Hej!

Har nyss köpt hus. Efter tillträdet men redan innan jag hunnit flytta in, hittade jag brister i badrummet. Huset är besiktigat, utan anmärkning, i badrummet. Badrummet är inte precis nytt, men jag och de andra budgivarna fick samma protokoll och som oerfaren litar man på det. Jag har ifrågasatt besiktningen hos det företaget som gjort den, och fått en reklammationsblankett. En av punkterna är "kostnad för återställning", och det är min fråga. Anser en fackman att allt behöver bytas, eller räcker det att stoppa silikon i fogarna. Väggarna är klädda med vad som kallas våtrumstapet tror jag. Om allt skulle bytas vad skulle det i så fall kosta? Badrummet är 5-6m3 stort. Visst kan jag täta med silikon, men hur bra blir det. Golvmattan verkar hel, men tapeten har släppt i skarven mot mattan. Tacksam för ett svar, då jag själv har alldeles för lite kunskap om sånt här. Försöker bifoga bilder.
 
  • DSC01889[2].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01888[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gammalt är detta? Det ser på de få bilderna ut som att det är dags för en totalrenovering. Vad det kostar är upp till dig själv som fastighetsägare.
 
Släppt i skarven? Den är ju för kort. Är det hempulare eller bara gammalt.
Hur kan man missa det på besiktningen ? Besiktningsmannen har inte kommenterat
det alls?.
Skulle det bli vatten skada så skulle jag tro att du inte får nått på hemförsäkringen
tack vare ålder och utförande. Har säljaren friskrivit sig från fel och brister?.

Mvh Putte
 
Hur gammalt det är vet jag inte, inte heller om förre ägaren gjort det själv eller inte. Besiktningsmannen har bara en anmärkning i badrummet och det är att fönstret är olämpligt placerat, men det är ju inte relevant här. Vid köpargenomgången såg jag en släppt skarv på väggen. Det var på andra sidan badrummet, alltså långt från badkaret. Besiktningsmannen sa att där gjorde det ingenting, bara det är tätt där det kan bli blött, och särskilt vid golvbrunnen, och det var det sa han. Bilden på golv/vägg är tagen under badkaret, så om han har tittat på golvbrunnen borde han sett det. Det var säljaren som beställde besiktningen, men jag ville ha köpargenomgång på plats och betalade 2000 för det. Vet att säljaren köpte försäkring för dolda fel, och själv köpte jag köparansvarsförsäkring av samma företag. Känns inte roligt att behöva bråka med förre ägaren, som på alla sätt varit jättetrevlig, dock vet han inte om det här. Tycker bristen sitter i besiktningen, då företaget i sin reklam säger att deras tränade ögon gör husköpet säkrare.
 
Har dom försäkring är det ju bara att kolla vad den täcker.
Även om förra ägaren är trevlig så är det du som står
med badrummet.
Tycker lite oseriöst att bara ignorera den påvisade släppta skarven.

Mvh Putte
 
O
Tja, dolt fel är det inte. Så hittar du fuktskador i badrummet så kommer du aldrig att få dessa som dolt fel. Tror inte att du kommer att få rätt mot besiktningsföretaget, tyvärr. I det här fallet har du att bara bita i det sura äpplet.
Men varför gjorde du ingen egen besiktning?
 
ta dit en mattläggare som limmar fast dom lösa bitarna och svetsar ihop skarven.
Ser ut som att det börjar bli dax för renovering
 
Jag gjorde ingen egen besiktning eftersom det redan var besiktigat. Köpte huset hos Fastighetsbyrån som "varudeklarerat". Och jag köpte köpargenomgången för 2000:-.
 
som sagt. inget dolt fel iaf.
 
O
Tja... De är väl då man råkar ut för såna här saker... Jag tycker att du ska lägga ner alla funderingar på vem som har gjort fel. du kommer aldrig få igenom en anmälan mot besiktningsmannen, han har redan påpekat att felet finns. Så lägg ner alla funderingar, säljaren kan du inte hoppa på överhuvudtaget. Och ett litet tips... Om du ska köpa hus någon mer gång, anlita en egen besiktningsman.
Det finns en enkel regel vi tjatar om här på forumet.... Lita aldrig på en mäklare.... ( i det ingår deras sk. besiktning.)
 
70-talsvilla skrev:
Jag gjorde ingen egen besiktning eftersom det redan var besiktigat. Köpte huset hos Fastighetsbyrån som "varudeklarerat". Och jag köpte köpargenomgången för 2000:-.
Ja då vet Du till nästa gång ;) den besiktningsmannen Du träffade jobbar åt säljaren. En egen besiktning är självklart när man köper hus sen kan man göra det mesta själv när man tittar på huset så vet man vad man ska beställa sen.

Men just nu tycker jag Du ska börja med att ta reda på hur det är med ditt badrum? Har Du fuktskador? lr är det bara lite tapet som har släppt?
Är det fuktskador ska Du naturligtvis ta kontakt med mäklaren som Du köpte din köparansvarsförsäkring av och kräva att den betalar åtgärderna.
Är det tapeten så är det väl bara att limma dit den igen och börja spara pengar till ett nytt badrum för det där är det dags att renovera ser det ut som.

Säljarens doldafelförsäkring är inte nåt att ha i det här fallet för i det där badrummet borde man som köpare ha räknat med fuktskador utifrån skicket och gjort en riktig besiktning.
 
Jo, man lär sig efter hand.
Besiktningsmannen har inte påtalat felet, han har inte anmärkt på varken matta eller tapeter. Det jag tycker är fel är att man tror ju att besiktningsmannen har ett visst ansvar, annars kunde man vara utan besiktningen. Köpte Köparansvarsförsäkring av besiktningsföretaget. Där står det att de ersätter osynliga fel. Om inte deras "tränade besiktningsman" upptäckte detta, kan det räknas som osynligt då?
 
70-talsvilla skrev:
Jo, man lär sig efter hand.
Besiktningsmannen har inte påtalat felet, han har inte anmärkt på varken matta eller tapeter. Det jag tycker är fel är att man tror ju att besiktningsmannen har ett visst ansvar, annars kunde man vara utan besiktningen. Köpte Köparansvarsförsäkring av besiktningsföretaget. Där står det att de ersätter osynliga fel. Om inte deras "tränade besiktningsman" upptäckte detta, kan det räknas som osynligt då?

Det går ju inte att födas med all kunskap så vi gör alla våra misstag, ibland har jag fått betala dyrt för mina men oftast går det ju bra å så kan man göra annorlunda nästa gång ;)

Man vet aldrig med försäkringsbolag, dom vill ju helst inte betala ut nån ersättning för det är inte direkt affärsidén :rolleyes:
Men jag skulle absolut hävda precis det som Du skriver, om deras tränade besiktningsman inte kunde upptäcka skadan måsten den ju räknas som osynlig.

Fast som sagt, kolla om det är nåt fel först, limma dit tapeten är ju inte nåt stort jobb.
 
O
Sedan lär väl inte ersättningen bli så värst stor... då badrummet verkar ha passerat bäst före datum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.