Vi har ett hus byggt -79, med tidstypiska mörkbrunlaserade snickerier. Nu tänkte jag bit för bit måla dörrkarmarna vita.
Men hur ska man förbehandla? Jag har hört att det mörkbruna kan slå igenom den vita färgen om man har otur, och det vill jag inte ha.
Ska man slipa trärent innan man börjar? Eller räcker det med målartvätt? Eller vad ska man göra?
Vilken färg är mest lättarbetad och lämplig?
 
Vad som är enklast och bäst vet jag inte, men själv slipade jag med sandpapp så ytan blev matt, målartvätt, oljebaserad grund och snickerifärg (Beckers) och är kanon-nöjd. Ser nästan sprutlackat ut. Oljefärg har väl nackdelar, men är man lite långsam tror jag oljefärg är mer förlåtande än vattenbaserat.
 
Ovanstående svar är helt korrekt, om man inte vill använda en oljebaserad färg så finns det en grund som heter panelgrund.
Om den används så var mycket mycket noga med att inte måla över den gör snabbt, då tappar den delar av sin funktion, ex den isolerande effekten
 
Tack för svaren! Jag tänkte måla med vattenbaserad färg, för den är trevligare att ha att göra med.
Det jag har hört är att den mörkbruna lasyren kan lösas upp och smutsa ned den vita färgen på de ställen där den skyddande fernissan är skadad eller bortsliten. Det skulle i så fall betyda att man är tvungen att slipa trärent innan målning. Är det någon som kan bekräfta eller dementera det?
 
Omöjligt är det inte. Om du målar med spärrfärg löser du probelmet. Spärrfärgen kan ta upp av det bruna och bli missfärgad, men när den härdat (vilket är betydligt längre tid än "dammtorrt" eller "övermålningsbart") släpper den inte visare missfärgningarna.
 
Nu har jag läst om fyra olika färgtyper i samband med övermålning av mörkbrun lasyr:
häftgrund, panelgrund och nu senast spärrfärg. Är det samma färg, eller? Vad heter färgerna hos de kända tillverkarna?
 
Häftgrund hittar du hos nordsjö,panelgrund hos beckers,spärrfärg är en generell term för alkydbaserad grundfärg.
 
Vi har målat fönster med samma förutsättningar som ni verkar ha. Vattenbaserat fungerade inte alls. Resulatatet blev att vi fick måla sex varv innan det blev bra. Först enligt konstens regler med vattenbaerad färg = genomslag och tragik. Sedan enligt förslag i inlägg två = Kanonresultat. Vi har målat med beckers snickerifärger.

Några månader efter att vi blev klar lanserades en produkt med namnet Panelgrund från Becker (som nämns ovan). Den ska tydligen fungera bra, jag har inte använt den själv med en kompis målade med den och fick ett jättebra resultat.

Om jag skulle måla idag skulle jag köra på Becker panelgrund och sedan det som rekomenderas att slutstrycka med. Beckers snickerifärg antar jag. Om du inte har kontaktar på bra pris för färgen så har iaf Bauahus haft ett bra pris på Beckers snickerifärg tidigare (grundfärgen som heter panelgrund vet jag dock inte om dom har)


/Mattias
 
Tack för upplysande inlägg!
Jag konstaterar dessutom att jag inte kan räkna ordentligt heller, i mitt förra inlägg skriver jag fyra färger, men räknar bara upp tre! Ber om ursäkt.

Om jag har fattat rätt så verkar oljebaserad färg funka bra, medan vattenbaserad inte gör det om man inte använder speciella grundfärger.
Är det så att häftgrund och panelgrund är Nordsjös respektive Beckers namn på samma typ av färg?
Spärrgrund skulle då vara en annan grundfärg, ännu mer motståndskraftig mot genomslag?

Jag stod idag och kände på Beckers panelgrund och spärrgrund. Det blir nog Beckers panelgrund med Elegant Aqua lackfärg halvblank (vattenburen).
Tror ni att jag väljer rätt?


På Beckers hemsida kan man läsa att de lösningsmedelsburna lackfärgerna (det vi till vardags kallar oljebaserad) utgår under 2010.
 
Jonazz skrev:
Tack för upplysande inlägg!
Jag konstaterar dessutom att jag inte kan räkna ordentligt heller, i mitt förra inlägg skriver jag fyra färger, men räknar bara upp tre! Ber om ursäkt.

Om jag har fattat rätt så verkar oljebaserad färg funka bra, medan vattenbaserad inte gör det om man inte använder speciella grundfärger.
Är det så att häftgrund och panelgrund är Nordsjös respektive Beckers namn på samma typ av färg?
Spärrgrund skulle då vara en annan grundfärg, ännu mer motståndskraftig mot genomslag?

Jag stod idag och kände på Beckers panelgrund och spärrgrund. Det blir nog Beckers panelgrund med Elegant Aqua lackfärg halvblank (vattenburen).
Tror ni att jag väljer rätt?




På Beckers hemsida kan man läsa att de lösningsmedelsburna lackfärgerna (det vi till vardags kallar oljebaserad) utgår under 2010.
Ja det tror jag att du gör. Jag har använt beckers panelgrund till innertak och är bara nöjd.

Ska börja måla om fönsterkarmar nu med panelgrund och halvblank elegant lackfärg.
 
Schellack håller tillbaka missfärgmingar. Lägg på 2 lager innan grundmålning och toppfärg. Har själv gjort det på bla paneler, fönster trappor mm och det blir perfekt varje gång:)
 
En följdfråga till detta;

Hur långt ut målar man ett öppningsbart fönster med snickerifärg, menar då både karm och fönstret?

Bör man måla med färg avsedd för utomhusbruk utanför tätlisterna?

Fönstren öppnas utåt.

MVH
 
Jag målade allt som är synligt ifrån insidan med snickerifärg och allt annat med färg för utomhusbruk.

Dock tror jag att det mest vanliga är att man målar allt med utomhusfärg:)
 
scar69 skrev:
Jag målade allt som är synligt ifrån insidan med snickerifärg och allt annat med färg för utomhusbruk.

Dock tror jag att det mest vanliga är att man målar allt med utomhusfärg:)
Har sett det när jag tittat runt lite i affärer...

Men beckers själva skriver måla allt som är på insidan ska målas med snickerifärg.

Problemet jag har är att vi har en stor hink elegant snickerifärg som blivit över.

Då provar jag att måla allt som täcks av ett stängt fönster med snickerifärg.

MVH
 
Man säger normalt att man målar inomhus färg fram till tätningslisten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.