Patrik_Hed skrev:
Skillnaden är väl att du ofta frågar om väldiga basic-grejer som vilken elektriker som helst ska kunna...

Men bra att det funkar nu i alla fall. :)

//Patrik


Nä men det var inte riktagt mot dig personligen, utan bara allmänt jobbigt bara. man söker elektriker som haft samma/liknande problem så får man alltid samma svar tillbaka.

Chill;)
 
Om det är basic för dig så varför sa du inte problemet??
 
Lite lustigt, detta påminner mig om den så kallade plattmästeern som jag slängde ut då han visade upp att han minnsan skulle använda sig av kakelkryss. (Har redan gjort om ett badrum där en klåpare använde kryss och fick till en riktigt dålig plattsättning pga kryssen som folk tror att allt blir spikrakt.)
 
Om vi ska vara helt ärliga så var det ganska torftiga uppgifter vi fick. "Tänder man här så tänds lampa 1, tänder man här tänds det där osv"
Orkade inte försöka klura ihop hur det var kopplat.

Men jag förstår att du fick lite huvudbry i just detta fallet, det har hänt mig också. Ibland får man fundera lite.
Men när jag skrev "basic-grejer" så tänkte jag främst på saker du skrivit innan här på forumet.

Jag vill inte kritisera dig, men...

//Patrik
 
Redigerat:
Thewayofstyle skrev:
Jo det känns som det är ända alternativet när man har försökt i 2h att få det att fungera, utan resultat.
En lampa är vanlig glödlampa och den andra är lysrörsamatur.. Det är gamla brytare utan beskrivning eller
kopplingsschema så nästa steg är att byta ut dem mot riktiga först och sedan fortsätta försöka.
Det är ju bara att summra brytaren så vet du hur den ska kopplas.. 2 timmar på en trappkoppling låter inte helt kul för kunden.:blushing:
Men återigen, kul att det fungerar nu..d^_^b Självklart kan man inte kräva att en elektriker ska kunna allt, man lär sig något nytt varje dag.. En trappkoppling är förvisso ganska basic..
 
Thewayofstyle skrev:
Om det är basic för dig så varför sa du inte problemet??
Därför att lösningen på problemet är:

1. Klipp aldrig sönder trådar som du inte identifierat funktionen hos.

2. Om någon varit inne och klippt sönder anläggningen: Red ut hur det hela är kopplat så blir problemet uppenbart.

Lösning nummer ett hade någon redan sumpat.

Ingen kan hjälpa dig på distans med utredningsarbetet i lösning nummer två. Hade du gjort utredningen och lagt upp den här så hade varenda elektriker och 90% av hemmapularna på forumet kunnat peka ut felet åt dig.

Allt detta är grundläggande självklarheter för en elektriker. Därför känns det väldigt oroande när en elektriker frågar om det.
 
Räv3n skrev:
Det är ju bara att summra brytaren så vet du hur den ska kopplas.. 2 timmar på en trappkoppling låter inte helt kul för kunden.:blushing:
Men återigen, kul att det fungerar nu..d^_^b Självklart kan man inte kräva att en elektriker ska kunna allt, man lär sig något nytt varje dag.. En trappkoppling är förvisso ganska basic..
..men , Då ber jag om ursäkt om jag skrivit vimsit och det inte varit glasklart. :)
 
Detta påminner lite om när jag i veckan kompletterade en villa som vi trådade och kopplade alla dosor i feburari. Fick inte ihop det i en trapp med två korskopplare och två stycken dubbeltrapp. Det var helt enkelt för få mellantrådar dragna.. Efter jag ritat upp allt stort och tydligt på täckpappen som ändå låg på golvet fick jag klart för mig att vi tänkte sparkoppla ena trappsystemet och det andra skulle det vara dosdimmer på. Därav bara en mellantråd åt varje håll men man blir helt ställt även fast man sysslar rätt mycket med service :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.