Är sugen på att bygga ett picknickbord att ha på den delen av altanen som är utan tak.
Hittade denna ritning som jag gillar eftersom det inte finns några snedsträvor: http://members.shaw.ca/bomr/ptabl.htm
Men när jag började konvertera måtten till cm insåg jag att bordet är enormt! Bordsskivan är ca 2x1m.

Jag vill ha en bordsskiva som är ca 160-165x70-75cm. Men jag är då rädd att det kommer se väl klumpigt ut att använda 45mm tjocka reglar till allting.
Hur små dimensioner kan jag bygga i utan att bordet blir rangligt?
 
klyv en 45 regel. borde ju inte bli så rangligt,
 
Jag har byggt liknande med trallbrädor 120x28 till stommen. Det blev bra.
 
M.Kristensen: Det blir alltså 22.5mm, ska jag köra det överallt eller bara till sittbrädor och bordsskiva? Du tror inte det sviktar för mycket i sitsen då?

andersmc: Körde du också utan snedsträvor? Vad hade du för dimensioner till sittbrädor och bordsskiva?
 
Har lekt med lite olika värden i The Sagulator. Jag hade tänkt mig bygga med vanligt "byggmaxvirke", alltså någon slags furu. Vad ska jag välja för träslag i sagulatorn? Har kört mest med Pine, Red nu. Vilka mått och vikter tycker ni verkar vettiga att använda när jag ska räkna på sittbrädorna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.