Hej.
Jag behöver lite förslag på dim av virke till min carport jag ska bygga. C-C på bredden mellan stolparna är 6,4m och på andra ledden blir det 4 stolp med 3m mellan. Sedan kommer ju taket att gå ut en bit åt alla håll förstås. Taket är självbärande plåt, vad skulle ni använda för dim på stolp samt bärlinor. Som bärlinor tänkte jag dubbla 2*8" på ytterlinorna och 2*10" i mitten pga att där blir det bara det det inte balk på 6m i bil-delen. (blir alltså vid 0m, 3m och 9m.) kommer att göra snedsträvor på 3 &9 m stolparna.
Tips mottages tacksamt.
/David
 
Ola78
Du kan börja med att ta dig en titt här http://www.byggbeskrivningar.se där hittar du ett dimensioneringsprogram med olika sorters konstruktioner bl a carport.
 
Får kolla där ordentligt, på de ställen jag kollat tidigare har jag inte hittat info när det gäller självbärande plåt. Bygget blir ju betydligt enklare med det.
 
det där programmet fattade jag noll av. hehehehe
 
Ola78
S.Wiklund skrev:
det där programmet fattade jag noll av. hehehehe
Vad var det du funderade över? Nackdelen med programmet är väl att det går bara att räkna på en carport med pulpettak. Såg att du startat en tråd om att du ville ha en carport med brutet tak så programmet blir väl kanske inte så intressant för dig ändå.
 
jag räknade om lite grann idag och det kommer att bli ett pulpett tak på våran carport iallafall.
ska gå in på den där länken och ta ut beräkningsdata
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.