Hej,

Jag har övervintrat min Buxbom i kruka inne i vårt förråd som haft ca 5 grader under vintern (bor i zon V). Jag har tagit in den till ljus och värme sedan några veckor och undrar när jag kan ställa ut den utomhus? Vi har vissa nätter endast 3-4 grader varmt ute. Är det något problem?

Tack på förhand!
 
  • Gilla
Janetdiana
  • Laddar…
Du bör kunna ta ut den när natt-temperaturen inte går under - säg minus 5 grader. Vad menar du med att du har tagit 'in den till ljus och värme'? Om den stått väldigt varmt mår den inte bra samtidigt som jag förstår dig som vill ha buxbom i zon fem. Buxbom klarar frost, däremot klarar den inte av långvarig norrländsk vinterfrost. Se till att krukan inte är för liten och alltför torr. Har du plusgrader om nätterna kan du definitivt låta den stå ute - skulle det smälla till enstaka nätter räcker det med att täcka den med tunn odlingsduk och lite säckväv som du tar bort om dagen.

Här nere i 'södern' har jag haft buxbom i krukor hela vintrarna i fem år (har inte 'hunnit' peta ner dem i jorden ännu i den nyanlagda trädgården) och vi har definitivt haft hård vinter, speciellt i år. Men buxbom är känslig för torka och vårsolen kan vara elak. Om bladen gulnar brukar det rätta till sig efter ett par veckor. Mitt råd är alltså: Förvara krukorna i svalt förråd om vintern - med ljustillskott från fönster eller växtlampor. Ta ut krukorna så fort nattemperaturen kommer över noll och täck krukorna de nätter som blir hårdare.
 
Den har som sagt stått i förrådet utan ljus och i ca +5 grader i vinter. Jag har tagit in den till inomhustemperatur och den står vid fönstret och får solljus sedan några veckor. Dock har den fått lite torra blad längst ut på vissa grenar men i övrigt är den fin. Vad tror du det beror på? Då antar jag att jag kan ställa ut den nu!
 
Den trivs inte i inomhustemperatur där det är alltför torrt. Jag har försökt själv :).
Testa med markplantering av buxbom utomhus nu till våren. Kruka funkar nog inte i din zon men det finns åtminstone två buxbomssorter som klarar zon V. En svensk sort (kolla vilken hos en plantskola i ditt område) och så den danska sorten Balder som är 'avlad' just för norrlandsklimat. Den senare kan dock vara svår att få tag på - jag testförökar själv den sorten i min trädgård. Den är förhållandevis snabbväxt, åtminstone här i Skåne.
 
Redigerat:
Tack för tipsen. Ja, drömmen hade ju varit att kunna ha Buxbom i rabatten. Dock vet jag att Buxbom i kruka fungerar fint om man låter den övervintra inomhus i ett "svalt" förråd ca 5-10 grader. Min mor har nämligen gjort så med sin och den är inne på minst 10:e året nu. Hon brukar ställa "fram" den i ljuset ungefär nu, men jag har inget förråd som är svalt och ljust och måste därför hitta ett eget sätt att "väcka den". Men den kanske inte mår dåligt om man skulle ta den direkt från mörkt förråd och ut? Vad tros?
 
Sorten Faulkner bör klara din zon. Kolla närmaste trädgårdsmästeri om den klarar att stå ute i jorden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.