Vi har fått en priskalkyl från en husleverantör på totalentreprenad på deras tomt. Ska träffa dom en gång till och sen till banken. Är det lönt att försöka pruta något på detta och i så fall hur och har någon bra tips på argument att använda?
 
Ämnet har tagits upp tidigare.
Använd "Sök i forumet"
 
för 40 000kr, huset kostar 1,200 000kr.
Sen har vi fått 0,6% rabatt på lånen. (Tex 2,3% istället för 2,9%) Inga avgifter för uppläggning osv.
Är nöjd med det :)
 
Det tycker jag du ska vara nöjd med!
 
En fråga till er alla som prutat framgångsrikt - HUR gjorde ni d v s från det att ni fått priset (produktionskalylen;" detta hus kostar...") för att pruta d v s vilka argument använde ni?!

 
En god regel vid prisförhandlingar i allmänhet är att komma med förslag som ändrar förutsättningarna, ex. ändra kvantitet eller leveranstidpunkt.

Kvantitet kan ju vara lite svårt att ändra på när det gäller ett hus man skall bo i. Såvida man inte kan samordna sin beställning med någon annan, och då skall man kanske båda ha ett tänkbart alternativ att ställa mot varandra.

Men en variant jag funderat på lite om det kan ge något är om man kan erbjuda husleverantören en flexibel leveranstidpunkt, typ: " vi skulle ju få leverans nästa vår, men hur mycket är det värt för er att få leverera valfritt fram till första September 2006?", sedan gäller du ju förståss att kunna fixa motsvarande flexibiltet vad gäller snickare och andra entrepenörer som behöver vara på plats. En sådan flexibilitet kan göra att husfirman kan sälja ett hus extra till någon som vägrar stå lång tid i kö.

Jag har använt en liknande metod när jag handlade upp en takomläggning på vårt hus, det skulle påbörjas i Februari, jag gav firman tid till midsommar att slutföra. Fick ett kanonpris. När dom vara klara i Maj det året så bad dom om ursäkt för att det tagit så lång tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.