Skall jag välja koppar emalj eller rostfri beredare när jag bor i villa med kommunalt vatten (uddevalla)

Skall jag ringa kommunen och fråga vilken typ av vatten som finns i deras nät.

Kan få tag på en rostfri nibe till ett ganska bra pris. Är det bara att slå till? Eller är det den jag absolut inte skall ha?
 
Rostfri håller livet ut!
Själv skulle jag välja den.
 
Beror på vattentypen har jag läst (t ex i andra trådar här i forumet). Ibland håller emaljerat bättre än rostfritt. Men du har väl mjukisvatten i Uddevalla, så jag tror rostfritt blir alldeles utmärkt.
 
huggan

Mycket bra artikeln. Dock med lite konstigheter.

"
En rostfri beredare passar till hushåll med surt och kolsyrehaltigt vatten. Men undvik denna variant om vattnet har hög kloridhalt (salt) eller hög kalkhalt - det kan ge avlagringar i behållaren. Kombination av salt och hårt vatten ökar dessutom risken för rost. "

1. rostfritt rostar inte. Rostar det? Då är det inte rostfritt.
2. avlagringar får man i alla VVB!
Det är vattentypen som avgör. Enda sättet att undvika är arr installera vattenfilter.
3. att hålla temp över 60 grader? Om man har stor behov av varm vatten Ja.

Alla nya VP med inbyggda VVB kan värma vattnet till 60 gr men har 50 som std inställning. Legionälla trivs bäst i STÅENDE vatten i 38 gr! Förbrukar man vattnet varje dag, räcker det med 45 gr! Då hinner dom inte att frödas.
I 50 gr dör dom inom loppet av ca 10 timmar.
Allt över är slöseri.
Åker man på typ semester i flera veckor, räcker det med en periodiskt höjning till 55 gr i några timmar. Sen kan man sänka igen till 45-50 gr.
 
kamilenski skrev:
"
En rostfri beredare passar till hushåll med surt och kolsyrehaltigt vatten. Men undvik denna variant om vattnet har hög kloridhalt (salt) eller hög kalkhalt - det kan ge avlagringar i behållaren. Kombination av salt och hårt vatten ökar dessutom risken för rost. "

1. rostfritt rostar inte. Rostar det? Då är det inte rostfritt.
Kan ju bero på vilken typa av rostfritt som används.
Det finns många olika kvaliteter och en del av dem rostar faktiskt ngt lite i olämplig miljö.
För att få en typ som inte angrips måste man specificera ngn av de "syrafasta" kvaliteter som finns.
Min misstanke är att man i VVB använder en enklare och därmed oftast mer lättbearbetad sort.
Behållaren ska ju pressas för att få rätt form.
 
En sak till man kan tänka på när man ställer tempen på varmvattnet. Ju varmare desto mer kan man få ut.
 
huggan skrev:
En sak till man kan tänka på när man ställer tempen på varmvattnet. Ju varmare desto mer kan man få ut.
Instämmer till 100% !

Därför fick jag ett tag köra med 80 grader. Men vad det drar ström. Fy...
 
anaitis skrev:
Kan ju bero på vilken typa av rostfritt som används.
Det finns många olika kvaliteter och en del av dem rostar faktiskt ngt lite i olämplig miljö.
För att få en typ som inte angrips måste man specificera ngn av de "syrafasta" kvaliteter som finns.
Min misstanke är att man i VVB använder en enklare och därmed oftast mer lättbearbetad sort.
Behållaren ska ju pressas för att få rätt form.
Aha? Är det så du menar :)
Som när idioterna anonserar Skinnsoffa till salu. Där bara sättet är i skinn . :@
 
Har du inte sett den rostfria trallskruven? Behandlingen är rostfri men det är inte gjort av rostfri stål.
 
huggan skrev:
Har du inte sett den rostfria trallskruven? Behandlingen är rostfri men det är inte gjort av rostfri stål.
???

:O

Det MÅSTE jag kolla!
 
harry73
Koppar är bäst mot leggionella, men jag håller med om att det är onödigt att ha minst 60 grader pga leggionella
 
http://cbs.grundfos.com/GSV_Sweden/lexica/AC_Legionella.html#-

Inga gissa mig fram.
Duschar man varje dag, räcker det med 50 gr. Är man orolig kör med 52-55gr.
Då dör dom inom 4-5 timmar.
Är man storförbrukare kan 85gr vara för lite.

Det viktigaste är nog att spola varmvatten via varmvatten ledningen om man inte nyttjat den under 2-3 dygn. Där finns dessa krabater.
 
huggan skrev:
Har du inte sett den rostfria trallskruven? Behandlingen är rostfri men det är inte gjort av rostfri stål.
Flera butiker har "rostfri" trallskruv av två (eller fler?) kvaliteter: rostfri och syrafast.
Om mitt minne stämmer kallas ibland den förstnämnda för kvalitet A2 och den andra för kvalitet A4.
 
harry73
kamilenski skrev:
[länk]

Inga gissa mig fram.
Duschar man varje dag, räcker det med 50 gr. Är man orolig kör med 52-55gr.
Då dör dom inom 4-5 timmar.
Är man storförbrukare kan 85gr vara för lite.

Det viktigaste är nog att spola varmvatten via varmvatten ledningen om man inte nyttjat den under 2-3 dygn. Där finns dessa krabater.
Vattenledningar kylls av till ca 20-25 grader när de inte används, så det borde inte vara så farligt, men om man har temperaturen i VVB på rund 50 grader finns det delar var temperaturen kan vara lägre, t ex i kalkavlagringar eller små hörn i behållaren.

Men risken för legionella är inte så stor i vanliga småhus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.