Hej,

Jag har en diskmaskin, Electrolux ESF 6246, där spärren till luckan där man fyller på spolglans "fallit i småbitar". Följden blir att luckan inte går att stänga utan bara hänger ned. Då det sitter en form av packning i luckan är det naturligtvis menat att luckan ska täta när den är stängd. Så blir det tyvärr inte nu. :(

Vad får detta för konsekvenser? Kommer disken att "dränkas" i spolglans så att maskinen är oanvändbar eller kan man strunta i detta fel. Jag bryr mig egentligen inte så mycket om att spolglansfunktionen fungerar eftersom vi har bra vatten och vi ofta kan köra länge med tom spolglanstank innan vi orkar fylla den.

Naturligtvis gick spärren sönder när jag skulle stänga luckan efter att ha fyllt spolglanstanken full...

Jag gissar att man inte bara kan köpa spärren utan man måste säkert byta hela enheten med spolglanstank, diskmedelsfack och så vidare och den är säkert dyr.

Någon som har några bra råd? Jag skulle också uppskatta en kort beskrivning av hur spolglansdoseringsautomatiken egentligen fungerar om någon är insatt i detta.
 
Jag skulle köra en maskin tom för att få bort all spill som kommer ut pga den trasiga luckan, (dock kan jag aldrig föreställa mig att det skulle kunna skada något, ev enbart försämra diskresultatet den gången.)
Sen skulle jag köra med kombitabletter som ändå har spolglans "inbyggd"



Mvh Richard
 
Precis som "klypert" skriver går det att köra kombitabletter.
Jag har slutat med spolglans och kör bara med dessa (även om min spolglansfunktion är fullt fungerande).

Jag tycker att resultatet blir mycket bättre.
 
Egentligen bryr jag mig inte om spolglansfunktionen försvinner, men vill man ha spolglans är nog kombitabletter en bra lösning. Jag var mest rädd att spolglans skulle överdoseras rätt rejält när luckan inte gick att stänga med nyfylld tank.

Hur som helst lyckades jag "tillverka" en ny spärr av en bit kakelkryss... Rätt pilligt att få på plats men luckan håller sig stängd. Jag har kört snart en vecka nu och inte märkt några problem. Snart är nog tanken tom och om jag struntar i att fylla på ny spolglans är mina problem "lösta" d^_^b

Tack för svaren!
 
Det enda som händer när den luckan inte är stängd är att spolglansen rinner ut under fördisken och du får ingen effekt av den. Kör på tablett istället så är problemet löst
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.