Har fått anbud på lite elfix i huset. Man anger arbetskostnad som klumpsumma samt material som klumpsumma.

Har jag rätt att få reda på beräknad tidsåtgång så jag ser timkostnaden samt detaljerad spec på material innan jag beställer jobbet? Jag har köpt på mig en del artiklar via elbutik.se redan för att spara en hel del pengar.

De skriver också följande "Anbudssumma om utrymme för skattereduktion finnes". Det antar jag innebär att jag kan dra av 50% på arbetskostnaden då som anges exkl merv skatt.
 
O
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumenttjanstlagen/
Du har rätt att få en specificerad räkning som gör det möjligt att bedöma arbetets art och omfattning. Det ska också framgå av räkningen hur priset har räknats fram.
Lagen säger även att kostnaden för en tjänst inte får avvika mer än 15% från offrten. Eventuella tillägsarbeten ej inräknat men dessa skall alltid påbörjas i samråde.
 
Steamboy skrev:
[länk]


Lagen säger även att kostnaden för en tjänst inte får avvika mer än 15% från offrten. Eventuella tillägsarbeten ej inräknat men dessa skall alltid påbörjas i samråde.
Men det är inte fakturan man avser? Eller menar man offerten? Jag skulle vilja ha koll innan, inte efter ;)
 
Mmm, det är ju fakturan.

Generellt sett är hantverkare inte speciellt förtjusta i kunder som beställer hem eget materiel för att "spara pengar". Dels förlorar dom ju sitt påslag på materielen, och dels så kan det materiel kunden köpt vara av sämre kvalitet eller inte helt lämpligt för det som skall göras, och därmed går det åt mer arbetstid istället.
 
ampz skrev:
Mmm, det är ju fakturan.

Generellt sett är hantverkare inte speciellt förtjusta i kunder som beställer hem eget materiel för att "spara pengar". Dels förlorar dom ju sitt påslag på materielen, och dels så kan det materiel kunden köpt vara av sämre kvalitet eller inte helt lämpligt för det som skall göras, och därmed går det åt mer arbetstid istället.
Nu ville jag ju ha en viss sorts brytare och dimmer som jag har i övriga huset och de körde med ett annat märke som standard. Då får de ta det. Kablar och annat får de stå för samt de eluttagen som inte kommer syns. De är inte en butik. Jag köper deras tjänster för ett arbete jag inte kan eller får utföra själv. De är elektriker, inte en elbutik och jag är inte intresserad av sponsring. Jag skulle aldrig låta en yrkesman får välja materialet fritt.. Jag har högre krav på detaljer än dom.
 
När du får en offert kan du inte kräva att få se hur anbudslämnaren beräknat sitt pris, och det finns heller ingen anledning till det.

Om du redan har en del material så får du ange det i offertförfrågan. Det funkar inte att du ska få en offert först, och sedan ska du gå in och plocka bort vissa detaljer ur den.
 
andersmc skrev:
När du får en offert kan du inte kräva att få se hur anbudslämnaren beräknat sitt pris, och det finns heller ingen anledning till det.

Om du redan har en del material så får du ange det i offertförfrågan. Det funkar inte att du ska få en offert först, och sedan ska du gå in och plocka bort vissa detaljer ur den.
Efter att elektrikern var här för att kunna ge offert så gav han endel tips på hur vi skulle kunna göra. Eftersom jag håller på att renovera övriga huset så beställde jag samtidigt material som eluttag, brytare samt dosdimmer för arbetet han ska göra. Då menar du att det är fel av mig som kund att beställa det materialet jag vill ha (dosdimmer som fått bra betyg här tex) samt brytare som passar tillämpningen bra för min smak och istället borde jag be elektrikern "ta det du tror blir bra" från deras underleverantörer för de ska tjäna pengar på materialet och jag ska bli missnöjd med installationen?

Menar du också jag inte har rätt att veta hur många timmar de beräknat sitt arbete på dvs få veta deras timkostnad?

Min uppskattning är att man för material lagt på ca 70% på materialet mot vad jag kan köpa det för själv. Det är ju inte ett problem jag som kund ska drabbas av utan något de får hantera med sina inköpare och deras priser. De lär ju ha samma inköpspriser som alla andra och då får man lära sig att konkurrera annars tappar man kunder. Marknaden justerar sig ju alltid själv på det viset.
 
