast att ha skalet som liknar underlaget och rör sej lika.
gaia
Vi kommer att bygga ett trähus, fast hur den kommer att se ut vet vi inte än...

Vi är lite lockade av tanken att ha putsad fasad, och vet att det kommer att kosta. Har någon erfarenheter av trähus (prefab) med puts?
 
Är det inte någon risk med att putsen kan spricka när huset sätter sig lite? Och hur ofta måste man måla om en ny putsfasad ?
 
tupas skrev:
Är det inte någon risk med att putsen kan spricka när huset sätter sig lite? Och hur ofta måste man måla om en ny putsfasad ?
Man målar (puts som trä) först när den förra färgsikt börjar bli sliten. Hur snabbt det går beror på vad huset är utsatt för: gasande sol, salta vindar , evig skugga, fukt som aldrig torkar ut.

Det som gör skillnad är att trähus med sliten/skadat färg ruttnar rätt snabbt och förfaller - färgen ska ju skydda träfasaden. Färg på puts är mer en estetisk än skyddande åtgärd i alla fall på traditionell puts, tycker jag ( som är ingen expert).
Putsar man det översta sikt med färgad puts så behöver man aldrig måla om huset ... det räcker ju att tvätta av dammet ;).
Dom nya putssorter som man lägger på frigolitklädda trähus vet jag inget om.
gaia
 
Hej
Jag har precis gjort om min fasad. Till träfasad. Jag tycker att det är mycket snyggt.
MEN om jag fick välja/och kunde så skulle utan tvekan välja putts!
Jag tycker nog att ett fint puttsat hus kan vara snäppet snyggare än trä.
Men framförallt underhållsfritt.!!! Kompliterar man sen med ett par komposit karmade fönster så behöver man ju nästan aldrig göra någon ting.
Sä om man vill ha tid för annat LÄTT puts... tycker jag.
Jag ska höja mitt garage som är putsat en våning då kommer jag fortsätta med putsen. Just för underhållet är så litet.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.