Jag behöver en ny avloppsslang till diskmaskinen (modell äldre). Den nuvarande slangen är i ganska hård plast och passar inte på vårt nya vattenlås (IKEA) och den är dessutom för kort.
Den del som skall in i diskmaskinen ser ut enligt bild och den del som skall på vattenlåset skall helst vara i gummi så att det går att sätta en slangklämma runt.

Någon som vet var jag kan hitta en ny slang?

diskavlopp.JPG
 
För det första, vad är det för diskmaskin? Hur gammal är den egentligen om den inte har en slang som passar på ett modernt vattenlås?
 
Jag vet tyvärr inte vad det är för märke eller exakt hur gammal den är (den står ute på landet). Jag kan kolla i helgen. Jag skulle tro att den är c:a 10 år.
Jag har kollar Clas Ohlson, Bauhaus, Hornbach, K-Rauta - alla har samma typ av avloppsslang till diskmaskiner och den har ingen typ av gängor i någon ände. Fattar inte hur det är tänkt att den skall kunna sitta fast i diskmaskinen?
 
Alla diskmaskiner har olika anslutningar, dom som finns på diversehandeln är ju bara universalslangar för att förlänga med.
 
Ok, då kanske jag skall testa med att köpa en förlängning och se om den:
1. Passar på vattenlåset (troligt)
2. Passar på min nuvarande avloppsslang (använder man en vanlig slangklämma för att få det tätt?)
 
Du böhöver slangklämmor och en skarvmuff.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.