F
Jonas08 skrev:
Hejsan,

Tack för alla svar.
Jag har kollat både Swedbank och Nordea och dom räknar båda på 8,25% ränta (5års ränta plus 3%).

För att få alla fakta rätt:
Bygget beräknas ta max 2 år.
Vi har lån idag på bostadsrätt på 3 miljoner som är bundna på 2 år på 3,99% ränta.
Totalbudget på bygget är 2,5 miljoner men vi har 0,5 miljoner kontant och behöver då låna 2 miljoner.
När bygget är klart kommer vi endast ha lån på 1,5 miljoner eftersom vi säljer bostadsrätten.

Att flytta till en hyresrätt under byggtiden går ju inte i stockholm (30 års kötid). Att bo i ett garage tror jag inte skulle skulle vara så populärt hos flickvännen. Då lär hon ringa arga-snickaren efter 3 månader. :)

Det jag undrar är alltså om det är normalt att bankerna kräver att man ska kunna betala deras "räkneränta" på båda lånen under byggtiden. Jag trodde att räntan för byggnadskreditiviet dras från själva kreditivet så det bakas in i totalkostnaden för bygget. Jag tror nämligen att de bankpersoner jag pratat med inte har någon som helst aning om hur deras egen produkt byggnadskreditiv fungerar (den ena sa det rakt ut - hon hade aldrig jobbat med byggnaskreditiv).

//Jonas

//Jonas
Vi råkade också på ett Swedbank kontor inne i stan som inte hade en aning om vad byggkreditiv var. Vi satt i en hyresrätt och köpte tomt och byggde hus på byggkreditiv. Mitt tips är att söka upp en bank som är vana vid nybyggare. Vi kunde ha haft en betydligt friktionsfriare resa med en bank som förstår byggprocessen och vet hur det funkar med byggkreditiv.
 
Swedbanks VD har gått ut och sagt att kunderna ska tåla 5års räntan + 3 %..

Läge att kanske vända sig till en bank som mer utgår från den specifika kunden och inte boxar in alla i samma box.
 
Vi byter till den lokala HB nu när vi ska bygga hon gjorde klart vårt kreditiv på tre dagar efter första kontakten. Inga problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.