Ja det ligger nog en hel del i handhavandet om det funkar eller inte..
 
Se till att ha en brandsläckare på altanen bara för säkerhets skull. Förmodligen händer ingenting, en brandsläckare är alltid bra att ha
 
Jag vet ju inte hur pass instängd altanen är men... koloxidförgiftning någon? Och gäller det kolgrill skulle jag inte vilja ha tändvätskeoset där heller. Nej, grillar gör man ute. Det är liksom lite av grejen med grillning också tycker jag. :)
 
AnneFi
Vi har alltså bara ett skärmtak så att säga att vi är inomhus är nog att överdriva.
Sambons föräldrar har grill med skorsten på deras inglasade altan ingen som har dött av röken där än.
 
  • Wow
Appendix
  • Laddar…
Tändvätskan är inget problem om man bara ser till att den är bunden i något. Jag brukar lägga en dagstidning eller telefonkatalog (vem använder egentligen papperskatalogerna för att slå upp nummer numera?) som är helt indränkt i tändvätska i botten, under kolen. Tänd med en gasollåga och du har perfekt glöd på 5-10 minuter, och flammorna är aldrig mer än 30-40 cm höga.
 
Det kan gå bra, och det kan gå åt helsefyr. Om det går åt skogen så är frågan om försäkringen täcker det. Kan räknas som att man medvetet orsakat branden. Många hyresvärdar idag har förbjudit dylika aktiviteter. Bor i närheten av örebro och här har det varit två bränder som jag vet om på rak arm som orsakats av grillning på balkong/uteplats. Är det värt risken?
 
Jag grillar under trätak (undertak), det fungerar bra, men det är förstås svårt att jämföra.

Tänkte i alla fall tipsa om ett tändrör till kolen/briketterna, så kan du tända dem utanför altanen om du är osäker. Själv tänder jag briketterna i tändrör med värmepistol, då blir glöden kanon. Sen häller man i dem i grillen när glöden är förstklassig och får ett perfekt resultat varje gång. ;) Värmepistol eller grilltändare med "värmeblås" är i stort sett samma sak.
 
Det går väl att placera grillen så långt ut mot altan kanten som möjligt. Det ska väl inte behöva bli så mycket rök. Det är väl bara i antändningsögonblicket det kan bli lite rök, sedan är det ju bara glöd. Sedan går man väl inte ifrån grillen, man passar den väl när man grillar
 
Klart det går att grilla under taket. Huvudsaken är att det sker med förnuft. Gnistregn och höga flammor får ju inte förekomma. Har själv jobbat som brandman i 25 år, men aldrig varit med om, eller hört talas om en brand som orsakats av detta. Sedan som någon nämnde tidigare så blir det nog problem med försäkringsbolaget om det mot förmodan skulle bli någon incident. Men det är nog inte värre än att vara oförsiktig med levande ljus inomhus.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Att grilla under tak har gjorts i alla tider. Givetvis kan det hända saker om man inte vet vad man gör, men så är det för all del med all grillning.

På vår förra altan grillade vi ibland under tak när det regnade för mycket. Med ett korrugerat platsttak på en höjd av kanske 2.40 meter blev taket aldrig varmt alls - snarare kallt på grund av regnet. För att få till lågor på 2 meter behöver man nog byta ut tändvätskan mot bensin., eller feldosera å det grövsta.

Speciellt rökigt blir det inte vid normal grillning, så länge man ser till att låta marinaden rinna av innan man lägger på köttet.

Att lyckas få kolmonixidförgiftening på en vanlig öppen altan bara för att man har ett litet plasttak ett par meter ovanför grillen är nog extremt svårt. Självklart kan man dock inte grilla i ett slutet utrymmet.

Men, detta är inte en uppmaning åt alla att grilla under tak, utan vad jag säger är bara att det kan göras på ett fullständigt säkert sätt, och att det gjorts i alla tider.
 
Det går alldeles utmärkt bara man har rätt grill och som tidigare sagts använd elektrisk tändare.

Vi har löst problemet med att mura en grill med skorsten. Bifogar bilden.
Denna typ av grillar går även att använda inomhus :D
 
  • P1010401.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Har grillat så i 6 år. Sedan var taket och träväggen helt förstörda av den syra grillröken innehåller.
Grillen stod då ca 1,5 meter från väggen och hade ca 2,5 meter upp till taket. Observera att detta var en fristående förrådsbyggnad. Men resultatet blir ju detsamma oavsett typ av byggnad. Observera att detta inte är något vetenskapligt inlägg. Enbart ett konstaterande, att så blev det hos mig. ALDRIG mer en grill under tak när jag grillar. Röken måste ha "fri väg". Måste tillägga att jag grillar oftast varje fredag året runt, för rättvisans skull. Men ovanstående lösning hade ju fungerat för mig också.
 
Redigerat:
Det är ju bekvämt att grilla under tak, jag har inte ens funderat över att det skulle vara ett problem, använder ju ständigt lock när jag grillar med min kolgrill och har eltändare
 
Har grillat under en gammal utjänt fock i dacron i många år. Med tandvätska eller skorsten -osar mycket- men aldrig några problem. På vintern ibland under glastak. Ok det också.
 
Att grilla under ett plasttak som får bra fart om det tar eld låter lite riskabelt... Det utöver att sot från grillen säkert gör taket fult mycket fortare.

Att säga att det är ok att grilla under plasttak med motiveringen att inget någonsin hänt "på 4 somrar" är som att motivera att köra bil i 90 utan bilbälte för man har aldrig krockat. Det är just den gången SOM du krockar som du skulle haft bältet på dig - du vet bara inte vilken gång det är.

Skulle nog bygga en käck liten ramp/trappa till grillen och släpa ned den för grillning om det gör förflyttningen bekvämare. Det är just den gången SOM plasttaket tar eld som du önskar att du aldrig kommit på idén att elda under taket ;) Den bekvämligheten kan bli dyr i slutändan, om det inte blir så illa att någon får sätta livet till...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.