Vi ska ta bort vår eternit från fasaden och sätta upp panel med läkt, jag har tänkt 170mm panel och med 45mm springläkt, jag vill ha tillbaks det gamla hustets gamla karraktär.
Är 170mm breda panelbräder tillräckligt breda för att det ska bli bra? förr var dom ännu bredare?
Hur gör jag med eternitplattorna? Bara att plocka ner och köra till tippen?
J
 
Du kan plocka ner dem själv, men eternit är klassat som miljöfarligt avfall, så kolla med kommunen först.
 
Ola78
Men man bör vara försiktigt när man plockar ner eternit då det innehåller asbest (kallas även asbestcement) ,det är därför det är miljöfarligt avfall , men är ni ute är det bra ventilerat så då blir det inte lika illa. Men man behöver inte bryta i den i onödan, försök hålla dem så hela som möjligt.

Angående panelen, 170 brädor är tillräckligt breda enligt mig i alla fall:) har själv det som panel på huset. Sen tycker jag att har man en bred panel ska även fodren runt fönster och dörrar vara breda för att få bra proportioner på huset. Har sett hus med bred lockläktpanel men som de sedan satt väldigt smala foder och jag tycker det ser förskräckligt ut. Själv har jag satt 28*152mm foder runt fönstren.
 
Redigerat:
Vi har samma tankar, och då har min far erbjudit sig att plocka ner eterniten. Han är 70+ och räknar kallt med att OM det skulle bli asbestproblem så hinner de inte utvecklas innan hans tid är borta...
Kanske lite krasst att resonera så, men det är rätt logiskt egentligen. Det pratas ju om att det kan ta 30 år eller mer att utveckla cancer från asbestexponering.
 
Om ni vill göra lika som innan så kan ni ju ta bort lite av Eterniten först så ser ni antagligen hur er gamla panel såg ut. Hos oss satt den kvar orörd under Eterniten. Jag skulle gissa att i alla fall själva panelen sitter kvar hos er också. Så kan ni ju se hur breda panelbrädor det var i original.
 
tänk på att asbesten sprider sig i kläderna me,så går gubben in på en kaffe sen me samma kläder så drar ni oxå i er fibrerna. vattna panelen samtidigt som ni plockar ner den, då binder ni fibrerna o får inte samma spridning.
 
Vi har planer på att "byta" vår panel på huset också men det jag har tänkt att göra är att bara regla ut på eternitpanelen och lägga extra isolering där och sedan slå på en ny panel på det. Då slipper man riva eterniten och den klarar ju sig i evig tid utan underhåll.

Hos oss (Borås Kommun) får man som privatperson lämna "små" lass med eternit gratis på tippen. Runt en kärra får man komma med utan att det räknas som mycket men om man kommer med flera kärror så är det 1800 kr/Ton som gäller.
 
RetepG skrev:
det jag har tänkt att göra är att bara regla ut på eternitpanelen och lägga extra isolering där och sedan slå på en ny panel på det.
Frågan är vilken nytta isolringen gör där. Jag utgår från att det är en luftspalt bakom eterniten?
 
Har ni plats på tomten så gräv en grop, kasta ner och gräv igen. Rekommenderat av killen på byggenheten i min kommun.
 
Den killen måste ju vara en som övervintrat från en tidigare generation...
 
Göran.W
Nja man kan faktiskt få tillstånd att gräva ner eternit på tomten.
Har själv ett rivet hus där eterniten ligger i källaren tillsammans med tegel och sen jord på det.
Detta förfarande godkänd kommunen men det är några år sen.
Ska man åka med det till tippen vill dom i regel bli för varnade eftersom dom oftast vill gräva ner det direkt.
Det är inte alla tippar som tar emot eternit heller så ringa innan måste man.
 
haavard skrev:
Den killen måste ju vara en som övervintrat från en tidigare generation...
Sprids i luften och ofarlig om den ligger still i marken...
 
haavard skrev:
Frågan är vilken nytta isolringen gör där. Jag utgår från att det är en luftspalt bakom eterniten?
Bra fråga, det får jag ta och kolla innan jag gör det. :)

Angående att lägga eterniten i marken så är det knappast något bra sätt då det är olagligt men inte direkt farligt heller då det är precis det man gör med det på tippen. Nackdelen med att göra det på tomten är (förutom att det är olagligt) att om någon någon gång får för sig att göra om tomten så får de ett helvete när de stöter på eterniten.
 
Nu är vi klara med byte till vacker panel! Beträffande ertiniten så körde jag den själv till soptippen packad i pall och pallkragar, gratis för konsument!
Jan
 
Och var är före och efter-bilderna?;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.