Bricco skrev:
Kan det då ta 16h att sätta 3 utanpåliggande eluttag och två utanpåliggande brytare med dosdimmer bakom för en yrkesman?
På ett sånt litet jobb där du själv står för det "dyra" materialet så ska du nog tänka om och ta in en firma på timdebitering löpande istället, jämför firmornas timpriser och kompetens istället för ett fast pris på ett sånt litet jobb.
 
Håller med övriga talare. Du kan ju inte ta in en pris på arbete+material, sedan ändra till att du levererar materialet själv? Levererar du materialet själv vill elektrikern förmodligen ha bättre timpenning istället.

Fast nu med jobb som är berättigade till ROT-avdrag brukar jag räkna på väldigt lågt påslag på materialet och istället högre timpenning. Vilket gynnar kunden.. Och då spelar det ju ingen roll om kunden själv köper materialet (bara det inte är skräp).

En annan sak som du bör tänka på när det gäller att köpa material själv är att går något sönder inom garantitiden så kanske du får en ny produkt, och kanske om du har tur får betalt för fraktkostnad.. Men du får garanterat inte ersättning för eventuella elektriker-kostnader du fått pga materialfelet.. Om elektrikern levererat materialet som går sönder så kommer han/hon hem till dig med en ny och byter utan kostnad.
 
Rrrrr skrev:
Håller med övriga talare. Du kan ju inte ta in en pris på arbete+material, sedan ändra till att du levererar materialet själv? Levererar du materialet själv vill elektrikern förmodligen ha bättre timpenning istället.

Fast nu med jobb som är berättigade till ROT-avdrag brukar jag räkna på väldigt lågt påslag på materialet och istället högre timpenning. Vilket gynnar kunden.. Och då spelar det ju ingen roll om kunden själv köper materialet (bara det inte är skräp).

En annan sak som du bör tänka på när det gäller att köpa material själv är att går något sönder inom garantitiden så kanske du får en ny produkt, och kanske om du har tur får betalt för fraktkostnad.. Men du får garanterat inte ersättning för eventuella elektriker-kostnader du fått pga materialfelet.. Om elektrikern levererat materialet som går sönder så kommer han/hon hem till dig med en ny och byter utan kostnad.
Ok, så jag bör meddela elektrikerna att jag köpt material och vad och sen få en ny offert på rubbet då? Jag vill själv välja vissa saker. Tror aldrig jag varit med om att ett eluttag eller brytare gått sönder någonsin så den garantin är inget värd för mig. Men jag är inte sugen på att betala 1500kr mer för material än jag behöver. Och om jag då köper billigare material ska man då lägga på timkostnaden? Vad är det för nedrans hokus pokus. Blir lite förbannad på att det finns acceptens i det beteendet. q(;^;)p
 
Bricco skrev:
Efter att elektrikern var här för att kunna ge offert så gav han endel tips på hur vi skulle kunna göra. Eftersom jag håller på att renovera övriga huset så beställde jag samtidigt material som eluttag, brytare samt dosdimmer för arbetet han ska göra. Då menar du att det är fel av mig som kund att beställa det materialet jag vill ha (dosdimmer som fått bra betyg här tex) samt brytare som passar tillämpningen bra för min smak och istället borde jag be elektrikern "ta det du tror blir bra" från deras underleverantörer för de ska tjäna pengar på materialet och jag ska bli missnöjd med installationen?
Nej, det menar jag inte. Vad är det som får dig att tro det?
Däremot så tycker jag inte att du först ska be om ett fast pris inklusive allt material, och sedan när du fått priset börja plocka bort bitar och ersätta dem med egna. Be då i stället om en offert där du redan från början talat om vilket material du själv tänker tillhandahålla.

"Vad kostar en korv med bröd?"
"15 kronor"
"Ja men jag har med mig eget bröd. Vad kostar den då?"

Fråga i stället: "Vad kostar en korv?"


Bricco skrev:
Menar du också jag inte har rätt att veta hur många timmar de beräknat sitt arbete på dvs få veta deras timkostnad?
Det menar jag däremot. Och jag menar också att du inte har någon användning för de siffrorna. Har du ett fast pris så är det det som gäller.


Bricco skrev:
Min uppskattning är att man för material lagt på ca 70% på materialet mot vad jag kan köpa det för själv. Det är ju inte ett problem jag som kund ska drabbas av utan något de får hantera med sina inköpare och deras priser. De lär ju ha samma inköpspriser som alla andra och då får man lära sig att konkurrera annars tappar man kunder. Marknaden justerar sig ju alltid själv på det viset.
Materialpåslaget kan vara väldigt stort, det har vi konstaterat i hundratals trådar. Och den konkurrens som du efterlyser stimulerar du genom att ta in fasta priser från flera olika firmor.
 
