Har läst lite och tydligen ska inte gurkorna få kontakt med marken/jorden av någon anledning jag inte kommer ihåg. Det rekomenderas att stötta upp plantan.. iallfall när den blommar och gurkorna är på väg.

Edit: Läser nu att det är för att minimera risken för sjukdommar.

Brukar använda mig av denna sidan: http://www.trädgårdsväxter.com/odla/gurka.php
 
Redigerat:
Marlene efterlyser bilder på gurkplantor.
 
  • 20060304 007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20060705 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Å, tack! Jag ser att det blir till att plocka fram både pinnar och snören. De där ser ut att vara mer än en meter höga, eller hur?
 
Benny_o_Lina skrev:
Har läst lite och tydligen ska inte gurkorna få kontakt med marken/jorden av någon anledning jag inte kommer ihåg. Det rekomenderas att stötta upp plantan.. iallfall när den blommar och gurkorna är på väg.

Edit: Läser nu att det är för att minimera risken för sjukdommar.

Brukar använda mig av denna sidan: [länk]
Det var ett bra länktips som jag ska spara, tack! :)
 
Vackert väder idag..
En liten biltur med familj och köpt gungställning till Moa och gjort ett besök på blomsterhandeln så grillades det. Till detta plockades dom första rädisorna i växthuset.. inte så stora men nog så saftiga och goda.

radisa.jpg

Så härligt det är att plocka sitt eget..
 
Det ser riktigt mumsigt ut! Jag kollar mina rädisor varje dag, men än finns där inget.
 
Står lite still här i trådarna nu så jag tänker slänga in en pytteliten uppdatering..

Först en bild på gurkorna så man ser att något hänt från 24/4:
gurka.jpg

..och en bild från igår:
gurka6.jpg

Växer bra.. Ska ta en tur till plantshopen och se om jag kan hitta en bra gödning till dom så dom blir riktigt kraftiga.

Och nu till tomaterna..

Först en från samma datum som gurkorna, 24/4:
tomat5.jpg

..och en från igår.. Här händer det också lite.. växer bra, tycker jag iallfall.. vet inte hur fort dom ska växa :)
Störst är den som är längst bort i bild och den man ser lite av längst till vänster..
tomat6.jpg

Man tycker inte det händer så mycket när man ser dom i växthuset varje dag.. men nu när man ser på bilder är det en himlans skillnad..

Sist en liten bild på planteringsbordet.. nu är det TRÅNGT !!.. lite blommor och persilja o annat kul.. osse några ärtor som lilltösen planterat..

plantbord.jpg
 
Redigerat:
Miniupdate..

Dags att plantera om tomaterna.. Säkerligen gurkorna också men dom har jag inte kollat rötterna på..
Tomaterna börjar få det trångt i krukorna, rotsystemet är ganska stort.
Tänker faktiskt gå direkt från krukorna till den slutliga krukan/hinken dom ska ner i.
Ska sätta varje planta i en egen 10 liters hink och göra stora hål i botten på denna och sänka ner den lite i planteringslådorna.. ska fixas i helgen så det kommer bilder då..

Imorrn ska jag lägga lite sten runt våra två björkar.. har grävt bort gräset en bit runt om och ska ha en stenkant.. ska sätta litta påskliljelökar, tulpaner och hostor där sen.. blir fin fint.
 
Uppdatering..

Har satt gurkorna och tomaterna i 10 liters hinkar som jag sågat av bottnarna på..
Detta för att det ska vara lättare att bara dra upp hela hinken efter sässongen och för att kunna böka runt och plantera annat i lådorna utan att störa och skada rötter på tomater och gurkor.
Framför gurkorna är andra omgången rädisor redan på väg upp.. på den högra halvan ska det och sås rädisor men det blir först nästa helg för att alla inte ska komma upp och mogna på samma gång så får man rädisor under en längre tid.

Gurkorna:
vaxthus6.jpg

Tomaterna:
vaxthus7.jpg

Tomaterna syns knappt för dom kommande morötterna.. men bakom dessa står det 4 plantor i 4 stycken 10 liters hinkar och 1 som står fritt i hörnet..

Kvar på bänken är det 1 tomat och 2 gurkor.
Dessa kommer inte få plats i växthuset så dom blir att ge bort..
vaxthus8.jpg

Och lite bonus utanför växthuset:
Sen som sagt så har det grävts bort gräs runt 2 björkar.. jorden har fått en runda av jordfräsen.. kantsten har kommit på plats och fyra hostor har planterats i varje cirkel.. blev ju ganska snyggt..
tradgard1.jpg
(nej, björkarna lutar inte som på bilden, det är brännvidden på kameran/objektivet som gör att det ser ut så)

Nu måste jag också få tag på lite skuggväv.. solen bränner ganska bra på plantorna när den står som högst.. värme är det ingen brist på i växthuset.. upp mot 25 grader och lite över det tillomed vissa dagar, även om automatiska fönstret öppnar helt straxs över 20 grader.. dörren står öppen ett par timmar om dagen för att svalka lite och ventilera.

Funderar på att klistra remsor av självhäftande "frost" på glasens insida.. tror det kan bli riktigt bra..
 
Redigerat:
Vad pysslig du är, det är verkligen ordning och reda i ditt växthus. Tjusigt!

Är inte hostor något av det finaste som finns? De trivs säkert utmärkt där under trädet. Vi ska också sätta några under ett äppelträd vi har.
 
Pysslig kan man kanske kalla det :) Tycker det är så himlans skönt efter en arbetsdag på jobbet att bara gå ut i trädgården och fixa med nått. Finns inte mycket som är mer rogivande.

Hostor är perfekta. Finns i hur många olika sorter och storlekar som helst. Dom fyller ut snabbt och är fina. Har planterat två olika sorter runt träden för att få variation.
 
Växer och frodas i växthuset..
En miniupdate...

Gurkorna:
46a.jpg

46b.jpg

46c.jpg

Och en bild på tomater bakom morötterna...
46d.jpg
 
Liten bildupdate igen..

Hittade idag början på gurka på plantorna. Mitt i bilden:
66gurka.jpg

Mitt i bilden:
66gurka1.jpg

Där stammen grenar sig:
66gurka3.jpg

Och här är hela "gurklådan" innehållande förutom gurka även rädisorna och en planta vindruvor.
För att ni ska märka hur snabbt dom växer så titta på bilden i förra inlägget där plantorna når 5-6cm från toppen på stödpinnarna.. Idag når dom till o med över stödpinnarna !! Och det på bara 2 dagar !
66gurka2.jpg

Plantan som ska ge normalstora tomater har nu börjat få gröna bollar..
66tomat.jpg

Cocktailtomaterna har bara en massa blommor änsålänge.. men tippar på ett par dagar så börjar det synas även på dessa.
"Tomatlådan" med morötter i förgrunden:
66tomat1.jpg
 
Lite dåligt med uppdateringar från era växthus just nu så jag får väl slänga upp en bild och miniupdate..

Det växer så de knakar i växthuset.. vattnar och binder upp plantor hela tiden..
Och mellan gångerna så ligger jag och lilltösen här utanför växthuset och slappar..

hangmatta.jpg
 
Det har inte hänt så mycket i mitt växthus på sistone, har varit bortresta två helger i rad. Men en miniupdate ska jag nog klara av jag också.

Det ser väldigt skönt ut med en hängmatta utanför. Det kan hända att jag snor den idén från dig här under semestern ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.