Jag har en rejält gammal kåk som behöver få lite mer isolering på vinden inför nästa vinter. Det har varit ett stötande och blötande ang om det ska ligga plast eller ej under tilläggisoleringen eller ej, i den frågan har jag äntligen bestämt mig men jag dök på en annan fråga nu. Huset har två upplyft, typ breda takkupor på andra våningen och där är takvinkeln så flack att när man är på vinden går det inte att komma åt att sätta takfotsventilation på dessa. Går det att köra utan när man använder lösull av ekofiber (gammalt tidningspapper)?

Vinden är minst sagt "ventilerad". Det kommer aldrig bli tätt däruppe, det är nästan så det blåser i håret när man är på vinden. Jag ska heller inte lägga några jättemängder isolering, c:a 25-30cm max. Vad tror ni? Åsikter välkomnas.
 
Denna fråga är otroligt svår och beror på väldigt många faktorer. Jag kan säga som så att senast i mitt lilla hus när jag isolerade vinden med termoisolering skippade jag luftspalter.

Mitt andra hus har stått i 90år utan några luftspalter och utan mögel. Jag har dock en utbyggnad med takfotsventlation mineralull och luftspalter där är det väldigt mycket svartmögel.

Så enligt min egen erfarenhet så kommer jag i fortsättningen att köra på. Ingen luftspalt och isolering som andas!

Tror du får många olika svar om detta så du lär nog bilda dig egen uppfattning.
 
Som Gogu skriver finns det förmodligen lika många svar och åsikter som det finns personer... :)

Vi hade en som arbetar med lösullsisolering ute och tittade på vår vind i höstas och efter det fick vi sprutat ca 30 cm cellulosa på vinden. Huset är från början av 1900-talet och hade bara 15 cm sågspån på vinden innan. Hans åsikt var att man inte ska ha takfotsventilation, snarare ska man ha luften i princip stillastående på vinden. Vi har ingen ventilation på vinden alls förutom ett mindre antal hål som är borrade i varje gavelspets. Vi la ingenting mellan spånen och cellulosan utan den blåstes rakt upp bara. Vi har haft det ungefär 6 månader nu och vi är väldigt nöjda. Vi har en lucka upp och innan luktade vinden helt friskt och rent och det gör den fortfarande. Finns ingen indikation på fukt eller mögel alls fast vi sänkt temperaturen med flera grader där upp under vinterhalvåret. Som det är nu använder vi inte ens murstockarna så det står helt kallt där uppe.
 
Sophie skrev:
Som Gogu skriver finns det förmodligen lika många svar och åsikter som det finns personer... :)

Vi hade en som arbetar med lösullsisolering ute och tittade på vår vind i höstas och efter det fick vi sprutat ca 30 cm cellulosa på vinden. Huset är från början av 1900-talet och hade bara 15 cm sågspån på vinden innan. Hans åsikt var att man inte ska ha takfotsventilation, snarare ska man ha luften i princip stillastående på vinden. Vi har ingen ventilation på vinden alls förutom ett mindre antal hål som är borrade i varje gavelspets. Vi la ingenting mellan spånen och cellulosan utan den blåstes rakt upp bara. Vi har haft det ungefär 6 månader nu och vi är väldigt nöjda. Vi har en lucka upp och innan luktade vinden helt friskt och rent och det gör den fortfarande. Finns ingen indikation på fukt eller mögel alls fast vi sänkt temperaturen med flera grader där upp under vinterhalvåret. Som det är nu använder vi inte ens murstockarna så det står helt kallt där uppe.
Tycker jag låter mkt mäkligt.....jag var upp på vinden och upptäckte konstiga rosor och tog då dit en besiktningsman. Han anmärkte att min isolering var tryck ut så att luftspalten var nästan obefintlig och kondens bildats pga av det. Jag skall fixa min luftspalt iaf.
 
gogu skrev:
Tror du får många olika svar om detta så du lär nog bilda dig egen uppfattning.
Så sannt...

Mitt hus från -31 saknade luftspalt när vi köpte det. Dock inte röta :(. Hela taket på norrsidan var i princip genomruttet. Hade tom gått ner i takstolarna.

Nu har vi luftspalt+nyckventiler sedan 10-år och inga problem med mögel.
 
Mattias_Jo1 skrev:
Tycker jag låter mkt mäkligt.....jag var upp på vinden och upptäckte konstiga rosor och tog då dit en besiktningsman. Han anmärkte att min isolering var tryck ut så att luftspalten var nästan obefintlig och kondens bildats pga av det. Jag skall fixa min luftspalt iaf.
Men vad har du isolerat med? Cellulosa eller termoträ eller annan lösullsisolering?
 
Är det svårt att komma åt från insidan kan
man borra utifrån och montera "mögelstopper"
små ventilations huvar i plast med myggnät.