Redigerat:
M
Meningen "Anbudssumma om utrymme för skattereduktion finnes" tolkar jag som att den summa de angett som arbetskostnader i offerten är EFTER ROT? Alltså om du inte kan utnyttja ROT av någon anledning så blir summan de angivit för arbetskostnad dubbelt så hög.

Jag hade absolut frågat dem vad de tar i timmen (utan ROT) och hur många timmar de räknar med att arbetet tar. Om man vill/kan ha ROT eller inte ska ju inte påverka hantverkarens timpris (i en idealvärld).
 
Mimmi_74 skrev:
Meningen "Anbudssumma om utrymme för skattereduktion finnes" tolkar jag som att den summa de angett som arbetskostnader i offerten är EFTER ROT? Alltså om du inte kan utnyttja ROT av någon anledning så blir summan de angivit för arbetskostnad dubbelt så hög.

Jag hade absolut frågat dem vad de tar i timmen (utan ROT) och hur många timmar de räknar med att arbetet tar. Om man vill/kan ha ROT eller inte ska ju inte påverka hantverkarens timpris (i en idealvärld).
Tror du det är efter ROT på priset man angett om man skriver så? Vad är normalt timpris för elektriker idag innan ROT i en småstad?
 
Bricco skrev:
Tror du det är efter ROT på priset man angett om man skriver så? Vad är normalt timpris för elektriker idag innan ROT i en småstad?
Normalt timpris ligger väl runt 400 kr/h plus moms.
 
vectrex skrev:
Normalt timpris ligger väl runt 400 kr/h plus moms.
Kan det då ta 16h att sätta 3 utanpåliggande eluttag och två utanpåliggande brytare med dosdimmer bakom för en yrkesman?
 
M
Bricco skrev:
Tror du det är efter ROT på priset man angett om man skriver så? Vad är normalt timpris för elektriker idag innan ROT i en småstad?
Ja, jag tror att meningen "Anbudssumma om utrymme för skattereduktion finnes" ska läsas "Anbudssumman gäller om utrymme för skattereduktion finns. Kan vi inte dra ROT så blir det dyrare"

Men jag kan ha fel?
 
Bricco skrev:
Kan det då ta 16h att sätta 3 utanpåliggande eluttag och två utanpåliggande brytare med dosdimmer bakom för en yrkesman?
Jag är ingen elektriker, men det låter väl saftigt med 16h för det jobbet. Men allt beror ju såklart på en massa saker, det kanske drar med sig ny gruppledning från centralen och då kan det ju ta tid såklart.
 
Ring till firman o fråga hur dom menar, tala om för dom att du har vissa grejor själv
Ta in ett nytt pris
Om du inte blir nöjd ring nån annan
Mvh Tille
 
Även jag tolkar detta som om du har möjlighet att dra av för ROT så blir det detta pris, annars högre.
Det är inte alltid det är bra att ta anbud på jobben. Har elektrikern mycket att göra tar han till tid så att han ska veta att han klarar sig och går med vinst. Det är ju ingen välgörenhet man sysslar med.

Ibland kan det vara lämpligare att köra på löpande, men att man får ett takpris. Går att diskutera fram med en del elektriker.

Kan du köpa samma material 70% billigare så har du bra rabatter. Som elektriker håller det inte att sätta upp skit.. Man har inte råd med det helt enkelt. Det tar längre tid, en del saker spricker sönder under jobbet och andra efter. Man har ju en garanti-tid..
Elektrikern vet oftast bäst vad för saker som är lämpligast att sätta i konsumentens fall. Underlag, bygghöjd, IP-klass osv..

När man räknade ut anbudspriset kan det vara så att man räknade med att tjäna en viss summa på materialet och en annan på tim-penningen. Ändras anbudet under tiden så uppkommer ju andra förutsättningar. Tim-priset kanske varit annorlunda då? Vill du veta när arbetet ska vara klart kan man enkelt reglera detta i anbudet. Bara skriva till att det ska vara klart ex 1/6 2011, därefter utgår vite med 5% av anbudssumman/vecka..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.