Man skulle ju lika gärna kunna ta 0:- för materialet och allt på timpenningen, så billigt kan inte ens du köpa det för i affären ;)
Hur det än är så måste elektrikern tjäna på jobbet. Inkommande pengar - Självkostnadspriset ska ge en viss avkastning i %. Man räknar alltid med att sälja material och tjäna pengar på det. Därför håller man ner timpriset.
 
andersmc skrev:
Nej, det menar jag inte. Vad är det som får dig att tro det?
Däremot så tycker jag inte att du först ska be om ett fast pris inklusive allt material, och sedan när du fått priset börja plocka bort bitar och ersätta dem med egna. Be då i stället om en offert där du redan från början talat om vilket material du själv tänker tillhandahålla.

"Vad kostar en korv med bröd?"
"15 kronor"
"Ja men jag har med mig eget bröd. Vad kostar den då?"

Fråga i stället: "Vad kostar en korv?"



Det menar jag däremot. Och jag menar också att du inte har någon användning för de siffrorna. Har du ett fast pris så är det det som gäller.



Materialpåslaget kan vara väldigt stort, det har vi konstaterat i hundratals trådar. Och den konkurrens som du efterlyser stimulerar du genom att ta in fasta priser från flera olika firmor.
Jag förstår ditt tankesätt och du är säkert mer kunnig än mig. Men i min situation när jag inte har koll på vad en elektriker kan göra och hur han tänkt göra så innebär det att jag först när han förklarat vad han vill och kan göra ger mig möjligheten att välja vad för material jag kan välja.

Annars vet jag inte hur jag ska komma fram till dels vad som är möjligt i kombination med att jag vill välja artiklarna utifrån form och funktion.

Jag är i första hand intresserad av att köpa arbetet eftersom jag inte får göra det själv. Om de kunde ge ett bra pris på materialet så även detta. Nu gav man ett dåligt pris på material samt att det inte var materialet jag vill ha i mitt hus så då köpte jag merparten själv. Jag som konsument ser inte problemet i detta?

Jag vill ha en korv med bröd.
- Vi har bara gammalt bröd men det kostar samma som färskt bröd.
- Ok, bröd som bröd. Ni ska ju tjäna pengar med.
 
Redigerat:
Räv3n skrev:
Man skulle ju lika gärna kunna ta 0:- för materialet och allt på timpenningen, så billigt kan inte ens du köpa det för i affären ;)
Hur det än är så måste elektrikern tjäna på jobbet. Inkommande pengar - Självkostnadspriset ska ge en viss avkastning i %. Man räknar alltid med att sälja material och tjäna pengar på det. Därför håller man ner timpriset.
Varför? Man fattar väl att konsument idag kan googla upp material och beställa inom 1h och fri frakt till dörren på 3 dagar. Skriv för katten vad arbetet kostar och vad materialet kostar. Punkt. De som inte gör det är jag helt övertygad om kommer få problem om de inte redan idag bråkar med detta. Låter som elektriker lever kvar i 90-talet. Det är 2011 nu. Konsumenten är betydligt mer aktiv idag. Dags att lära sig ;)
 
En seriös elektriker berättar ju för kunden om ev fabrikat som kunden önskar, bra, dåligt, egna försäljningspriser osv osv. Får man fråga vad du valt att vilja installera?

Köp bara timmarna av dom då men ta det löpande. Det funkar ju som så att dom har hört av dig/kollat jobbet lite lätt och vet oftast vilka eventuella problem man kan ställas inför och den tiden som det eventuellt kan ta garderar man sig för, antingen genom reservationer i offerten eller genom att lägga till den eventuella tiden i offerten. Tar du däremot löpande så tar det den tid det tar (för det problemfria) och blir det problem så betalar du för den tiden och går allt smidigt så betalar du inte för den tiden. Som sagt, det är så litet jobb (om det endast är det du beskriver med byte av några uttag och brytare) så att ta offert kan bli kostsamt just pga garderingarna.
 
Redigerat:
Glufsglufs skrev:
En seriös elektriker berättar ju för kunden om ev fabrikat som kunden önskar, bra, dåligt, egna försäljningspriser osv osv. Får man fråga vad du valt att vilja installera?
Vill installera spotlights under 2st ovanskåp vilket innebär 2 x eluttag, 2 x brytare samt 2 x dosdimmer samt flytta två eluttag.

Så materialet jag köpt är dosdimmer (elbutik säljer en till bra pris som jag sett folk rekommenderat) samt 2 brytare och 2 eluttag. Elektriker kommer få stå för all kabel och installation samt 2 eluttag som jag inte vågat köpa då jag inte vet hur han tänkt lösa det och de är dessutom skymda så det spelar mig ingen roll hur de ser ut.

Elektrikern sa de kör med ett märke men det är inte det jag använder i övriga huset så därför köpte jag eget där det kommer synas.

Men kan jag efter att ha fått offerten be om löpande samt säga jag köpt visst material själv? Jag vill absolut inte bråka med elektrikern men jag vill också inte känna mig överkörd i besluten som tas bara för att vara snäll.
 
