Vi tänkte bygga ett trädäck längs fasaden på vårt hus. Blir ca 9 meter lång och 3,5 meter djup. Vi är lite orutinerade på den här fronten och funderar på hur mycket plintar som behövs samt dimensionerna på virket. Det tokiga är att vi har endast ca en decimeter från altandörren ner till marken så det blir att gräva ur en del.

Vi funderar på 3 plintrader, en längs med fasaden, med 6-7 plintar i varje rad.Går inte att fästa den inre bärlinan i fasaden då grunden består av 7 cm cellplast innan betongen kommer. Bärlinor på 45x170 samt golvreglar på 45x145. Vi ska senart bygga ett inglasat uterum på så det måste vara rejält stadigt.

Den sista metern på kortsidan sluttar marken neråt kraftigt. Blir ett fall på en meter, så trädäcket kommer byggas på stolpar i den änden. Funderar på om någon vet om man behöver bygglov för trädäcket på grund av detta.

Är vi rätt ute eller någon som har någon annan idé.
Tacksam för svar:D
 
Låter väl som att det egentligen vore enklare att lägga marksten på merparten av ytan, det finns iofs tryckt virke som tål att grävas ner så det går att göra.
Möjligen kommer nån annan att tycka annorlunda men frågar Du mej så ska plintar stå max 2 m från varandra åt alla håll med en bärlina på minst 45x170.
I Ert fall skulle jag skippa plintarna och lägga reglar 45x170 på cementplattor så blir det mindre gräva, jag håller precis på med just ett sånt projekt, gräv bort ev. matjord (i vårt fall runt 10 cm) lägg grus typ 8/16 som packas med en regel och väg in plattor på samma avstånd som man gjort med plintar.
Lägger man 45x170 med c/c 60 behövs ingen bärlina vilket sparar höjd för Er.

Men som sagt, jag hade lagt marksten utom i slutet där marken sluttar om jag hade så lite utrymme ner till marken som Ni.
 
Skulle aldrig lägga något på marksten om du senare tänkt bygga inglasat uterum ovanpå.

2 meter mellan plintarna å kolla på http://www.traguiden.se/ för dimensionering av bärlina osv.
 
Jag hakar på lite då jag går i liknande funderingar. Har också väldigt kort till marknivå och ska bygga altan där vi antagligen ska glasa in halva i framtiden. Antar då att det är plintar som gäller. Är det kört att få isolerat golv utan gjuta om altanen ligger så lågt?
 
Noseone skrev:
Skulle aldrig lägga något på marksten om du senare tänkt bygga inglasat uterum ovanpå.

2 meter mellan plintarna å kolla på [länk] för dimensionering av bärlina osv.
Nja, det skulle inte jag heller och det var inte riktigt det jag menade, jag skulle lägga marksten hellre än att gräva ner 45x170 i marken som bärlina och sen lägga reglarna också under marknivå bara för att få ett trädäck.
Då är det bättre med marksten istället för trallvirke.

Det inglasade uterummet får man förstås grundlägga på nåt sätt, tex med plintar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.