Hej!

jag har precis köpt ett sommarhus i norrtälje trakten och vill nu dra in vatten in i huset, men jag är helt ny på detta med sommarhus och har dålig koll så förklara gärna som för ett barn : )

Det finns vintervatten framdraget till tomten ca 10 m från huset och jag vill nu dra in det i huset och bygga kök med diskbänk etc samt även dush i ett annat rum och även toalett till separat tank.

jag har förstått att man måste ansöka hos kommunen för allt och de är väl en historia för sig.

jag har snappat upp att man skall gräva ner en pemslang 1,5 m i marken för att undvika att det fryser.. sen tar det tyvärr stopp ;) antar att man måste ha någon skarv fötr att dra upp det i huset och borra hål i golvet ? vad använder man här ? och vad ska man ha för att kunna trycka på diskbänken m.m? Fyll gärna på här med allt ni kan komma på, kom ihåg att jag är helt ny på detta.

Mvh
Johnny
 
PEM-slang i marken är rätt och ända in i huset, sen har man en koppling och där går man över till koppar.

Har du pump nu? Annars får du köpa detta också och även en hydrofor som man sätter efter pumpen så att den inte går konstant. Varmvattenberedare ska du också skaffa om du ska ha dusch.

Ska du ha en riktigt toalett med ett riktigt avlopp? Isåfall blir det väldigt stora investering eftersom du måste gräva ner en trekammarbrunn och göra infiltrering.

Sen resterande rör drar man bara i huset och där behövs lite kopplingar beroende på hur det ser ut. Har du tänkt göra detta själv?
 
Hej och tack för svar, kan du länka exempel på en sådan koppling? Det är ett gemensamt pumphus i föreningen vet jag bara och jag har en ventil i tappen på tomten som man måste vrida på fullt och stänga av för att det inte skall läcka enl en granne. vad det gäller toaletten så tror jag man måste ha en egen sluten tank (det har iaf nästan alla grannar). varmvattenberedare har jag en stående som jag köpte billigt av en granne och en enkel blandare. En grävare hjälper till och gräva rfam till huset sen får jag klara mig själv med dragningen, men jag tar det i omgångar, till och börja med vill jag bara ha vatten i köket och skicka ut det från vasken :) nästa steg blir att dra in det till duschen och få ut det därifrån, sen till sist toaletten.
flera tips eller synpunkter?
 
http://www.rinkabyror.se/ sen sök på artikelnr 2274.

Då har ni redan pump och hydrofor.

Okej det kan vara olika regler för avlopp på olika ställen.

Planera noga var du ska ha alla grejer och vad det behövs för rördelar. Sen om du ska göra jobbet i omgångar köp lite ballofixer eller pluggar så du kan stänga av vattnet. Glöm inte stödhylsor i kopparrören.

Enklaste kopplingarna när man gör själv är klämringskopplingar. Det går också löda vilket är billigare men då måste man ha lite utrustning. Sista alternativet är presskopplingar men då måste man ha ett pressverktyg.

Jag kan rekommendera Rinkabyrör för dom är billiga, har bra saker och snabb leverans.
 
Hej jpkraxx. Precis som du köpte vi -07 ett sommarhus utan vatten och avlopp. Jag gjorde allt jobb själv, utom grävning och borrningen efter vatten. Du har redan fått tips om Rinkaby rör, beställ deras katalog. I den ser man vilka saker som finns och kan då få ett ganska bra grepp om vad som måste göras.

Steg ett är att bestämma vart du vill sätta all utrustning, VV-beredare, hydropress osv. Det ska egentligen vara ett utrymme med golvbrunn. Eventuella läckage ska ha någon stans att ta vägen, vv-beredare har en inbyggd säkerhetsventil som släpper på trycket och det ska kunna ta vägen någonstans. Jag placerade allt i skafferiet i köket, och fick därmed bryta upp golvet för att ordna med golvbrunn.

Det är i detta utrymme PEM-slangen ska komma in. Min kommer via golvet. Där går den i en vinkelkoppling in i hydropressen. Därifrån delas vattnet i två sidor. Varmt och kallt. Rinkaby säljer färdiga förgreningsrör, jag byggde två egna av t-kopplingar.

Jag har tre tappställen, diskbänk, tvättmaskin och badrum. ledningarna till dessa är Prisol, dvs "mjuka" kopparrör som säljs på rulle. Koppar för att skydda mot gnagare, på rulle för att slippa dolda skarvar. Jag har krypgrund därför passade det mig att dra alla vattenledningar under huset klamrade på undersidan av golvet. Isolerade så klart.

Ungefära kostander för mig!
Borrning efter vatten 14 000:-
Pumppaket inkl hydropress 12 000:-
VV-beredare 6 000:-
Rör o kopplingar 6000:-

Avlopppet består av tvåkammarbrunn med separat pumpbrunn som leder till 14 m2 infiltration. WC kopplad till 3 m3 sluten tank. Det gick på 55 000:- inkl allt, varav 17 000:- för grävning, 25 000:- för materialet, 3 500:- för ansökan till kommunen. Dessutom fick jag betala en bra slant för grus, sand och matjord.

Rinkaby säljer visserligen inga tvåkammarbrunnar men enligt min handläggare på kommunen går det att använda en trekammarbrunn. Bara du fixar ett separat system för WC, dvs tank.

Lycka till
 
14000:- för borrning? :x Det var väldigt billigt? Hur djupt borrade ni?


/Christian
 
Var nog bara jordborrning.
 
