Det finns nog många farligare situationer i ett hem än att ett plasttak ska kunna ta eld. Har aldrig hört talas om att det har hänt, då måste man nog vara extrem klantig. Om man t.ex glömmer att stänga spisplattan eller glömmer bort att man har en kastrull på spisen. Eller röker i sängen. Många som har blivit rökta så att säga.
Den som ändå vill vara på den säkra sidan kan väl bygga en grill på separat plats i trädgården av tegel. Ett tak går väl också att bygga. Finns ju taktegel. Skulle kunna bli sommarens eget projekt och visa bilder här på Bygga Hus. Gör man det själv skulle det nog inte kosta många kronor
 
Mikael_L
Jag försökte googla fram exempel på bränder som startat av grillen i altantak, med magert resultat = noll.
Jag kanske inte fann rätt kombination av sökord ...
Det framkom däremot att skogsbränder startade av engångsgrillar är vanligt, allt för vanligt.
Att brandkårer och fastighetsbolag nästan alltid avråder/förbjuder att grilla under altantak.

Men någon artikel av något slag om verklig brand som säkert startats av grillning under altantak fann jag inte.
Jag räknar inte heller med att radhusbranden i Uppsala startades av grillen, då det inte står så. Men nu betecknas den branden som mordbrand och teknisk undersökning görs.
http://www.unt.se/uppsala/brandorsak-utreds-1325010.aspx
 
Mikael_L
Jag googlade säkert också minst 2 minuter ... :blushing:

Så vi kan väl utse en vinnare i google-SM ... ;)
 
Har grillat i många år med gasol och det är inga problem. Planerar ni att grilla återkommande så kan jag definitivt rekommendera gasol i stället för kol, då slipper ni risken med tändvätska, eldslågor, gnistor etc. Detta har inte heller påverkar plasttaket ovanför någonting, men som någon skrev tänk på att det inte är helt stängt med fönster runt om kring!
 
Slängde upp kolgrillen på altanen med plasttak en midsommar när det började ösregna.

Det går men jag skulle inte rekomendera det, plasttaket var inte problem men lite sot sitter kvar i träbalkarna än,

Brandrisken är tidigare nämnd.
 
MB77 skrev:
Googlade 2min och hittade detta, dock kanske inte i altantak men i altan.


[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Två av URL:erna nämner grillning på altan (2:an och 4:an). Intressant nog gäller båda dessa gasolgrill. 2:an gäller grillning invid vägg under markis (uppenbarligen inte att rekommendera) och 4:an gäller att slangen mellan grillen och gasoltuben hade gått av.

Kanske är en kolgrill ändå säkrare än en gasolgrill (då menar jag inte baserat på dessa artiklar egentligen), när man tänder utan tändvätska. Det finns inte mycket som kan börja brinna våldsamt i det fallet. I en gasoltub finns ju bränsle nog för rejält med eld.
 
Tror inte det föreligger någon direkt brandrisk om man tänder grillen utanför taket och har den under på själva grillningen bara för det är inte direkt varm 1 meter ovanför grillen men som någon skrev om man gör detta jämt så kan nog plasten bli skör och kanske spricka.
 
Tråden engagerade mig i början,
Var snäll att inte höja försäkrnigspremierna d.v.s. Var förnuftig
 
Altantak ingår väl inte ens normalt sett i villaförsäkringen men är ju värre om huset brinner ner.
 
För ett antal år sedan hade vi en brand i mitt närområde, en gasolgrill hade läckt gas som hade gått upp under takfoten och antändts. Hela huset brändes ner.
 
Trodde attt gasol är tyngre än luft .
;-)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 
Kanske vinden som förde upp gasen under taket.
 
Med gas grillar man inte, då steker man ;)
 
V8dc skrev:
Med gas grillar man inte, då steker man ;)
+1


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.