Hej!

Har precis kommit ut till sommarstugan och naturligtvis är det lite saker som måste ordnas innan familjen kan känna lugnet.

Dels har vår Mora blandare som är av okänd härkomst börjat läcka, jag antar att jag ska byta lite packningar. Har läst om en hel del bra inlägg redan, men jag vet inte riktigt vad det är för typ, och ifall jag inte kan få hjälp, tror ni jag kan satsa på reservdelar ifrån någon standard köksblandare ifrån Mora?

Del två är varmvattenberedaren, som läcker via ventilen på bildens vänstersida. Ratten är där inställningarna för hur mycket kallvatten som ska in i utgående vatten (som jag fattar det), men nu kan jag knappt öppna den innan det läcker här (kanske ska säga att jag använder denna öppning när jag tappar den på hösten, har inte fattat något annat sätt att göra det på under 5 dar... ;-)). Vad tror ni, kan man göra något åt det? Finns det delar eller är det bara att se sig om efter en ny beredare (vilket jag helst inte vill...)
 
  • moradroppar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • caratopal2000SL_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp ny kolv sats till mora temp blandaren kanske oxå manchet ringar.

3 är det säkerhets ventilen eller blandningsventilen som läcker...??
 
Hej!
det är blandningsventilen som läcker, jag kan inte skruva ut den för att minska andelen kallvatten. då. börjar det komma vatten ur den.

Idéer.?

tack!
 
Så blandningsventilen står på lägsta möjliga temperatur? Kommer det vatten i varmvattenledningen? Vilken temperatur har det i så fall?

Om det inte kommer något vatten alls så skulle det kunna vara klämringskopplingen på utgående varmvatten, strax under blandningsventilen. Dra åt den i så fall.

Ser du inte varifrån det läcker?
 
När jag skruvar på den svarta blandventilen (till vänster på bilden) så kommer det vatten direkt i anknytning till den (rinner ifrån den svarta "vridringen").

Jag kan justera den lite, men inte så mycket. Anledningen att jag tror att det är något med blandventilen är att jag inte har ordentligt tryck på varmvattnet som går ut ur beredaren, om jag ställer kranarna på max varmvatten så rinner det inte så bra (läs dåligt) och vattnet ger kanske max 45grader. Min korta (rätt eller inte?) analys är att blandventilen stänger utloppet så mycket att det inte finns chans att skicka ut mer blandat vatten i kranarna, för om jag bara vill ha kallvatten så får jag bra tryck.

Vad tror ni?
 
I så fall tror jag att den svarta blandventilen är trasig.
 
Ok, jag tror också det. Vet ni om det finns reservdelar till dessa blandare, jag har letat mycket på forum och nät, men inte hittar någonstans där det listas. Kanske ska ringa till ggcarat som säljer dem och höra...
 
Ser ut som en vanlig LK blandningsventil, det har den lokala VVS-affären hemma.
 
Krilleman
Det är en vanlig blandningsventil LK 550 dimension 15 och har RSK 492 07 16.

Utpris till kund hos VVS-firma typ Comfort ca 448:- plus moms, inköpspris av VVS-firma ca 250:- plus moms. Så prutmån kan finnas! Ja, det går att pruta - Även hos Comfort!
vvsonnet.se har den för 323:-
Rinkaby skriver ej vilken tillverkare dom har på sina liknande blandningsventiler, men bilden är slående lik en LK!

Ser nu att rinkaby har en fin renoveringssats till 550 för 132:-!
http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=229
 
Ok, men går det inte att köpa en “insats“, skulle helst inte vilja montera ner alla kkopplingar, men det kanske får bli så. iaf?
 
Krilleman
Det var ju det jag skrev! :x
 
Ledsen, svarade innan jag sett allt. små skärmar är inte alltid bra..
 
Precis inhandlat reparationskittet för Morablandaren, ska byta i helgen.

LK550-insatsen beställs eller inhandlas på plats snarast

TACK FÖR ALL HJÄLP!!
 
Kranen är nu tät!

En liten fråga, kranen har nu inget stopp när man vrider den mellan vaskarna, har jag glömt något eller ska jag dra till toppskruven lite till?

Tack!
 
Ok, nu är även varmvattenberedaren ok igen. Efter en lååång stund tog jag mina fem minuter och beställde materialet och fick ny insats. Nu är vattnet varmt igen och trycket fin-fint. På köpen lärde jag mig hur jag tappade den på lättaste sätt, att ingen sagt att tryckventilen också kan tappa, det är ju guld :)

Tack för all hjälp!!

Björn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.