Nu när våren är på gång tänkte vi bygga ett trädäck för att njuta av solen på förmiddagarna.

J343BU32_q100_h512_w780_mFile_cmOnlyScaleDown.jpg


J343BU32_q100_h512_w780_mFile_cmOnlyScaleDown%20-%20Kopia.jpg

Tidigare byggerfarenhet, gjort en smörkniv i nian.

Var börjar jag? Bör man anlita någon, eller fixar man det själv? Kan vi bygga direkt på stenplattorna? Material osv osv?

Tack på förhand! :)
 
Det kan du göra själv. Räcker med en fogsvans, spik och en hammare. Alternativt skruvdragare. Köp impregnerat virke bara.

Mät ut så du vet hur stor den ska vara. Sen köper du trall som är 22*120 som är det vanligste. Dessa är lättast att fästa i reglar som står på högkant med cc-mått 600. Reglarna kan vara 45*120 också dessa impregnerade. Hoppas du förstår hur jag menar.
 
Tack för svar :)

Var köper man trall? Skicka gärna länk till produktexemel :)

Reglar som står på högkant, :/ Inte hundra på hur du menar.
 
Bump
 
Tack! Ska kolla in filmen och läsa om hur man gör!
 
Vet inte varför mina gamla bilder försvann, ,en vi fick ett jättefint förslag från en duktig kille att bygga ett trädäck. Tänkte höra om någon har synpunker, något vi inte tänkt på eller bör lägga till?

Ritnoing%20%281%29.jpg
 
Det där ser väl snyggt ut.
Ta hjälp av den där killen att bygga också så kommer det säkert bli bra.
 
:)
Det jag funderar på är om det är onödigt att ha ett trappsteg över hela däcket? Det blir lite ouynyttjad yta jämfört med om vi hade haft bara det nedre planet.
 
Hejsan blob, trappan är förutom en extra lång sittplats ;) oxå perffa att ha lite krukor på med t.ex krydd växter eller blommor såklart. Gillar lösningen, tror det blir riktigt fint. Hur stort blir trädäcket?

Mvh
Jante
 
Jag skulle lägga en sarg/ram i kanten på däcket med lite överhäng så blir det snyggare enligt mig. Annars ser det bra ut!
 
  • 003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Minns inte exakta mått, men ca 10 m2 kanske?
Du har rätt i att det blir finfin plats att sätta växter :)

KingHippo, jättesnyggt det också! (Gillar huset, lite off topic, men vad är det för hus?)
 
Håller helt med Jante.. Trappan är utmärkt att sitta på.. och ha krukor o annat på..
Sitter mycket på trappan till min fast att jag har en stor altan.
Ibland orkar man inte ta av skyddet på utemöblerna och ställa i ordning stolarna och plocka upp dynorna ur dynboxen o lägga dessa på plats.. Då är det pefekt att bara glida ner i trappan, luta sig tillbaka o vila armbågarna på på altanen och sitta med bara fötter i gräset o ta en kopp kaffe..

Ja du förstår vad jag vill säga..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.