Växthuset ligger i söderläge och förmodligen kommer det att bli hur varmt som helst där inne på soliga sommardagar. Jag tycker att det verkar vara väldigt bra ventilerat, så jag tror i alla fall inte att det blir allt för fuktigt där inne.

- Det sitter två luckor i taket som öppnas automatiskt när det blir varmt.
- Det sitter luckor längst fram som inte går att stänga - de är alltid öppna.
- Sedan ligger inte väggarna helt mot fasaden, utan där finns en rejäl springa.

Jag tror och hoppas att det blir ganska bra luftomsättning där inne.





 
väldigt fint, eller skitfint, har ni någon värmekälla där?
Men hur mycket kostar ett sånt här bygge, förstår att du inte vill veta men ska själv bygga något liknande!
 
Ingen värmekälla.

Ja, vi vill helst glömma vad det kostade. Hur som helst så blev det mycket dyrare än vi tänkt oss. Man tror att man köper ett växthus och så är det bra med det. Men sedan tillkommer fundamentet som ska gjutas (nu gjöt vi visserligen en platta på tillbyggnaden samtidigt), sedan ska snickaren montera det. Det skulle ta 1-2 dagar enligt växthusleverantören, men sedan levererade de inte det komplett utan man fick delarna i "småskvättar", vilket gjorde att snickaren åkte fram och tillbaka i onödan. Sedan tillkommer golvet i växthuset också.
 
Här kommer en uppdatering på vad som har hänt de senaste två veckorna i växthuset.

Jag och min hjälpreda planterade från vänster i den ena odlingslådan: gräslök, dill, persilja, basilika, ruccola, sallad, rädisor och gröna bönor. En bild är från i helgen och en annan från idag. Det växer med rekordfart!

I den andra har vi fuskat och planterat en uppvuxen vinranka och två tomatplantor. I mitten där har jag satt lite gurkplantor också. Efter att ha sett bilder på gurkplantor nu så misstänker jag att det kommer att bli trångt där. Får se om jag flyttar dem till en kruka istället.

Smilla har fått en liten plantering med kattgräs också och hon gillar den skarpt!
 
  • vaxthusstatusG.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vaxthusstatusG2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vaxthusstatus1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vaxthusstatus2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vaxthusstatus3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Robert Kooijman
  • Laddar…
Det där ser jättefint ut!
Jag går själv i växthustankar och ditt gav en hel del inspiration.
Gillar den snygga stenläggningen både innanför och utanför växthuset.
 
Kul att du gillar det! Stenen ser lite tråkig ut för vi har precis lagt plattor utanför och man drar in den vita sanden utanför varje gång man går in. Ser fram emot att sanden ska gå bort.
 
Jättefint! Marlene!

Vårt orangeri ska förhoppningsvis bli klart i sommar med inredning och allt, nästa vecka har jag lovat 5-åringen att vi ska sova över och "campa" där inne... :)

mvh plexi
 
Nu raderade jag lite inlägg som var off topic i den här tråden (mitt eget fel).

Just nu har vi problem med ena dörrbladet till växthuset. Träet är fullt av sprickor och så fort det blir fuktigt ute sväller den och dörren går inte att stänga. Har reklamerat det hos leverantören, så vi får se vad som händer.
 
  • vaxthusdorr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tråkigt.. det ser ut att vara ganska rejält också.. inte bara en eller två millimeter man hyvlar av..
 
Vår ena odlingslåda svämmar över! Dillen brer ut sig över de andra kryddorna, ruccola, sallad och rädisor täcker resten. Till höger ser ni ett tomt utrymme där jag har satt bönor. En liten böna har tittat upp. Vi äter i alla fall sallad och rädisor så gott som dagligen från det egna växthuset sedan någon vecka tillbaka.
 
  • ortvaxter.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grattis till en lyckad skörd. :)
 
Som du ser så planterade vi lite för mycket. Nästa år ska vi vara mer sparsamma med fröna. Fast det var roligt för oss nybörjare att se att det var så lätt att odla i växthus:)!
 
Nu har det hänt lite i växthuset. Dörrarna som jag reklamerade kommer att bytas ut. Vi har blivit lovade nya dörrar.

Igår var vi på en byggvaruhandel och köpte ett bevattningssystem och en myrdosa. Vi köpte ett startpaket som ska kopplas ihop med en slang. Jag hade ambitionen att scanna marknaden ordentligt innan jag bestämde mig för bevattningssystem, men det blev lite bråttom att få till det plötsligt och tiden räcker inte till. Jag tog det som fanns i hyllan helt enkelt. Idag eller imorgon ska vi montera upp det.

Myrorna i växthuset har blivit en sanitär olägenhet. Det är för många helt enkelt och jag bestämde mig för att utrota dem med en myrdosa. Har försökt att vara snäll och miljövänlig med kanel, men det funkar inte.
 
  • automatbevattning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • myrdosa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En liten update med två kvällsbilder:

All sallad och rädisor är skördade och uppätna, så i den ena odlingslådan står det bara kryddväxter just nu.

I den andra är det desto mer. Har två plantor med cocktailtomater och tomaterna är jättegoda. Gurkan är helt vild och galen, ni ser den till vänster på bilden av vinrankan, som väl är den mest välartade i skaran av växter i odlingslåda nr 2.

Det var ca 20 klasar vindruvor från början och det skar lite i hjärtat att plocka bort en del. Men jag läste att de skulle bli godare vindruvor om det bara var en klase per gren. Nu är det ca 15 klasar kvar.

Nu på semestern ska jag fixa öppna hyllor i växthuset och mysa till det lite. Jag ska så en omgång till i den första odlingslådan och jag har inte funderat ut vad det ska bli ännu.
 
  • vindruva.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ranka.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Dags för en uppdatering. Vi har inte lyckats sätta upp de öppna hyllorna ännu eftersom vår borr har blivit stulen, en begagnad Hilti. När vi får tag på en borr så kommer vi att sätta upp två öppna hyllor på stenväggen. De är i alla fall färdigmålade.

Dörren vi reklamerade i april har vi fortfarande inte sett röken av. Med tanke på vilken tid leverantören tog på sig att skicka hit växthuset så lär vi nog få vänta till nästa år innan vi får någon dörr ... snart är det berättigat med en varning för den leverantören.

Nu i sommar har vi njutit av gurkor och örter från växthuset. För någon vecka sedan började vi äta av vindruvorna också, de är jättegoda. Gurkan är dock en allt för vildväxande växt för mina små odlingslådor, så gurka kommer vi inte att sätta mer. Jag gillar verkligen inte gurkplantor efter det här.

Här är en bild på en av de sista gurkorna och en på våra vindruvor som nästan är övermogna, de klasar som finns kvar:
 
  • gurka.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vindruvor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.