Hej, ber om ursäkt om detta redan besvarats, men jag blir inte riktigt klok på de uppgifter jag hittar på olika ställen.

Jag ska bygga en altan där djupet blir 3,60 och längden blir 8,70 (+ en trappa längst ut).
Med detta djup, klarar jag mig med att gjuta längst ut och skruva fast en bärlina i fasaden?
Om jag har 45x195 bärlinor och 45x145 reglar med c/c 600?
Eller måste jag ha 45x195 även som reglar?
 
Ola78
Det finns risk att det blir svajigt med 45*145 på det avståndet du tänkt dig, sätter du ett upplag till på mitten klarar du dig.
Du kan ju gå in här http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/ och räkna med de mått som du uppgett så kommer du få ett antal olika förslag på vad för golvbjälkar du kan använda.
 
Jag har typ 3.60m bred altan nu.
Den är fäst i väggen samt en bärlina runt 3m ut från väggen.
Golvreglarna är i 195mm och det finns gungtendenser/ljud när man går.

Har planer på att bygga ut altanen och runt hörnet på huset.
Då ska befintliga delen kompletteras med en bärlina i mitten också för att slippa gung/ljud.
(trallen är ful och stickig och ska bytas)

Tanken är att köra 195 i mitten och längst ut, och sedan 145or som golvreglar på 'nya' delen (samma bredd som befintliga).
 
Tack för svar.
Ok, det kan bli gungigt även om man tar 195 som reglar alltså?
Låter så där, vill om möjligt undvika att behöva gjuta en till rad plintar.
Men jag ska kolla upp länken.
 
3,10m säger spännviddstabellen om 195or.
Ev. kan det vara 45x170 jag har som golvbjälkar, ska kolla, men det hörs att det slamrar lite i taket när man går, tyvärr.
 
3,60 är långt även för de grövsta reglar. Lägg en bärlina i mitten så blir det stadigt.
 
Om man går in på länken byggbeskrivningar så ska det ju gå med 45x195, men vad betyder C24 och C30 i virkeskvalitet? Vad får man för kvalitetsklass om man går in på K-rauta eller Byggmax och tar det som ligger ute?

Och kan man minska eventuellt "gung" om man minskar c/c mellan golvreglarna från 600 till 500 t ex?
 
S
det skall stå vad det är för kvalitet på virket.
du får inte mindre gung utan att ha en till rad plint och virke.
 
jag har en altan som är 4,20 ut med 45x220 cc 60och bärlina dels i väggen och sedan en på två m och en på 4m av 45x220 ,stumt som en bänkskiva av ek,overkill maybe men funkar:wow: provtryckt med 35 pers varav 25 vuxna
 
Redigerat:
t93pan skrev:
Om man går in på länken byggbeskrivningar så ska det ju gå med 45x195, men vad betyder C24 och C30 i virkeskvalitet? Vad får man för kvalitetsklass om man går in på K-rauta eller Byggmax och tar det som ligger ute?
Det klassade virket är sorterat. Det är inte av någon slags bättre trä. Om du själv sorterar virket och plockar ut lämpliga reglar så blir det lika bra.
 
Ok, tackar, det blir nog en rad plintar till mitt på eftersom det verkar vara på gränsen.
Hellre göra riktigt på en gång...
Då kan jag nog också använda 45x145 reglar som jag redan har hemma. Bara köpa lite mer cement, rör och stolpskor... :)
 
Nu har det blivit en annan konstruktion, trappan flyttad. Vilket innebär att längden blir 9,60 istället. Hur långt ska det vara mellan plintarna i en rad? Alltså går det bra med 1,60 mellan plintarna eller ska man ta en till per rad, så det blir c:a 1,37 mellan plintarna?
 
t93pan skrev:
Nu har det blivit en annan konstruktion, trappan flyttad. Vilket innebär att längden blir 9,60 istället. Hur långt ska det vara mellan plintarna i en rad? Alltså går det bra med 1,60 mellan plintarna eller ska man ta en till per rad, så det blir c:a 1,37 mellan plintarna?
145or i bärlinor och golvreglar menar du?
 
Nej, 195 i bärlinor och 145 i golvreglar. Blir 1,80 mellan plintraderna. Då borde 145or bli bra?

Men jag undrar om jag ska ha 7 eller 6 plintar i varje rad, som är 9,60 lång?
 
Redigerat:
6st plintar räcker till 9.6m bärlina om den är i 45x195
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.