Borrningen gjordes 2007, 26 meter totalt. 6 meter foderrör. Inkl borrtopp med kopplingsplint. Inget annat ingick, ingen vattenanalys, ingen pump, inget annat.

Jag ska kolla räkningen och borrapporten ikväll. I alla fall så uppfattade jag det som mycket billigare än vad många påstod att det skulle vara. Självklart vita pengar. Inget ROT avdrag. Dessutom fick jag låna verktygen som behövdes för att installera pumpen.

Pumpen är en Grundfos SQ 2-55 I pumppaketet ingick även vajer vajerlås, gummikabel samt anslutningen genom foderröret. Dvs allt som behövs för att få vattnet ut ut marken.
 
Husvagnsthord: du skriver ".... 17 000 för material ... dessutom fick du betala en bra slant för grus, sand och matjord" vad var de 17 000 till? och Hur mycket är en bra slant?

Vårt projekt:
Vi vill anlägga en infiltration som delas mellan två fastigheter. Vi kommer att ha varsin trekammarbrunn och avloppsvattnet behöver pumpas från husen till bädden. Anläggningen ska ha WC. Har fått uppgift om att infiltrationen måste vara 30 kvm /fastighet => 60 kvm för detta. Vad kan en kostnad för en anläggning av detta slag vara? Grävning till infiltrationen från en av fastigheterna är ca 60 m den andra ligger närmare ca 10 m grävning.

/Mikael
 
Hej igen!

Läget just nu
Håller jag på med alla papper, vattenprover och kartor m.m som skall in till kommunen.. hanläggningstid enl deras hemsida 12 Veckor!! galet!
Jag har fått tag i en grävare som skall göra avlopp och wc tank samt dra fram sista biten från tappen.. detta i runda slängar handlar om ca 100 000:- minus lite ROT avdrag för körtiden... sen får jag se hur jag ska göra med rördragning etc.. återkommer när det är dax.
 
I vår förening på Håtö i Norrtälje har boende fått avslag på ansökan om toatank. Detta pga kommande kommunalt vatten. Så gräv inget förens du har papper på allt.
 
Avloppsanläggningen med tvåkammarbrunn, pumpbrunn med grundfoss dränkpump som pumpar 10 meter till en 14 m2 stor infiltration (dubbla spridarrör a 7meter). Wc är kopplad till en sluten tank 3 m3 stor. Totalt kostade den mig 55 000:- inkl allt utom kaffet till killen med grävaren. Dvs helt klart, med alla ansökningar och grävt in under huset.

Själva grävarbetet, nedläggning, fastsättning övertäckning osv tog 1,5 dagar. För två gubbar, varav jag var den ena. Killen med grävaren den andre.

Alla tankar och brunnar är i plast.
Brunnarna ligger ca 25 meter från huset.

Grävningen gick på 17 500:- totalt 25 meter rördike plus en stor grop till brunnarna och tanken, även schaktning av inflitration, helt färdigställd. Detta var lite dyrare än vanligt eftersom det blev en hel del berg (kalksten) som skulle bort. Sliter ganska bra på maskinen.

Materialet gick på 25 000:-
Tvåkammarbrunn ganska liten
Pumpbrunn med Grundfos dränkpup, bra anslutning
3 m2 sluten tank med elektroniskt överfyllnadslarm
Förhöjningsstos till tank o 2 kammarbrunn
Förankringsband till tank och brunn
50 meter avloppsrör (110 mm)
2 rensbrunnar
Ett gäng rörböjar
20 meter PEM-slang
Kopplingar och skarvar till PEM-slang

Material till komplett infiltration
Förgreningsbrunn
Dubbla spridarrör
Två avluftningshuvar
Duk

Alla brunnar och tanken i plast, för att det är billigast och enklast för gör-det självare.
Tanken på 3m2 väger inte mer än att du själv orkar flytta runt den på gräsmattan.

Alla rör, tankar och brunnar ska läggas och täckas (i möjligaste mån) med sand. Infiltrationen kräver också en del. Lite beroende på hur du bygger den. Jag gjorde en så kallas "förstärk infiltration" dvs spridarrören ligger 30 cm över omgivande mark, på en matta av sand.

Hur mycke sand och singel som behövs varierar med markens beskaffenhet, hur långt du gräver och infiltrationens storlek och konstruktion.

För mig gick det åt:
Sand 0-8 mm 24 ton a 87 kr = 2 100:-
Matjord 12 ton a 64 kr = 780:-
Singel 16-32 mm 11 ton a 130 kr = 1 400:-
Transport 2.5 timmar a 615 = 1 500:-
Maskinarbete 1 timme a 600 = 600:-

å så lite moms till herrn med hästsvans på 1 600:-

Total gick högarna på 8 100:-

Och slutsumman var som sagt 55 000:- för ett avlopp draget in under huset.

Det som är tråkigt är att när du beställer sand, grus, singel eller jord så gör du det efter volym (m3) men åkeriet levererar efter vikt och i slutändan stämmer det aldrig.

En sak till, detta gjordes i oktober -06 så räkna med att en hel del blivit dyrare. Å andra sidan kan du kanske använda dig av ROT, jag kan inte reglerna.
 
Noseone skrev:
I vår förening på Håtö i Norrtälje har boende fått avslag på ansökan om toatank. Detta pga kommande kommunalt vatten. Så gräv inget förens du har papper på allt.
Just i Norrtälje kommun är det svårt att få tillstånd till nyanläggning av toatank, så gör inget förrän du fått grönt ljus från kommunen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.