Mvh Putte
 
Jag jobbade ett par år på ett sjukhem. Där fanns det en tant som var en bra bit över 90 och rökte ett paket cigg om dagen. Längre bort i korridoren dog en gubbe på bara dryga 70 och han rökte inte. Vad drar ni för slutsatser av det? Att rökning är bra?

Klart som tusan att det inte kan vara bra att låta varm och fuktig inneluft tränga upp genom isoleringen och kondensera på yttertakets insida. Att era tak mår bra, att tanten på 90 bast mådde bra, vad bevisar det?

Även om man inte gillar plast, bör man på en gammal vind, skotta bort alla gammal isolering, täta med vindduk, förhydningspapp eller herr Gudmundssons gamla kalsonger. Vad som helst, bara man förhindrar att isoleringen "andas" in varm inneluft.

Att en vind isolerad med mineralull får problem med svartmögel bevisar bara att mineralull är effektiv som isolering eftersom risken för mögelangrepp ökar när vinden blir "mer" ouppvärmd. Dvs temperaturen svänger med dygnstemperaturen. Och fukten kommer som daggen i gräset utanför. Risken för mögelangrepp ökar när du lägger på mer isolering. oavsett vad du än isolerar med. Så håll fuktig luft borta från vinden.

Och jo, för er som undrar så har jag såpskurade golv, platsbyggt kök och målar bara med linoljefärg.

Ps. Ni som påstår att "naturisolering" inte kräver något som helst diffusions- eller konvektionsskydd kan väl varar så hyggliga och lägga upp en kopia på tillverkarnas garantiåtaganden. Jag har letat men inte hittat. Tack. Ds.
 
Sophie skrev:
Men vad har du isolerat med? Cellulosa eller termoträ eller annan lösullsisolering?
Just nu har jag spån en 30cm sedan vanliga iosoler skivor som tyvärr är just nu lite för intryckt så luft spalten är lite dålig...skall åtgärdas
 
Husvagnsthord skrev:
Jag jobbade ett par år på ett sjukhem. Där fanns det en tant som var en bra bit över 90 och rökte ett paket cigg om dagen. Längre bort i korridoren dog en gubbe på bara dryga 70 och han rökte inte. Vad drar ni för slutsatser av det? Att rökning är bra?

Klart som tusan att det inte kan vara bra att låta varm och fuktig inneluft tränga upp genom isoleringen och kondensera på yttertakets insida. Att era tak mår bra, att tanten på 90 bast mådde bra, vad bevisar det?

Även om man inte gillar plast, bör man på en gammal vind, skotta bort alla gammal isolering, täta med vindduk, förhydningspapp eller herr Gudmundssons gamla kalsonger. Vad som helst, bara man förhindrar att isoleringen "andas" in varm inneluft.

Att en vind isolerad med mineralull får problem med svartmögel bevisar bara att mineralull är effektiv som isolering eftersom risken för mögelangrepp ökar när vinden blir "mer" ouppvärmd. Dvs temperaturen svänger med dygnstemperaturen. Och fukten kommer som daggen i gräset utanför. Risken för mögelangrepp ökar när du lägger på mer isolering. oavsett vad du än isolerar med. Så håll fuktig luft borta från vinden.

Och jo, för er som undrar så har jag såpskurade golv, platsbyggt kök och målar bara med linoljefärg.

Ps. Ni som påstår att "naturisolering" inte kräver något som helst diffusions- eller konvektionsskydd kan väl varar så hyggliga och lägga upp en kopia på tillverkarnas garantiåtaganden. Jag har letat men inte hittat. Tack. Ds.
Ojoj, det är till att vara stöddig och tvärsäker. Tråkig inställning. Här kommer första länken på första sökningen, om du nu inte räknar vindpapp som diffusions eller konvektionsskydd.

http://www.ekofiber.se/index.php?option=com_content&view=article&id=5&Itemid=5
 
Man drar sig för att skriva om ventilation och fukt, men.....med mineralull och plast är luftspalt ett måste.

Med naturmaterial som klarar att absorbera fukt är det troligen inte nödvändigt.
Själv har jag observerat mögelbildning i luftspalter där kondens kan bildas, men inte där spån ligger an mot sponten.
 
Mattias_Jo1 skrev:
Just nu har jag spån en 30cm sedan vanliga iosoler skivor som tyvärr är just nu lite för intryckt så luft spalten är lite dålig...skall åtgärdas
Men då har du kanske svaret där. Jag har aldrig påstått att ett hus isolerat med vanlig isolering inte behöver luftspalter. Vanlig isolering kan inte ta emot och sedan släppa ifrån sig fukt utan behåller den vilket innebär att den bara blir blötare och då blir det rätt ofta problem. Det är just därför vi inte vill använda den sortens isolering i vårt hus som i 100 år mått bra med naturliga material.

