Hej!

Vad har ni för erfarenhet av denna site?

Jag ställer mig frågande till deras kvalitetskontroll, Dom säger själva:

Vårt 5-punktsprogram – BraByggares kvalitetssäkring

Det här kontrollerar vi för anslutna företag:


  • företagsuppgifter - momsregistrering, F-skatt och giltigt organisationsnummer
  • kreditvärdighet - alla anslutna företag kreditbevakas och stängs av vid ekonomiska problem
  • svartlistning - bolag med stora kvalitetsproblem eller som finns på Råd & Röns svarta lista stängs av, vi har svartlistat över 300 företag som ej kan bli medlemmar igen
  • certifieringar - vi kontrollerar uppgivna certifieringar och branschorganisationer (Byggkeramikrådet, EIO, Säker Vatteninstallation m.fl
  • ansvarsförsäkring - om företaget har en gällande ansvarsförsäkring


Jag har själv lagt in ett par förfrågningar på jobb jag skall ha utfört, och dom återkopplingar jag har fått har jag börjat kolla upp, där finns bla C-ratade företag med miljonskulder, det är inte ett företag jag skulle vilja använda, inte heller rekomendera även om dom nu kan vara duktiga hantverkare.

Vad menar man med godkänd kredithistorik och ekonomiska problem?

Jag må vara kritisk, men är det bara jag som är skeptisk?
 
fått 4 svar på en förfrågan.

företag 1. C-ratade
företag 2. Nystartat
företag 3. C-ratade 2,3 milj skulder 13 bet anm.
företag 4. Enskild firma
 
Redigerat:
När jag startade min firma så ringde dom ungefär varannan vecka och ville ha mig som kund men jag hade inga behov av deras tjänster för det första och då jag hade en "provtid" för att kolla och surfa runt på deras sida så var det bara företag typ "alltjänst" och "mobinummer firmor" ingen firma som jag heller kände till i någon yrkesgrupp.

Senast jag hade möjlighet att kolla (ca ett år sen) så kollade jag vilka elfirmor här i stan som fanns med, jag tror det var fem firmor varav tre från Stockholm där två var "alltjänst" och den tredje var reggad som byggfirma endast, alla med endast mobilnummer också. De övriga två från stan var en nystartad (killen har redan lagt ner också) och den andra firman en "alltjänst" och han har ingen behörighet. Nu är det ju svårt för en kund att veta och gallra men jag skulle inte lägga upp mitt företag där hur desperat efter kunder jag än skulle bli.
 
Nä GG... Det är ungefär som jag sagt att skulle jag behöva sätta in en radannons i morgontidningen så lägger jag hellre ner firman... ;)
 
Satte in en förfrågan där för ett år sedan för en tillbyggnad om ca 900tusen och fick 6-7 standard-svar.
Av dessa var det sen bara 3st hörde och var ute vid huset och tittade.
En av dem anlitade jag och vi blev jättenöjda med dom.
 
hahalj
Jag är inte överdrivet imponerad. Använde dem för två olika jobb för ett par år sedan, takomläggning och husdränering. Fick massor av oseriösa svar från takomläggare som sade sig kunna göra jobbet på ett par dagar för 35-40'. Ett par till synes seriösa svarade med rimliga offerter 100-130', den jag valde tog över 6 veckor på sig att göra jobbet och hade noll koll på faktureringar. Dessutom fick vi en vattenskada under pågående arbete pga slarv med täckning. De använde för långa spik till läkt och spont som gick rakt genom in i innertaket som på vissa ställen fick små bulor pga detta. De bytte aldrig vindskivorna trots att det ingick i jobbet.

Inte så många svar på dräneringsjobbet, jag valde dem gav mig bäst pris. De gjorde jobbet, men det blev en del efterspel pga bristfällig dränering på utsidan av L-stöden de satte dit.

Båda var certifierade för de jobb de gjorde, ändå blev det lite strul längs vägen även om slutresultatet var ok. Så jag är tveksam till att använda brabyggare igen.
 
hahalj skrev:
Jag är inte överdrivet imponerad. Använde dem för två olika jobb för ett par år sedan, takomläggning och husdränering. Fick massor av oseriösa svar från takomläggare som sade sig kunna göra jobbet på ett par dagar för 35-40'. Ett par till synes seriösa svarade med rimliga offerter 100-130', den jag valde tog över 6 veckor på sig att göra jobbet och hade noll koll på faktureringar. Dessutom fick vi en vattenskada under pågående arbete pga slarv med täckning. De använde för långa spik till läkt och spont som gick rakt genom in i innertaket som på vissa ställen fick små bulor pga detta. De bytte aldrig vindskivorna trots att det ingick i jobbet.

Inte så många svar på dräneringsjobbet, jag valde dem gav mig bäst pris. De gjorde jobbet, men det blev en del efterspel pga bristfällig dränering på utsidan av L-stöden de satte dit.

Båda var certifierade för de jobb de gjorde, ändå blev det lite strul längs vägen även om slutresultatet var ok. Så jag är tveksam till att använda brabyggare igen.
Ungefär som med våtrumsarbete...
Bara för att företag är medlemmar i BKR så betyder det långt ifrån att de är duktiga på det de sysslar med då det är väldigt enkelt att skaffa denna behörighet... :x
 
I mitt tycke är det där till största delen ett forum för de företag som inte kan få tag på kunder genom personliga kontakter och referenser. Självklart finns det undantag men tex jag som är i branchen och känner till många företag inom olika yrken här i stan och personer så ser man ju vad för företag som är med och vilka som inte nyttjar sidan.
 
Är ju samma med el också, bara för att företaget har behörighet så betyder ju inte det att elektrikern som kommer har ett "estetiskt" öga eller gör allt rätt varje dag, varje gång samt en del egenföretagre eller småfirmor är så taskigt organiserade så att arbetet strular på både det ena och det andra viset. Dock blir ju det oftast elsäkert men men...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.