Redigerat:
Det går säkert bra, men elektrikern kommer säkert muttra en del..
Eftersom de angett materialet i en klumpsumma så blir säkert avdraget på det de inte får sälja inte särskilt stort. Kan vara så att det du köpt genast blir dyrare. Det beror ju på hur elektrikern är..

Material som kunden har som önskemål och som ingen av de stora aktörerna tillhandahåller får man oftast betala en högre frakt på. Då blir det såklart dyrare på en liten firma än att handla specialprodukter på nätet. Men även vanligt material blir såklart dyrare. Varför ska elektrikern inte tjäna pengar på det han säljer?
För inte har du väl tex med dig eget bilschampo till maskinbiltvätten? :p
 
En elektriker ska ju kunna köra med alla fabrikat om det inte är så att man anser att det är skitgrejer, man är faktiskt säljare av elmaterial som elfirma också, inte på ett endaste vis begränsad till ett eller två fabrikat även om man kanske har favoriter.
Nu vet jag inte vad du hittat för grejer som du vill använda och så men har du samtalat med firman om hur installationen ska göras? Om jag fattar dig rätt så behöver du uttag till spotarna, jag skulle föreslå fast installation (uttag kan man ha ändå men "hålen" är ju fria till annat") samt är det genomtänkt var brytare (om nya med ny placering) hamnar, är plats för dosdimmrar bestämt och funkar samt är det LED och funkar dimmern på LED isf, var hittar man matning osv osv. Ja, sådanaa frågor kanske dom har garderat sig mot prismässigt också (16 h) men jag vet av erfarenhet att "köksjobb" kan ta bedrövlig tid ibland.
 
Räv3n skrev:
Det går säkert bra, men elektrikern kommer säkert muttra en del..
Eftersom de angett materialet i en klumpsumma så blir säkert avdraget på det de inte får sälja inte särskilt stort. Kan vara så att det du köpt genast blir dyrare. Det beror ju på hur elektrikern är..

Material som kunden har som önskemål och som ingen av de stora aktörerna tillhandahåller får man oftast betala en högre frakt på. Då blir det såklart dyrare på en liten firma än att handla specialprodukter på nätet. Men även vanligt material blir såklart dyrare. Varför ska elektrikern inte tjäna pengar på det han säljer?
För inte har du väl tex med dig eget bilschampo till maskinbiltvätten? :p
Jag kan inte åka till en elektriker och handla material. Inte i min stad iallafall. För mig är en elektriker, snickare, målare osv någon som hjälper mig med arbetet, inte en butik för material. Om det sen innebär att denna grupp ska mixtra med materialpriser och timpriser för mig som okunnig kund för att de ska mjölka mig på stålar så är det oärlighet och jag blir sur.

Om folk kunde trycka i sin egen flaska i automaten och betala 70 spänn istället för 140 och få exakt det schampot man tycker man behöver. Tror du inte folk skulle det då?
 
Glufsglufs skrev:
En elektriker ska ju kunna köra med alla fabrikat om det inte är så att man anser att det är skitgrejer, man är faktiskt säljare av elmaterial som elfirma också, inte på ett endaste vis begränsad till ett eller två fabrikat även om man kanske har favoriter.
Nu vet jag inte vad du hittat för grejer som du vill använda och så men har du samtalat med firman om hur installationen ska göras? Om jag fattar dig rätt så behöver du uttag till spotarna, jag skulle föreslå fast installation (uttag kan man ha ändå men "hålen" är ju fria till annat") samt är det genomtänkt var brytare (om nya med ny placering) hamnar, är plats för dosdimmrar bestämt och funkar samt är det LED och funkar dimmern på LED isf, var hittar man matning osv osv. Ja, sådanaa frågor kanske dom har garderat sig mot prismässigt också (16 h) men jag vet av erfarenhet att "köksjobb" kan ta bedrövlig tid ibland.
Ja det har varit en kille här där vi gick igenom hur jag vill ha det i detalj. Jag sa jag kanske kommer köpa vissa saker själv men ville ha offert på allt ändå till att börja med vilket jag fått. Det blir fast installation, plats för brytare är bestämd samt det blir halogenspots som dimmern klarar av.

Gällande timmarna så har jag tolkat offerten fel och är nöjd med timpriset nu. Enbart materialfrågan att utreda kvar.
 
Att ändra förutsättningarna för offerten är väl inget konstigt, berätta bara om det för elisen mina kunder ändrar sig ofta o bara dom blir nöjda så är allt bra
märkligt att elfirman bara vill sälja ett fabrikat ,jag säljer det kunden vill ha
GlufsGlufs råd om löpande håller jag med om ditt jobb verkar så litet att det blir mer tjafs om pengar än arbete
Mvh Tille
 
En elfirma funkar såklart som "butik" också när det levereras material till kunden. Elektrikern köper från en grossist och inte en butik lika som Ica köper från en grossist och inte en Konsumbutik. D.v.s. Elektrikern är lika som Ica en mellanhand och tar naturligtvis ut en summa för det.

Sen om de gör hiskeliga pålägg så är det en annan sak.

//Patrik
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.