Vi släpper inte upp mängder med fuktig och varm luft på vår vind. Vi har en väl fungerande ventilation i huset och badrum och tvättstuga som genererar mest fukt ligger i en utbyggnad vid sidan om. Undertaken består av målade papptak, masonit och bjälklag vilket fungerar som stopp för en del fukt och det som faktiskt når vinden kan tas upp av först spånen och sedan cellulosan och vandra genom denna. Genom att inte ha kraftigt ventilerad vind blir skillnaderna mellan inne och ute mindre markanta än om vi tagit upp takfotsventilation och gavelventiler som gjort att vinden hade haft samma temperatur som utomhus och mycket luftombyte. Nu står luften i princip still och det är inte så kallt som utomhus eftersom en del värme fortfarande passerar upp dit innifrån. Även om den luften innehåller en del fukt blir det inga utfällningar eftersom vinden inte är helt kall. Det blir en nivå till för luften att kylas av i innan den möter kall uteluft liksom.
 
Husvagnsthord skrev:
Även om man inte gillar plast, bör man på en gammal vind, skotta bort alla gammal isolering, täta med vindduk, förhydningspapp eller herr Gudmundssons gamla kalsonger. Vad som helst, bara man förhindrar att isoleringen "andas" in varm inneluft.
Plast skadar inte, men det gör heller ingen nytta om du väljer rätt isolering. Tid är pengar, vilket gör detta till en fruktansvärt dyr onödig operation.

Husvagnsthord skrev:
Att en vind isolerad med mineralull får problem med svartmögel bevisar bara att mineralull är effektiv som isolering eftersom risken för mögelangrepp ökar när vinden blir "mer" ouppvärmd.
Njaa, det bevisar väl snarare att minerull är ett hydrofobt material som inte kan hanskas med fukt överhuvudtaget. Denna fukt behöver transporteras bort med hjälp av hög ventilering av vindsutrymmet. Denna ventilation leder till snabba temperaturväxlingar samt till problematiken med att man tillför fukt till vinden under vissa väderförhållanden.
 
Redigerat:
Dr Jerkyl, förlåt om du uppfattade mitt tidigare inlägg som stöddigt. Det var inte meningen. Visst kände jag mig en aningen provocerad, men jag försökta faktiskt vara lite rolig.

Nu känns det lite som att jag har snott hilifes tråd. Men jag fattar det som att han faktiskt fått en del felaktiga råd och därför tilläggsisolerat sin vind på ett sätt som inte ens tillverkarna av cellulosaisolering godkänner. Han borde ha avlägsnat all gammal isolering, tätat med en "modern vindduk" och ovanpå den lagt den nya isoleringen.

DrJerkyl skickade en länk till Ekofibers garantibevis:
http://www.ekofiber.se/index.php?option=com_content&view=article&id=5&Itemid=5

Tio års garanti mot mögel om man följer Ekofibers konstruktionslösningar:
http://www.ekofiber.se/images/stories/utbyte_plastfolie.pdf

Här ser man tydligt att Ekofiber själva säger att man måste använda en typgodkänd vindduk, med ett ångmotstånd som ger insidan ett ångmotstånd som är 5 ggr högre än utsidan. Vanlig vindpapp duger inte. Inte heller duger alla typgodkända nya moderna vinddukar. Det måste vara rätt vindduk. Ekofiber har tydligen en lista med godkända dukar för olika konstruktioner. Jag kan inte alla byggnormer, men visst tycks det som att Ekofibers konstruktionskrav överensstämmer med de konstruktionskrav som gäller för mineralull.

Så, enligt Ekofiber är det inte ok att lägga deras isolering ovanpå befintlig spånisolering utan att först säkra mot både konvektions och diffusionsrisker genom att använda rätt typgodkända vindduk. Dessutom går det troligtvis inte att i efterhand montera en vindtätduk från vindssidan på ett sätt som överensstämmer med Ekofibers anvisningar eftersom duken inte får perforeras, skarvarna ska överlappa och tejpas.

Varför ger Ekofiber dessa råd? Jo för att de vet att hus inte ska "andas" på annat vis än genom ett öppet fönster eller genom ventilation. Samtidigt tjänar dom och alla andra pengar på att sälja isolering till människor som fått för sig att ett hus mår bra om det får "andas" genom väggarna. Hur många ggr har man inte hör det?

Jag vidhåller därför, utan att vara stöddig, att rätt metod för all tilläggsisolering av vindsbjälklag i ett gammalt hus är att avlägsna ev gammal isolering. Därefter montera en vindduk. Därefter lägga på ny isolering.
 
Jag tittade lite till på Ekofibers konstruktionslösningar och fann följande citat:

"Observera att det viktigaste för att undvika fuktskador på vindsbjälklaget är att vindskyddet/plastfolien är absolut tätt! "

Här fann jag det:
http://www.ekofiber.se/images/stories/ritning_vi_1.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.